Svullen labret efter 6 månader
Hej! Jag har haft min labret i 6 månader nu men den blir fortfarande svullen av och till och öppnar en hel del. Undrar om det är någon som kan veta vad det kan bero på om det är vanligt. Är det lika bra att ta ut den innan det blir ful ärrvävnad?
Kan hänga ihop med immunförsvaret, bero på nickelallergi eller på att skit kommer in.
Jag har ett antal frågor som är relevanta. Stolpar upp dem. - Vad är det för material i smycket? - Hur stor diameter och hur långt är smycket i förhållande till huden? Sitter den väldigt tajt eller glappar den mycket? - Röker eller snusar du? - Sitter du och leker med den med tungan, läppen eller fingrarna? - Har du haft i den konstant sedan håltagningen? - Hur tar du hand om den och din övriga munhygien - Har du varit försiktig under läkningsperioden? Tänk på att allt från att äta vissa saker, kyssas, ge oralsex, använda sugrör, dricka alkohol etc förlänger läkeprocessen. Om det finns faktorer som kan förbättras så skulle jag ge det en chans. Om inget uppenbart funkar men du gärna vill ha den kvar skulle jag först prata med min piercare och sen eventuellt med läkare/distriktssköterska. Jag hade tur, min piercare var en fd sjuksköterska som ville bli egenföretagare så hon kunde alltid svara på alla mina frågor, men även en piercare utan medicinsk utbildning bör kunna en hel del om komplikationer och egenvård. Annars känns det inte seriöst.
#2 - Smycket är titan. - Jag har en ring som är 8 mm och trådtjocklek 1.2 mm - Nej, varken eller. - Väldigt lite. - Ja, tog endast ut den när jag bytte från läkesmycket. - Alsollösning/koksalt som rengöring 1 ggr/dag numer, 2 ggr/dag tidigare. Tandborstning morgon och kväll. - Dom första tre månaderna använde jag aldrig sugrör, ingen alkohol heller under samma tid. Sköljde med vatten efter måltid. Min piercare har semester/är sjukskriven just nu och har varit det ganska länge.