Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettproblem
Läst 2054 ggr
Telefonkontakt
0

Särskrivning mm.

Någonting som jag har upptäkt på iFokus är att många användare använder sig av SÄRSKRIVNING i sina artiklar. Med detta menas att man särar på ett sammansat ord. Som heter det sär skrivning? NEJ.

Om man särskriver ett ord så får det en helt annan betydelse än vad som man menar. Nu tar jag nåfra exempel som skum tomte, sjuk sköterska. Exempel 1 betyder ju att en tomte är skum. Inte själva godisen skumtomte. Och en sköterska som är sjuk, så synd… Nej, jag menaade ju en sån som jobbar på sjukhus.

Sen när man svarar på foruminlägg, så är det viktigt att skriva vem man skriver till eller bara enkelt en # och sedan inläggsnummret man svarar på. Hur lätt är det för folk att hänga med i en disskusion och att någon svara ens eget inlägg.. Inte så lätt..

Tänk på detta kära medmänniskor.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnneN
0

Håller med om att det kan bli så väldigt fel med särskrivningar där det inte ska vara

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

Vad syftar du på?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Kan även bli riktigt skoj med särskrivningar… kolla här http://avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Nu är det ju faktiskt som så Telefonkontakt att det finns folk som har skrivsvårigheter, och  ett forum är inte ett ställe som man kör rättstavning på.

Hade jag haft läs och skrivsvårigheter hade jag blivigt ledsen av ditt inlägg. Även jag gör särskrivningar, men folk har faktiskt förmågan att förstå vad man menar i sammanhanget.

Är det något man inte förstår, så får man helt enkelt fråga på ett trevligt sätt, så blir det inga missförstånd :)

Och ni som aldrig skriver fel kan ju fortsätta med det :) Jag har inte haft några problem med att förstå någon iaf :)

Kram på er!

AnneN
0

I trådar och svar spelar det mindre roll med stavning och särskrivningar men en artikel tycker jag ska vara mer strikt, rättstavad och korrekt.

_**/Mvh Anne

Telefonkontakt
0

#4 om man har läs-och skrivsvårigheter så ska man givetvis inte ta ialla vid sig. Men man kan också lära sig något och kanske komma ihåg. Jag har läs-och skrivsvårigheter, och genom att jag noterar och kommer ihåg så sätter det sig. Mina svårigheter går till större delen ut över läsningen. Om man är medveten om att man särksriver så kan man ju tänka på att det är fel. Sen det som är mäst störande är att det ofta förekommer att man inte skriver vem man tilltalar.

Karmatarerskanise
0

Problemet är att det inte finns ett rättstavningsprogram här inne.
Och sajtvärdar är inte mer än människor, och för att bli en Sajtvärd krävs inga speciella kunnskaper i svenska mer än att man kan skriva :)

Liss
0

#6 Att man inte skulle skriva vem man tilltalar är väl då att man skriver precis efter den andra. Då är de väl rätt uppenbart vem man skriver till.

Jag brukar alltid skriva namn eller nummer innan ett inlägg.. förutom när de syns väl vem jag menar ändå. Om du syftar på mig i töjar tråden så var du den enda som sagt något om stickorna.. så de kunde väl inte missuppfattas.

Telefonkontakt
0

#7 jag skrev precis att man ska tilltala personen, så om du pratar med mig, tilltala mig med mitt inläggsnummer. Som ett sånt här inlägg gör att folk kan komma ihåg och även hjälpa medmänniskor att komma ihåg att det är sammansatta ord som inte ska delas.

Liss
0

#9 De kanske var menat till alla i tråden?
Jag tycker mera de inger dålig stämning!

Karmatarerskanise
0

Jag tror folk inser när man behöver peka på vem man tilltalar :)

Är det ngn som haft problem med det här inne eller?

Telefonkontakt
0

#8 #10 Med mitt inlägg så menar jag att det förekommer på många sajter på iFokus. Jag har inte syftat på något specifikt inlägg eller svar.

jag menar inget kränkande med mitt inlägg, som jag får känslan av att en del tycker. (jag kanske tolkar fel) Att skriva ett inlägg om en påminnelse om språkbruk ansåg jag behövdes då det kan bli svårft att tyda ibland. Jag bryr mig inte om att man inte behöver specifika språkkunnigheter för att bli värd på iFokus, det är allmänt i vanligt språkbruk att inte sära på sammansatta ord.  

Som det har förkommit i den här tråden (orkar och har inte tid att let aupp exakt vart det är skrivet) så förkom det om att de med skriv och lässvårigheter kan ta illa vid sig. Jag har sådana svårigheter och jag vet jättemånga som har problem att förstå sammanhanget och orden om de är delade, såkallat särskrivna. Tänkt på det?

Telefonkontakt
0

Putt?

När jag gick in här igen, så konstigt nog var den här tråden nedputtad så den inte syntes och inlägg från mycket tidigare idag var markerade som olästa.. Fast de inte var nytt i dem? Nu blir man ju fundersam…

Liss
0

Vad ska du bli fundersam över? De är nog normalt att putta upp trådar ibland så människor som inte sett de kan se dem. Nu tycker jag du är otrevlig, så nu kan du vara snäll och sluta. Annars tar jag helt enkelt bort tråden..

Telefonkontakt
0

#14 jag menade att jag undrade hur det kom sig att de puttades upp när ingen skrivit i dem bara. och så många på en stund när jag var borta. Inget annat menade jag.

Telefonkontakt
0

#14 glömde en sak, på vilket sätt är jag otrevlig?

Liss
0

#16 Tänker inte ens komentera det, tack!

White_Trash
0

Jag har också precis som "Telefonkontakt" skriv och lässvårigheter, eller dyslexi. Trots detta har jag genom ihärdigt tränande lärt mig att skriva ordentligt. Svårare är det att läsa pga att jag kan lägga till och ta bort bokstäver så meningar kan bli helt fel för mig och jag kan misstolka ett helt inlägg så jag får läsa om det. Trist för ibland blir mina svar helt uppåt väggarna pga detta. :-D

Tycker vi svenskar blir bara sämre och sämre på svenska språket. Trist för hur ska vi kunna föra vårt språk vidare när vi inte ens kan det själva.

Det är som mitt eviga tjatande om att det inte heter "bättre än mig", utan "bättre än jag". Men nästan ingen tror mig när jag förklara det. :-)

Telefonkontakt
0

#16 Okej. Nu tycker jag att du är lite

otrevlig. Jag har läst igenom alla mina svar i den här tråden, och jag har bara lagt märke till ett ställe däör jag möjligen kan uppfattas som otrevlig och det var i inläg 9. Möjligen nu också, då jag tycker att du är lite otrevlig.

Liss
0

Varför är jag otrevlig när jag UNDVIKER bråk? Jag vill inte kommentera det eftersom de kommer leda till ännu mera tjaffs.

Jag tycker hela den här tråden är nedvärderande helt enkelt, de är min uppfattning. Jag tar illa upp och undar då varför den här tråden hamna just här, om de nu förekommer på HELA iFokus. Men jag behöver inget svar på de heller. För jag är klar nu.

Telefonkontakt
0

#20 jag tycker att "tänker inte ens komentera det tack!" låter otrevligt. Men det är bara min uppfattning. Jag la in den här tråden här pga av att jag har sett dessa probledm här, lagt in på iller också där jag också är aktiv. Har ingen lust att lägga in där jag inte är aktiv. Om du ser tråden nedvärderande, så säg det till mig i ett PM eller så. Visst, ta bort tråden. Gör det.

Karmatarerskanise
0

Nu är det såhär att här inne tillåter vi folk skriva på det sätt dom kan, så länge dom gör sitt bästa.

Tråkigt att vissa har problem med att alla inte kan skriva rätt alltid, men det är så det är.

Telefonkontakt; dina inlägg kan uppfattas som negativa eftersom det finns folk som inte klarar av rättskrivning. Det finns folk som faktiskt inte kan göra ngt åt det hur mkt dom än tränar.

Nu lägger vi ner detta då vi som har sajten accepterar alla och att folk skriver så bra de kan.

Har vi fel i artiklar ber vi om ursäkt, för det är självklart inte med mening.

Om det är någon som inte förstår något vi skrivit så är ni välkommna att skicka PM till någon av oss här inne.

Kram

bubbelbubbel
0

du brinner verkligen för denna fråga telefonkontakt.
detta är ju inte första sajten du tagit upp just särskrivningar på.

visst, jag kan också störa mig på särskrivningar ect, men när man sitter på ett forum, på internet, så har man inte så mycket mer val än att acceptera, acceptera att alla är olika och att alla inte skriver lika bra.
så är det, och kan man inte det, då har man nog ett problem.

White_Trash
0

#23 Personligen kan jag tycka det är trist att man inte har sitt hemspråk på större allvar och att tom skolan lär ut fel. Sen förstår jag att det kan finnas hinder för att kunna skriva korrekt och det ska man självklart ta hänsyn till det. Min syrra har tom blivit utskälld av svenskläraren när hon påpekat att han hade fel. Hur ska man då kunna lära sig? Och när 11-åringar inte blir rättade i skolan för sina stavfel, utan de får skriva som de vill, hur ska de då kunna lära sig att skriva rätt. Lärarens kommentar: Jo, men det var inte rättstavning och då får jag inte påpeka stavfelen. VA???? Blir nästan mörkrädd när jag ser hur mycket stavfel många unga gör och jag tror inte det bara handlar om dyslexi, utan det är skolan. Det är inte snyggt och som sagt fruktansvärt att dagens Sverige inte tar vara på sitt språk.

Karmatarerskanise
0

#23 och #24 Det räcker nu.

Vi på denna sajten accpeterar folk så som dom är. Inte efter hur pass bra de skriver. Slutpratat om detta.

Vill ni fortsätta prata om ämnet får ni göra det privat :)

White_Trash
0

#25 Det är väl klart vi gör och jag har inte sagt annat. Bara det att JAG tycker det är tråkigt att svenskar inte är mer stolta över sitt språk.

Liss
0

#26 Sverige är nog vääldigt stolta över sverige i sig, men språket glöms bort mer och mer med all slang och nysvenska ord.

Att en lärare skulle bli arg för att någon rättade honom och säga att han inte rättar sakerna efter stavning.. de tycker jag dock låter lite skumt. För så är de nämligen INTE i alla skolor. Jag vet att min svenska lärare var otroligt strikt med språket och ville verkligen att jag skulle lära mig någon gång. Stavningen var alltid viktig vad de än gällde. De var svenska liksom, då är de självklart.

Men jag har aldrig lärt mig att stava korrekt iaf, har super svårt för det. Får sitta jätte ofta och tänka "soppa" stavas med två p:n så då måste alltså "mopp" stavas me två p:n också eftersom de inte låter som i alfabetet;) Jag kommer nog aldrig bli riktigt duktig på de.. jag läser hur bra som helst. Började läsa i jätte tidig ålder.. så jag har inte dyslexi utan enbart de med stavning. gäller även engelska. super bra på att prata, skit dålig på att stava.

Men iaf så känner jag att många kan känna sig attakerade av de här och de låter negativt helt enkelt. Vi accepterar alla som dem är bara dem beteer sig inom reglerna.

Zandra---83
0

#26 Jag håller med dej! Vissa skriver mer eller mindre på dialekt. Det har jag varit med om många gånger och hur lätt är det då att läsa vad de skriver? När det skrivs är det ju rikssvenska som man ska skriva, men får man inte lära sej det och sen inte blir rättad när man börja skriva på det viset så fortsätter ju de att skriva. Nu har detta inget att göra med dyslexi, inte alls utan att skolor precis som du säger borde ta det ansvar en skola ändå har och lära barn vad som är rätt och fel!

White_Trash
0

#27 Nä, när jag gick i skolan så var det också jättenoga med språket, men jag ser tydligt på de som är  så där 10 år yngre än jag, de har inte alls samma tänk som de i min årskull har. Men sen kan det också bero på att jag kommer från stockholm och nu bor jag på landet och säga vad man vill om saker och ting, men jag tror att det ute på landet inte är lika strikt som i storstan. Lika dant med dialekter som Zandra___83 nämner. Har jag fel?!

Inlägget är låst för nya kommentarer