Behålla Smycken under operation
Den 14/11 åkte jag in till akuten och den 15/11 akutopererades jag. Det var aldrig några frågor om jag hade några piercingar. Vilket jag har, navel och tunga!
Väl inne och drogad och fin och blev förberedd på operationsbordet så så hör man "aha". Hur många har du? 2 svarar jag. Vart då? frågar läkaren. Tunga och navel. Dem måste du ta ut.
Då kommer en operationssköterska och säger NEJ, dem ska hon ha kvar. Då jag skulle titthålsoperera magen gick dem in via naveln. Och när det var klart så satte dem tillbaka smycket över alla stygn och allt ;)
Den i tungan fick vara kvar MEN om den av ngn anledning behövdes ta bort så skulle dem trä ngt igenom så att det inte växte igen. Om den akut behövdes ta bort under operationen så skulle dem klippa av den.
Sjyrre med en sån operationssköterska! Eller hur? Hon till och med sa det till kirurgen att vi måste lösa sånt här så att folk får ha kvar sina piercingar. Hmmm, svarade kirurgen
:)
När jag opererades i munnen fick jag inte ha min Tungpiercing och den var ganska nygjord. Så på dem timmar jag sov och var väck han det växa igen lite. Så efter ett par månader gjorde jag om hålet igen, på samma fläck. Den gången kändes det lite mer eftersom det hade blivit en hård kula där.
ja… läkare och piercingar är väl inte bästisar precis ;)

Ja, fast det är snarare vi som ligger på bordet som borde oroa oss. Läkarna gör det för vår skull. De handlar om hygien. Visserligen har jag inte piercing, men fick ta av mig min väldigt älskade vigselring, samt min Torshammare som jag haft på mig i princip varje dag de senaste 20 åren. Och jag ville att ingen skit ska komma i mig genom mitt pynt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Men opererar man benet t.ex har en tung piercing inget med hygien att göra. Dom är väl snarare rädda för att den ska lossna och täppa igen luftvägar eller så.
Det finns ju de som tillåter, eller gör som i startinlägget i denna tråden. Och det tycker jag är bra så hålen inte växer igen :)
Det pratas så mycke om smittorisken och infektionsrisken inom sjukvården, men ibland tror jag att det har gått troll i det.
En patient med ett öppet sår eller en reva i huden skulle aldrig nekas en operation för det.
Ibland krävs det lite sunt förnuft bara och en god hygien.

Att det går troll inom sjukvården är mer eller mindre säker på att det gör, men jag har inga belägg för att det stämmer, det är bara vad jag tror att det gör när det gäller piercingar.

Vilken tur! Jag fick ta ut mina piercings (läppen & klitoriskappan) när jag skulle göra titthålsoperation i magen. Det hade inget med smittorisk att göra utan de berättade för mig att de alltid vill ha munnen fri från piercings eftersom man aldrig vet vad som kan hända under operationen (man kanske kommer behöva tuber i halsen eller något liknande och då vill de inte ha något i vägen). Som Hera säger så är de rädda att de ska vara ivägen eller lossna. De kan ju inte ha ansvar för en sådan sak om man själv varit slarvig med att skruva dit kulan på piercingen t.ex. Den andra vet jag inte varför jag skulle ta ut.. men det gick att rädda den i alla fall. :)
en annan sak som kan komma att spela roll e om de måste kauterisera en blödning tex.. Då det görs med el så kan det resultera i brännskador vid en piercing…

Min navelpiercing växte igen när jag var inlagd.Jag var tvungen att ta ut den när jag blev inlagd.Synd,tycker jag.
Men skam den som ger sig!Trots att jag är 40 + tycker jag att det är snyggt med piercing i naveln och jag har alla mina smycken kvar,så jag ska göra om detta igen….
Kan uppdatera och säga att min har blivit inflammerad och vi får se om jag måste ta ut den för att det inte ska sprida sig vidare till stygnen och in i magen, ska förbi piercaren idag och se vad dem säger. Deras ord är min lag!