Läkörhänge rycktes ur
Hej!
Jag tog hål i örsnibben med pistol den 14 mars, vet att pistol är dåligt men nu är det redan gjort. Igår så bet min hund (valp) tag i örat och jag kände liksom hur det brände till men tänkte in mer på det. Någon minut senare såg jag att han hade bitit loss hela läkörhönget så jag sprang ner till mattan och fann det, tvättade och satte i det igen. Det gick igenom utan problem och ploppen kom också dit utan problem men funderar på om det kommer bli någon infektion eller liknande nu :(. Vad tror ni?
Det jag tänker på är om det finns bakterier eller liknande i hundens saliv som kommit in i hålet i örat. Har inte så bra koll då jag inte har hund själv, men det kan nog finnas risk för en infektion. Dock är det inget att oroa sig över, fortsätt ta hand om den som du ska bara och var noga att inte mer smuts kommer in (pilla inte på den och om du måste, gör det bara med rena händer), byt örngott ofta osv. Vet inte vad du använder för rengöringsprodukt men om du känner att du vill testa något annat kan du kanske göra egen koksaltlösning av havssalt utan tillsatser, det är enkelt och funkar bra mot infektioner. Du ska inte ta ut piercingen om den blir infekterad, då den läker bättre när smycket är i, plus att du ju då blir av med den i onödan.
Undantag är förstås om det blir extremt infekterat, då kanske det kan vara en idé att ta ut smycket, det har jag inte så bra koll på. Men blir det "bara" rött, svullet, varmt, ömt, kommer lite var etc så är det ganska vanligt och det är inget som är farligt utan det kommer gå över. De flesta av mina piercingar i öronen har lyckats bli infekterade men det har läkt fint ändå.
#2: okej tack! Tvättade såklart örhänget med tvål och vatten innan jag stoppade in det i örat igen, pluppen till örhänget tvättade jag också då jag hade en gammal plupp från ett gammalt läkörhänge kvar vilket var tur då det andra ligger kvar på mattan någonstans men det är ju genomskinligt så kan inte finna det. Tvättar regelbundet med klorheixidin då jag vet om att man ej ska använda alkohol till tvättningen. Tycker det än sålänge ser fint ut och hålet såg även fint ut igår när jag fick chansen att se det någon minut när jag tvättade örhänget :)
#3: Vad bra! Fortsätt sköta om det ordentligt så ska det säkert inte vara några problem. Jag tror att det borde ha blivit infekterat vid det här laget, om det skulle bli infekterat överhuvudtaget liksom.