Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: allmänt
Läst 7931 ggr
Ceciliaolucifer
0

Piercingar/Tatueringar på arbetsplatsen

Är det någon som känner ngt hinder i sitt arbete att ha eller göra nya piercingar? att dem på ngt sätt skulle ge dig en mindre chans att få ett jobb eller störa det jobb du har just nu.

Tänker även samma sak med tatueringar. Finns det ngn som känner sig diskriminerad av en arbetsgivare? eller kännt att dem inte fick jobbet pga sin utsmyckning?

Hur gör ni på jobbet? Jag vet en tjej som måste ta ut sin varje gång hon jobbar. En omvänd mouch om man kan säga så!

[jenkass]
0

finns nog en tråd om detta här någonstans ;) Men jag tycker och tror att det beror nog på vilken sorts av arbete du har och vart dina piercingar/tatueringar sitter. Jobbar man inom vården och har piercing i naveln så behöver man väl knappast ta ut den?

Karmatarerskanise
0

Precis, beror på arbete.

T.ex en piercing i näsan då man jobbar i kök kanske inte är så bra, inte på ett dagis heller kanske.

Jag fick ta ut min piercing då jag jobbade i kök. Eller jag skulle gjort ;) Har i tungan och lät den sitta kvar. ;)

ChristineL
0

Jag känner inget hinder för mina tatueringar när jag jobbar/söker jobb. Men jag har ju "bara" en på ankeln och en på skuldran så det är lätt att gömma dom. Jag arbetar just nu som butiksdemonstratis och det är inte acceptabelt att visa piercingar eller tatueringar, vilket jag förstår mycket väl, dom är väldigt noga med hygien och att man ser representabel ut. Själv bryr jag mig inte så mycket om hur andra ser ut. Stå för den du är! Oskyldig

bubbelbubbel
0

nu är ju jag en industriarbetande tös.
men det började jobba en tjej hos oss, fast på en annan avdelning där dom ansmörjer metaller.
efter ett par månader kom hon på hipp som happ att hon var ju minsann nickelallergiker så hon var ju tvungen att få ett annat jobb. då kläcker våran, allt för ofta tystlåtna chef till henne, som passande nog hade hela fejjan piercad "att då tycker jag minsann att du ska plocka ut detdär också".

nu har man ju väldigt sällan smycken i som kan framkalla allergi, men jag tycker han gjorde helt rätt ändå :)

Zandra---83
0

Jag fick inte gå ut på praktik inom hemtjensten eller äldreboende (kommer ej ihåg vilket det var ) då enhetschefen ej ville ha piercingar där, min kontaktpers där brydde sej ej, men enhetschefen gjorde det. Men då skiippade jag praktiken pga att örhängen var okej (och piercingar som ej syntes var också okej). Så jag tyckte det var fel när orhängen var okej, så jag skippade som sagt praktiken. Jag hade gått med på att ta ur mina om det var 0 tollerans på hål, men så var det ej.

paivi
0

Jobbar som en sjuksköterska. Har en delvis synlig tatuering klik + klik, resten sitter i ryggen och syns inte. Piercingarna (tre numera) är dolda. Funderar dock på att ta en piercing i örat… tror det skulle gå utan bekymmer.

Morrhoppan
0

#2 Dagis är inga problem. Jag har haft min näspiercing i ca 2 år och ännu har ingen har besvär av den och inget barn rivit bort den, men däremot är barnen nyfikna och undrar vad jag har på näsan och hur den sitter fast.Flört

Karmatarerskanise
0

#7 Okey, beror kanske på vilket dagis man är på. Jobbade en dag på ett dagis, och där ville dom inte att man hade synliga piercingar.

Tydligen gillade inte föräldrarna sånt.

Misimurf
0

Jag jobbar på flera olika ställen inom skola, särskola och dagis och det är aldrig någon som kommenterat min näspiercing förutom barnen som tycker att den är kul och undrar varför jag har en sån. Kan tillägga att min syns väldigt tydligt för just nu har jag läksmycket i och silverkulan på det är ganska stor

Liss
0

Jag har i läppen och näsan som är synligt.. ingen har nämt något och jag jobbade på ica maxi, blommorna. Iof jobbar jag inte alls ofta och de är inte ens säkert att jag får behålla det.. men iaf så har de inte vart något prat om mina piercingar.

dock vill jag göra fler piercingar men tvekar just för jobbsiuationer och hur dem skulle reagera. Tror jag inte fick ett garderobbsjobb just pågrund av läpppiercingen.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

navel
0

Jag har inga hål, men en av mina hittills tre tatueringar sitter mycket synlig… och jag är vårdbiträde på ett äldreboende, så jag måste kortärmat at all times.

Min gaddning sitter på underarmen, precis nedanför armvecket.

Den är alltså svåratt undgå, men ingen har sagt ngt negativt om den än iallafall.
Vissa av tanterna tycker dessutom att den är tjusig, och den inbjuder ju även till konversation med de äldre, då jag alltid passar på att berätta storyn bakom den.

Glad

Telefonkontakt
0

#2 De förskolor som jag har haft APU på (arbetsplatsförlagd utbildning, för er som undrar) så har jag frågat om detta och de säger att om man har tatueringar så är det kanske inte så lämpligt om det syns, men om det gör det så är inte något evil-motiv det bästa att föredra då det kan skrämma barnen och föräldrar kan bli arga och greja. Och kasnke n¨ågon piercing i ansikte om det är en liten enkel stav och det ser frächt ut så har många sagt att det ä'r väl okej för dem, men arbetsgivaren är ju en annan femma

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

SaraC
0

Jag har jobbat på dagis, med dagmammor och extraknäcker just nu lite som "nanny" kan man väl säga :) Pluggar till lågstadielärare och har då praktik på en skola till och från. Har aldrig haft någon som kommenterat mina tatueringar! :) Inte piercings heller, men jag har inte heller något annat än i öronen och naveln.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar