Mens och bodyart
Hur påverkas man av en menstrauation när man ska tex piercas eller tatueras?
När jag var med en bekant som skulle pierca sig fick han fylla i en blankett där han skulle kryssa i om han druckit alkohol, eller var blödarsjuk, eller hade tagit droger. Om han var förkyld eller annat.
Eftersom detta i högsta grad påverkar piercingen/gaddningen, så hur påverkar mensen läkningen av en piercing/gaddning?
En litet udda fråga kanske men högst relevant, då min mesn började idag…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
haha, ett ämne du brinner för lina ;)
jag tror inte det påverkar, vad ska det påverka ?
mens är ju något som kroppen är van vid att producera/göra, vad det nu kallas att kroppen gör.
jag tror inte att det ska påverka! det går ju lixom inte å jämföra med droger precis! hehe
#1 menstruationen är väldigt viktig, det har vart alldeles förmycket hysch hysch om vårt mest intima reningsverk i århundraden! Man ska vara stolt för att man blöder! :) För då funkar det som det ska.
Men min tanke är ju att då är kroppen redan upptagen med något so mden brukar sköta, och så kommer man och gör ett extra ingrepp som kräver uppmärksamhet från kroppen…..
Litet så jag tänker ^^
har en bekant som har väldigt lätt att svimma när hon har sin mens, så för henne skulle det nog påverka ganska så mkt om hon gjorde en piercing eller tatuering då..
hahah !! :D jag blev indragen i en sån diskussion med en mor och dotter på jobbet en dag, tillslut sa jag stopp ! jag vill verkligen inte höra om eran första mens. nej nej nej :P
jag tror inte det är så. mensen är ju något kroppen gör per automatik, det är ju något som vi inte påverkar, utan kroppen bestämmer helt själv.
så jag tror inte det är något kroppen arbetar med speciellt mycket, utan det ska nog i sånna fall vara tex en förkylning eller annan sjukdom.

Helt rätt bubbelbubbel 
Ja, jag har hört att man kan har lägre smärtgräns när har mens, detta gäller även mig har jag märkt. Vilket ju kan leda till att om man piercar/tatuerar sig när man har mens så gör det kanske lite ondare än i vanliga fall, men jag tror inte det har nåt med läkningsprocessen att göra.
/Christine

#7 det där kan nog stämma, att man har lägre smärtgräns när man har mens. Efter lite funderande så måste jag nog hålla med om att jag är lite extra "ömtålig" under mensen.

För mig har det gjort lite ondare precis före mens. Detsamma gäller vid tandläkarbesök då jag brukar få extra bedövning före mens.

Förrästen. Det kan ju oxå stämma att man blöder mer vid genitala piercingar när man har mens?
Vet inte säkert.
tror inte nu att jag byter ämne :)
hepatit c(tror jag det är) smittar ju via blod, ifall man får smittat blod på sin hud så blir man smittad, men om en kvinna har hepatit och mens så smittar inte mensen eftersom det är inte samma slags blod som flyter runt i kroppen om jag har förstått en som jobbar inom sjukvård rätt. så då borde det väl inte påvärka något med blodet iaf och blodet borde ha ganska stor betydelse när det gäller läkning.. eller är jag helt fel ute? skyller på att jag är trött :)
att man svimmar lätt vid mens kan vara järnbrist och väldigt bra att kolla upp ifall man behöver ersättning.
att man är stressad kan ju påvärka mensen(att den blir nån dag sen mm) och det kan ju även påvärka läkning men mer än så tror jag inte att det är (förutom att man är känsligare) mensen är ju en del av oss och så som vi är skapta, så vi borde kunna läka vid skador hela månaden :D
Jag har inte märkt ngn skillnad vid mens.
Det blev en intressant diskussion :)
Men jag tror jag fått nåttsånär svar på min tanke ^^
Lina: Ska du gadda/pierca dig? =)
#14, jepp så sanrt som möjligt, får boka in en tid i april verkar det som :( även om jag itne vill vänta så länge…