Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 2300 ggr
Karmatarerskanise
0

Rädd för nålar?

Jag tycker det är konstigt med mig. Jag är rädd för sprutor och blodprov, men jag tatuerar mig utan prioblem och har till och med en piercing.

Men då jag ska ta blodprov är det knappt dom lyckas ;)

Hur kommer detta sig?

[jenkass]
0

sprutor är något du får mot din vilja, tatuering/piercing är något du vill göra.. då blir det kanske lättare att smälta att det är "nålar" :P

Karmatarerskanise
0

Jomen sen är sprutor något som är bra för kroppen, en piercing är bara dör för att se snygg ut. :)

[jenkass]
0

hehe… aa men sen är det ju heller inte samma metod man använder sig av

Karmatarerskanise
0

Usch, det är dags för mig att ta stelkramsprutan igen :/

Zandra---83
0

Vad jag önskar jag kunde få ta fler sprutor och prover, men jag får alltid höra från läkare när jag tror jag ska behöva någon då jag blivit biten av den råtta jag hade att jag har fullt skydd, vissa får ta stelkramp hur ofta som helst medans jag ej fått ta någon sen jag fick på högstadiet! :(

Karmatarerskanise
0

#5 Man får ju inte fler stelkrampsprutor om det inte behövs ännu. Sprutan skyddar i mååånga år, så om du inte fått ngn ny finns det en anledning till det :)

Karmatarerskanise
0

Hittade detta: "De får en vaccination som ges i fyra omgångar. Första gången när barnet är tre månader. Den sista omgången ges vid tio års ålder. Sedan har barnet ett skydd som räcker i 30 år."

Så jag behöver nog inte ta den ännu ;)

Fast det stämmer inte med åldern, jag fick senast när jag gick i sjuan, och då var jag nog äldre än 10 ;)

Zandra---83
0

#6 Jo visst, men jag har en ett år yngre bror och han fick ärligt talat åka in akut och ta en när han blev biten en gång och han borde ju ha samma skydd som mej om man säger så när han är ett år yngre. Men jag skulle gärna ta din plats och byta med dej! ;)

Karmatarerskanise
0

Varför byta med mig?
Jag gissar att vi fick sprutorna samtidigt, eller du ett år tidigare.

Zandra---83
0

Jo men du skrev i en annan tråd att du snart skulle ta stelkramp igen? Men det är inget jag verkar behöva vad som än händer hemma, visst nu har jag ej den råttan kvar pga att han blev sjuk, men alla läkare jag talat med säger att jag ej behöver någon än på ett bra tag och jag skule gärna ta den eller fler prover än vad jag behövt. Jag blir bara glad över när läkaren (om jag har bytt och han vill veta något ) säger att jag ska ner och lämna blodprover, inte för att det hänt så många gånger, men ändå. ;)

Karmatarerskanise
0

Om du läser inlägg #7 så ser du att jag inte behöver min spruta än på några år.

Förstår inte varför du vill ta stelkramsspruta när du inte behöver ta det????

Zandra---83
0

Oj, det kom så precis efter att jag börjat skriva så jag erkänner, jag missade det.

Det är inte innehållet i sej, utan att jag äslkar att som har mer kanyler och sprutor att göra. ;) Det är det jag tycker om.

Karmatarerskanise
0

#12 Ok.
Det tycker jag du ska söka hjälp för, för det är inte bra.

Zandra---83
0

#13 Det är inte så illa (om man ska kalla det för det), utan jag kan änå hålla mej på en gräns där jag tycker det är kul att gå till läkare då det är dags för ex sprutor eller prover utan att vara det minsta rädd. Så tack för omtanken ( det uppskattar jag :) ), men så illa som sagt tycker jag ej det är så jag behöver någon hjälp för det.

Karmatarerskanise
0

Okey :)

juliapettersson
0

Tycker också på ett sätt att det är "kul" att ta sprutor :P
Man spänner sig ju lite innan och är nervös, sen blir man liksom lite stolt över sig själv när det är klart ;)

Liss
0

Då är de skönare med tatueringar måste jag ju säga..

de är en kittlande känsla, en spruta sticks in långt och sen är de över.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
0

Kanske ska svara på frågan också:)

Neeh jag är inte rädd för nålar.. bara jag inte behöver se på är de ingen fara.
Men hatar de där i fingret.. en dålig sköterska som var ny skärde upp hela mitt pekfinger:P

Karmatarerskanise
0

#18 men fy vad inkompetent :)

Liss
0

#19 haha.. jaa de kan man ju säga. De ska ju bara sticka ett litet hål i fingret.. men dem hade inte dem där nya som man bara sticker ner då.. utan för hand då.. och de gick visst inte..

AnneN
0

Jag är definitivt inte rädd för nålar/sprutor. Har inga problem med att ta blodprover varken i armen eller fingret.

Härligkänsla då jag blir tatuerad eller piercad trots att det är en sorts smärta så är det en bra smärta inte en som bara gör ont.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

"Smärta är bara en högre form av njutning"

[Saiva]
0

Jag är sjukt rädd för nålar och är alltid jännenervös när jag ska bli stucken(både sprutor och piercing). Men tatueringsnålen tycker jag är helt ok. :o) Den "skrapar" ju bara i huden. De andra "gigantiska" (i mina ögon) kanylerna som ska stickas IGENOM min kroppsdel tycker jag är jätteläskiga. :oO

Ilokay
0

är livrädd för sprutor! stick i fingret är livsfarligt känns det som när man sitter hos doktorn och ska ta det.. men tatueringar har jag inget emot:P

piercingar däremot vågar jag inte, trots att jag har bestämt vart jag ska ha och verkligen vill!

_troll_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är bara rädd för sprutor, blodprov som tas i fingrarna har jag inga som helst problem med. Men den dagen de sa att de ville ta i armen på mig, då ville jag bara där ifrån. Slutade med efter mkt om och med ifrån min sida att jag fick min vilja egenom, här tas det inte blodprov i armarna utan i fingrarna ^^

Piercingnålen kändes läskigare än att köra egenom ett grillspett i armen (se bild), då var det bara en "skön" känsla och spännande. Fast jag skulle tyvärr inte kunna göra om det idag.

Karmatarerskanise
0

#25 Men om de tar blod från fingret kan de ju inte få tillräckligt för alla prover som man ibland behöver ta ;)

_troll_
0

#26 mjo det kan de nog visst, bara att det tar längre tid. Den enda gång som de ville ta ifrån armen på mig, gick ju bra sen att ta ifrån fingrarna.. bara att de fick sticka både i långfingret och pekfingret..
fast det kanske iofs itne var de testerna som krävde extra mkt blod som skulle göras, kommer itne ihåg..

Karmatarerskanise
0

Jag har iaf fått höra att vissa tester behövs mkt blod, och att man inte kan få ut tillräckligt från fingrarna.

Var precis själv och tog i armen nämligen. De kunde inte ta i fingret, för de behövde ganska mkt blod.

Och hellre tar jag ett stick i armen än två i fringrarna :)
Tycker det gör ont i fingrarna.

Men inte gillar jag i armen heller.. nej usch.

SaraC
0

Blir allid sönderstucken i armarna eftersom inga sköterskor nånsin kan lyssna på mig när jag säger att det inte går att ta i mitt armveck :) Måste ta i handleden.

Är inte ett dugg rädd för sånt här själv, men har en syster som är livrädd för allt vad sprutor, nålar, tandläkare osv. heter. Imponerande nog har hon piercat sig flera gånger, hon har svimmat flera gånger i rad varje gång hon gjort det. Hon svimmade även flera gånger när hon var med en killkompis som skulle pierca sig. Hon var inte ens med och tittade på, haha. Så han fick bära henne ut när han var klar ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

#29 hahaha :)

bubbelbubbel
0

jag har inga problem med nålar eller sprutor.
däremot kan jag inte ta tex blodprov i armvecket.
det kommer inget blod, och det kan ju bli lite lätt jobbigt, för det är ju inte jätteroligt att sitta med en nål i armvecket och sen gräva runt. nej usch, får dom bara ut blod är det ju ingen fara.
men bäst är den dom sätter uppe på handen :D

Linn
0

#31 usch, den på handen är inget vidare trevlig!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ceciliaolucifer
0

jag gick under en 6 månaders period och gjorde blodprover varannan vecka och efter det så har jag blivit nojjig och rädd för att gå och ta blodprover.

Sist tog dem 12 rör och jag svimmade, vaknade upp av att jag blev buren in till ett rum. Känns väldigt motiverat att göra blodprover igen.