Piercing
Gjorde hål i navlen för ca 3 år sedan. Allt läkte jätte fint men för ca en månad sedan började den att vara och bli öm fick då ta ut smycket. Hålet har inte växt igen än. Någon som vet varför det började vara efter 3 år?
"Chaos is a friend of mine."

Det låter skumt, ingen aning tyvärr..
MVH Isnornin
kan ha kommit in något skit som gjorde att det blev irriterat
Jag tror också det har kommit in skräp i hålet som har irriterat det.
håller med dem två ovanstående:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Prövade att tvätta iordning det o rengjorde smycket och provade 2 veckor senare när det var bra igen. Tog bara någon halv dag så var det ömt igen:S
Jo, fast har de blivit en infektion utav de tar de ett tag tills de blir bra igen. Tvätta med antiseptic tvål i några dagar så ska du se att de blir bättre. och pila inte på de med dina fingrar utan att du tvättat dem ordentligen både upptill och nertill.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Kanske är de ngn allergi? Kroppen kanske plötsligt bestämt sig för att vägra ha den i kroppen längre. Hände min kompis, kroppen vägrade ha piercingen där plötsligt efter ett par år.

#7 När du säger det så kan jag faktiskt tänka mig att det är så. Hade nikelallergi som yngre men de smycken jag använder är av titan. Och när jag tittade på bilder från i helgen så syns det hur rött mitt öra blev av öronhängen. Det var lite ömt, dem var rengjorda…. Har haft hål sedan jag var 4 år i öronen…
Ja om öronen också får problem nu, så verkar det vara allergi :/

Kan ha kommit in smuts. Jag hade infektion konstant i ett halv år. Men det gick över när jag bytte stav . Det kanske beror på det. att du har en stav med lite nickel i elr nått sådant?
Hej.
Det kan bero på massa olika faktorer i din kropp som kan reagera. Smuts som kommit in i såret (och tyvärr så e det så om man får en infektion så blir det i princip som om hålet är nytaget) .
Det kan ha med din allmänhälsa att göra om du va förkyld eller hade en annan infektion nånstans inne i din kropp(behöver man inte ha en aning om) .
Eller mer oförklarligt så kan det vara så att kroppen en dag bestämmer sig för att nej den ska inte finnas där helt enkelt , oftast så finns det utlösande faktorer i dessa situationer , Man kan ha slagit i den , och det behöver inte vara hårt eller så utan bara lätt så den blir en aning irriterad (som inte ens märks) .
Har själv fått problem med min Tungpiercing en gång. Hade haft den i ca 8år och töjt upp den till 6mm. En dag på morgonen när jag vakna så va jag öm som f-n i tungan. och tänkte inte så mycket på det utan fram med munsköljen och såg till att ha vatten med mig att skölja med om jag åt eller så. När det inte gav med sig efter 2 dagar så tänkte jag att nej nu får jag ta och kolla upp det närmare. Ställde mig framför spegeln i badrummet och tog ur smycket (för kräsmagade personer vill jag varna för fortsättningen)
Det fullkomligt rann ut gul-grönt var såfort jag tog ur smycket. Ok då det inte e direkt "laserbra" att få infektioner i tungan då det finns en del större blodkärl där så va det dyk på telen prata med sjukvårdupplysningen. De bara bekräftade att jag gjorde rätt med tvättning och så men om det inte blev bättre på ett dygn så skulle jag söka läkare för att få antibiotika.
Oj det vart en lång historia.. 
Som avslutning vill jag bara berätta för framtida "bruk" att det inte alls e bra att ta ur smycket ur en infekterad piercing (med infekterad menar jag varig och inte bara röd och irriterad) . Då det gör att kroppen kan "stänga in" infektionen och leda till att man får en inkapslad infektion som blir som en böld i princip. Så det bästa att göra i sånna lägen e att försöka läka ut piercingen/infektionen. Om du bestämt att ta ur den så vänta tills den åtminstonde slutat vara och vätska mycket. och efter det så funkar det faktiskt utmärkt att använda klorhexidin för att läka såret (om man tagit ut piercingen) . För att läka ut den med smycke i så skulle iaf jag rekomendera koksaltlösning 2-3 ggr per dag.
recept på koksalt : Blanda 2 dl kokande vatten med ½ tsk jodfritt salt, helst havssalt. Använd lösningen så varm som möjligt.