Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettallmänt
Läst 1960 ggr
SMMM
0

Säkert "hemmapuleri"

Vad e säkert hemmapuleri för dig?

Tänker närmast på inom piercing men angående tatuering med.

Vad kräver du av dig själv och dina "kompisar" om ni ska pierca er själva eller varandra?

Eller om du går till nån som tar emot kunder hemma hos sig.

Edit: La till den sista meningen med.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte att man ska pierca sig hemma. Bäst är att gå till en piercingstudio eller tatueringsstudio.

SMMM
0

#1 Kan inte hålla med mer. Men eftersom vi som intilligenta tänkande ansvarskännande "vuxna" (gillar inte det ordet) även e medvetna om att det förekommer och inget varken jag du eller gud själv skriver här kommer att ändra på det så tänkte jag att man iaf skulle försöka upplysa om risker och seriositet bland alla såkallade "hemmapulare"

Karmatarerskanise
0

Vad är säkert för dig då?
Jag kan inget om "hemmapuleri".

SMMM
0

För mig finns det inget säkert hemmapuleri….

Eller det beror på vad man per definition ska kalla för hemmapuleri egentligen. Fast det skulle bli en lång och utdragen diskussion om definitioner istället och det va la inte riktigt meningen.

har själv fått saker gjorde av vad vissa skulle kalla för hemmapulare plus att jag gjort vissa saker hos folk som verkligen va HEMMAPULARE så att säga. Men såhär i efterhand så borde jag kanske inte ha gjort det (ätminstonde inte hos den senare kategorin). Och jag hade verkligen uppskattat råd och fakta innan om det funnits på den tiden det begav sig (oj va gammal jag lät nu.. hehe)

Men samtidigt så måste man juh förstå att nånstans har det en gång i tiden börjat. Och det e juh inte så att det bara en dag ploppade upp "certifierade" piercingstudios och tatuerare utan att det börjat i källarlokaler och hemma hos "konstintresserade" människor som byggt egna maskiner och kokat nålar hemma hos mamma.. Skrattande

Linn
0

Disk, hon som jag piercade min bröstvårta hos är "hemmapulare". Jag ber inte någon pierca mig med en nål som bara är kokt. Men Disk vet  vad hon håller på med. Hon använder sterila verktyg, nya nålar, smycket stereliserar hon i något pluver blandat med vatten i micron. Hon tvättar tassarna med sprit och sedan på med plasthanskar och ingenting är i närheten av något som är smutsigt. Hon har även vad man skulle kunna kalla en "hemmastudio" så hon piercar många och har ordentlig erfarenhet av vad hon håller på med.

I hennes fall tycker jag att det är säkert att gå till en "hemmapulare", men som sagt, jag piercar mig inte med en nål som är kokt innan..

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

SMMM
0

#5 det jag direkt undrar är då :

Hur vet du att alla hennes saker är sterila?

vad tar hon betalt ungefär?

Enda sättet att få verktygen man använder och smycken å så sterila är genom att autoklavera med en kontrollerad autoklav . Så att få sakerna sterila i en hemmamiljö betyder att man skulle behöva ha en autoklav hemma. Och vem har råd med det.. kostar ett par tusenlappar. Skrattande

Linn
0

okej, kanske inte exakt så sterila som dom blir i en autoklav, men så sterilt det kan bli då. tror jag betalade 250 kr för den i bröstvårtan. och vad säger priset om hur bra det är föresten?

Linn

paivi
0

Har man ingen autoklav går det bra att pierca med engångsgrejer, med iv-kanyler till excempel. Om man nu får tag i dom, inte särskilt lätt i Sverige om man inte jobbar inom sjukvården själv.

Med sådana - och yrkeskunnighet som piercare, plus noggrann hygien - "hemmapuleri" är helt okej, tycker jag. 

Ingenting för mig ändå, föredrar en piercingstudio själv.

SMMM
0

#7 Ok om jag får rätta utan sura miner så heter det i sånnafall höggradigt rent. För sterilt är sterilt, finns inte olika grader av sterilitet.. Skrattande

Angående priset så hjälper det till att se litegrann vad den som piercar har för kostnader för det de gör.

Sen en tanke som dyker upp i huvudet på mig e såklart att hur kommer det sig att hon då inte helt enkelt öppnar studio. (det e tyvärr väldigt enkelt att få tillstånd för det nu för tiden)

Den enda merkostnaden borde juh isånnafall bli hyra för ev lokal och slår man ut det på antal piercingar så blir det inte många kronor extra i månaden.

kanske jag som e övercynisk men jag blir misstänksam om saker e "för bra" och det finns anledningar till varför det kostar allt från 2oo upp till 750  kr att få pierca sig på en riktig studio.

Linn
0

#8 nålarna är engångs kanyler. det var tänger och sådant som hon inte har som engångs saker, vilket jag inte ens tror att det finns.

#9 nu är det som så att jag inte alls är engagerad i detta själv utan tänkte bara berätta vad jag varit med om, så om jag sa fel om att det var sterilt så visst, my bad.

Linn

SMMM
0

#8 ja engångsgrejer e juh alldeles utmärkt. För övrigt det enda jag skulle använda och det enda som används där jag jobbar så. Men det e juh när det gäller nålar sen e det juh verktygen som inte är sterila. Och där det finns en reell chans att det blir korskontaminerat om man inte har tillgång till autoklav.  

#10 Menade inget illa utan bara upplysningsvis.

Och det va precis det som va syftet med tråden att få höra upplevelser och vad som kännts bra och inte. Så kan andra som sitter inne med kunskap (det e fritt fram för all med kunskap) förklara närmare hur det ligger till åså.

mjioo
0

måste rätta lite ang. disk. hon har tillgång till autoklav hos ed's piercing vad jag har hört och det är därifrån hon skaffar smycken, de är väl förpackade och hon plockar inte upp dem utan handskar. när det gäller tängerna så säger hon själv att de inte är helt sterila, tror att hon kokar dem men hon har de även i ugnen en längre tid.

Hon vill öppna studio och hon har pratat med mig om det flera gånger då jag själv vill bli piercare och ska få gå som lärling hos henne när hon kommer igång på "riktigt" hon tog studenten för ett år sen och vad jag vet har hon fortfarande planer på egen studio men det finns ju annat i livet som kommer före ibland :)

och priset hon tar för piercingar är olika beroendes på vem som piercar sig(de hon känner kan ibland få det lite billigare, fick tungan gjord för 250kr och har för mig att det är 280kr för de hon inte känner, alltså inte stor skillnad) priset hon tar är de hon lägger ut för smycken, kanyler med mera och hon tar inte mer efetrsom hon inte har utgifter som hyra för studio. 

kände att jag var tvungen att hoppa in med lite info där :)

och folk som kallar sig hemmapulare ska inte vara rädda för att ta pengar för piercingarna och hålla fast vid sina priser så man åtminstonde har råd att hålla det så sterilt/rent som möjligt, men då ska "kunden" få valuta för pengarna! 

säger nu inte att det är bra med hemmapuleri men jag litar på disk och har tipsat några kompisar att gå till henne istället för att göra det hemma med nån nål eller gå till oseriösa frisörsalonger som inte har bra rykte(förutom att det kanske är 100kr billigare än en studio) bättre att lägga pengar på nåt seriöst där chansen att det blir bra är större än att lägga lite pengar på nåt som ibland kanske kräver lidande och utgifter för att få ett snyggt ärr, eller sne piercing som man egentligen inte är nöjd med..

paivi
0

^ Skulle nog anlita Eddie heller…

men har hon tillgång till Eddies autoklav då måste Eddie lita på henne till viss mån. Det är bra iaf.

SMMM
0

#12 Tack för förtydligandet.

Fast ändå så känner jag att jag måste påpeka att oom inte tängerna och liknande e sterila så kan man lika gärna använda allt osterilt.  Tyvärr så e det så efter som det automatiskt blir korskontaminering om inte ALLA sakerna är sterila.

mjioo
0

#14 ja de borde ju vara det. tycker nästan att hon borde höja priset och skaffa sig en autoklav hon skulle tjäna mycket på det

SMMM
0

#15 ja absolut. Nu vet jag iåfs inte vilken del av landet hon befinner sig. Så konkuransen kanske e hård där och därför så kanske det e svårt att satsa allt typ.

mjioo
0

#16 västkusten så ja konkuransen är hård eftersom göteborg inte ligger så långt bort, iförsig är det svårare när det gäller tatuering… men hon har ju redan fått ett bra rykte om sig så det borde ju gå tycker man

SMMM
0

#17 Ja hoppas hon vågar. Juh fler de finns desto bättre tycker jag.

Och vill hon ha tips vart man kan köpa "billiga" vaccumautoklaver så be henne kontakta mig.. hehehe

mjioo
0

tycker jag med så man har lite att välja på :) bra om de är lite utspirdda också så att folk inte piercar sig hemma bara för att det är långt att åka till en studio..

haha det ska jag komma ihåg! :)

[hakkapelitta]
0

Har aldrig varit till en piercingstudio annat än för att köpa smycken. Har gjort mina själv. Har haft fina läkningar, har fina hål och inga infektioner.
Har en mamma som är sjuksköterska så jag har fått engångskanyler och bra stuff att rengöra med, men once and again, alla jag känner som har piercat sig har gjort det i studio, jag är undantaget ;)

Linn
0

Mijoo, tack för att du hjälpte till att förklara! :)

Linn

mjioo
0

#21 sålite så, kände att man får bäst uppfattning om hur en person jobbar om man får info från fler personen, alltid lätt att glömma saker :P

Cherridwen
0

Det jag funderar på med det här hempuleriet ang. piercingar är att det finns ju ställen på kroppen som är mer riskfyllda än andra. Tex finns stor risk för ansiktsförlamning mm. Hur stor kunskap har hempularna om det??? Själv var jag ung och dum och piercade mig själv i ögonbrynet med en säkerhetsnål. Om jag hade vetat då var jag vet nu hade jag aldrig gjort det. Nu gick det ju visserligen bra men ändå… Detsamma gäller min fösta hempulade tatuering. Han hade gjort massor med taturingar men min blev sned och var gjord med en kokad nål. Visst, det gick bra men jag fixade till den senare hos en riktig tatuerare. Hädanefter, (nu när jag blivit gammal och klok) går jag bara till riktiga tatuerare, piercare som jag litar på.