Komplikationer av Piercing
Här kan du skriva och berätta om du har upplevt någon komplikation av en piercing.
Jag gjorde en helix. Jag fick väldiga problem med min helix (vanlig uppe i brosket på örat). Av ren okunskap lät jag mig bli piercad där med pistol. Det gick ju snabbt och bra och jag var nöjd.
Jag har extremt dåligt läkkött så såret läkte aldrig, det blev infekterat flera gånger och var allmänt tiil problem. Så en morgon (ca 6 månader efter håltagningen) när jag vaknade hade jag så otroligt ont i örat. Örat hade svullet upp och var ca 3 cm tjockt.
Det bliv ilfart till sjukhuset där de fick söva mig. Tydligen hade brosket blivit infekterat och börjat ruttna så dom fick sprätta upp örat och skära ut den skadade broskbiten. Jag hade tur, dom sa att hade jag låtet det gå ännu längre så hade dom varit tvungna att amputera örat.
Nu är det läkt och det syns inget alls, bara på baksidan av örat syns ärren. Men jag har länge velat ha en industrial, men vågar inte med tanke på hur det gick med denna.

Jag fick också jättemycket infektioner när jag gjorde helix med pistol. Det var min kille som tvingade mig att ta ur den som "räddade" mig. Jag var ju så klart envis, men han tog ur den. Inte bra alls. Mycket bättre att göra hål vid piercare.
Jag har dock mycket bra läkkött. Vet inte hur det är när man har dåligt. Får inte ens några ärr, trots div. olyckor.
ajsing så läskigt tacobelle…=/
mest krångel har det varit med min industrial, den ville sig lixom aldrig. men nu är den ok. äntligen.
Bägge mina piercingar vägrade läka.
Den i ögonbrynet varade och hade fortfarande inte läkt efter 1 år.
Navelpiercingen vägrade också läka. En dag när jag skulle göra rent den, så sprack det.
Var tydligen inte helt ovanligt enligt hon som tog den (leg sjuksköterska). Men för mig sprack det såpass mycket att det blödde och gjorde jätteont.
Så den åkte ur!
#3 ajj ajj
Ja, de är väl det jag berättat om förut. Mina hål i öronlobben. De var när jag var liten och man gjorde dem hos frisör.. så de var med pistol jaa.. Jag gjorde dem kanske 5-6 gånger om inte mer, för jag ville inte ge mig. De som hände var att de aldrig ville läka men att jag inte ville ha dem sketna plastörhängena man fick då. Desutom tålde jag nog inte plasten eller de med nyckel i.. så fick alltid trycka som en galning för att gå i örhänget bara efter en dags uppehåll.
Nu tål jag alla material helt plötsligt, så jag VANN!;P Nu är dem friska.. eller ja, tills nu igen då. eftersom jag töjer.
Annars har jag inte haft några problem.. med läppen vet jag inte riktigt ännu. Den är inte helt läkt än, men har bara haft den i.. hum.. 2 månader tror jag.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Har hört många läskigheter om just helix! Min kompis fick också operera efter en jätteinfektion.
#0 om man går till en riktigt duktig piercare så tror jag inte att man behöver oroa sig. De har helt andra hygien krav än vad de har hos t.ex frisörer och sånt som tar med pistol.

#7 Det hjälper tyvärr inte om man har dåligt läkkött. Det beror inte på hygien eller sättet det görs på. 
#8 men en "pistol" spräcker ju örat eller hur man nu ska förklara det + att det lätt kommer in bakterier som komplicerar det hela lite extra. En nål/kanyl töjer ju snarare än spräcker och piercare använder desinfekterade kanyler/nålar och tvättar alltid huden där piercingen skall tas. (inget som gjordes när de "sköt" mig i örat direkt ) så jo lite tror jag att det spelar in. 
#9 Dhänget som de skjuter in i örat är också rent och de tvättade mitt öta innan.
Men visst river säkert pistolen upp såret snarare än skär.
#9 Visst är de bättre att göra de hos en riktigt piercare med kanyl, men jag håller inte med om att dem töjer.. att töja innebär att man redan har ett hål. Dem spräcker sönder huden också:) Men med pistol blir de snarare att all hud skjuts bort helt enkelt. Så ja, kanyl är bättre.
När dem gjorde i örat på mig tvättade dem faktist inte onödigt mycket heller.. men de är alltid nya smycken i som är i en förpakning innan, så de är sterilt. Dock har dem samma pistol om och om igen.
Men när jag gjorde i näsan med pistol så tvättade hon jätte noga med två olika saker, tvättade pistolen (där smycket är) med antiseptic och satte i ett helt nytt smycke som vanligt. Så jag tror inte på de där med att pistol skulle vara dåligare inom renhet. Bara att de är bättre att köra in en kanyl än skjuta bort vävnaden.
Kan också säga att jag aldrig haft några komplikationer med näsan.
Håller med dig LisetteS
Hmm..
Jobbar inom "branschen" och är "utbildad" piercare (har gått lärling i ca 2år) och jag kan juh säga att det är INTE ALLS lika rent. Det går inte att autoklavera pistol eller andra saker som de använder.
Går du till en piercare så e alla sakerna autoklaverade och sterila. Sen ska man såklart inte säga för mycket i den frågan då det har gått bra i "alla" åre men jag skulle aldrig ta chansen oavsett hur liten den faktiskt är.
Sen som många sagt så kan man få väldiga problem framför allt vid broskhåltagning med pistol då pistolen snarare slår sönder vävnaden eftersom smycken är "trubbiga och "spetsiga" . Då kan man få sprickor i brosket och där trivs bakterier som fisken i vattnet.
Som jag sa också, att göra de på en piercingstudio med kanyl är verkligen bättre och att föredra.
Men de kan bli bra även med pistol, bara de jag framlägger.. inte att de är bättre eller sämre:)
ok jag piercade mej för första gången mitt i underläppen för fem dagar sen. Men läppen är så extremt svullen, har svårt att äta, prata!
Det började bli svullet dagen efter (som jag förväntade mej att det skulle bli), men det verkar inte som svullnaden går ner.
Jag har varit jätte noga med rengöring, och gjort allt som man ska göra, inget pill och inga pussar etc.
Hur länge sitter svullnaden i?
Min navelpiercing kröp ur, tog om den men har ju ett fint ärr efter den gamla kvar. Inget jag lider av direkt iof.
Min syster gjorde en industrial (tror jag den heter :) ) och den fick hon väldig problem med. Den blev infekterad om och om igen, hemskt svårläkt. Tillsist plockade hon ur den och fick då två enorma broskknölar efter den. Hon mådde riktigt dåligt över dem och betalade tillsist för att gå till en kirurg och ta bort den. (Hon är livrädd för sjukhus)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag piercade kinden hemma hos en kompis för några år sen, den är fortfarande inte riktigt bra. Några dagar varje månad blir den infekterad, röd och varig.
Men skam den som ger sig, så den får nog hänga med ett tag till ^^

Jag har varit jätte förkyld inågra veckor och pga det har min näspiercing blivit lite irriterad. Det är lite sårigt på insidan och en dag kom det typ ut var på utsidan när jag tryckte.Tror att det blev så pass irriterat för att jag bytte piercingsmycke när jag var förkyld.Snöt mej och det piercingsmucket fastnade ipappret på nåt sätt så jag råkade rycka ur den. Fick krångla ett tag innan jag fick i ett annat smycke. Har ganska tjock näsvinge så det är lite svårt att sätta i smycke. Nu verkar näsan vara på bättringsvägen och förkylningen är något bättre

Gjorde en piercing i tungan 2001 för några veckor sedan blev jag öm i tungan och efter en vecka bestämde jag mig för att testa o ta ut staven. Tog ut den på kvällen och på morgonen efter kunde jag inte få i den igen, har tryckt och tryckt men det går inte, det går att få igenom en nål eller ett gem men inte staven någon som vet varför det blivit så?
#19 hålet har krympt eftersom du hade ute de hela natten. gå till en piercingstudio och fråga om de kan töja det åt dig så du får i staven
#20 Jag kan vara utan stav i typ en vecka och ändå inte ha ngt problem att få in staven i tungan igen.. Eller ja, lite trångt är det ju,men jag får in smycket iaf =) Men vissa kanske keymper fortare än andra? Jag har haft min i tungan i ca 3 år, tror jag.
#21 ja det är ju från person till person men om man får in smalare grejer men inte smycket så har det ju garanterat krympt^^

Min piercing i Tragus ville inte riktigt läka på några månader, men sedan bytte jag bara smycke, och redan dagen efter var det mycket bättre. :)
Hade problem med mina vanliga i öronenn med när jag tog dom, men det gick över efter några månader.
#21 Hennes piercing i tungan var väl precis nygjord, och då läker de igen jätte fort. Man ska alltid ha staven i medans läktiden går. Så att du kan ta ut den är för att din redan är läkt vet du:)
#24 "Gjorde en piercing i tungan 2001 för några veckor sedan blev jag öm i tungan och efter en vecka bestämde jag mig för att testa o ta ut staven." den var inte nygjord ;) den kan krympa även om det är läkt
#25 Jag sa inte att den INTE kan gå ihop när piercingen är äldre heller.. utan bara att när den är precis nygjord ska man inte ta ut smycket eftersom de går ihop så pass fort. När de är äldre kan de absolut gå ihop, de kan väl dem flesta piercingar med tiden. :)