Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 2714 ggr
Liss
0

för och emot

Jag skulle gärna vilja höra era egna erfarenheter om earlpiercing. Vill väldigt gärna ha en, men ändrar mig varje dag. vissa dagar är tankarna "jo, men har velat ha så länge och de är så snyggt" till nästa dag tänka "neeh blir världens ärr efteråt och kan lätt vandra ur och är jätte svårläkt"

Men iaf så skulle jag vilja höra era för och emot:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Beafer
0

jag känner två som har haft det. och på båda växte dom ut fort.

SMMM
0

Ok.. Jag har haft en erl innan… Va lite krångel att läka helt klart. Tog kanske 3-4 månader men skam den som ger sig.

Men efter att den läkt så hade jag inga som helst problem med denden va bara där. Krånglade aldrig och ömmade inte eller nånting. Fick tyvärr ta ut den när jag insåg att jag va tvungen att skaffa glasögon. Och har ganska bra ärr efter den. Två tydliga små gropar/prickar men som tur är så döljs juh dessa av brickorna.

Fast jag känner några som haft ganska jobbigt med sina och de har växt ut och krånglat i ganska många månader innan de till slut gett upp.

jag vet inte om det spelade nån roll men min e iafd gjord på frihand med en 2mm venflonkanyl (droppkanyl typ med plasthölje runt nålen) och smycket vi till slut bestämde oss för va en flexibel teflonstav 1,6mm. Plus att han satte den lite djupare än normalt.

Fördelarna med att göra den på frihand är juh att man slipper klämma med tången. Det kan orsaka att den svullnar mer och därför har lite extra jobbigt i början.

Den stora fördelen med teflonstav är att den e flexibel och följer kroppens rörelser plus att den e mycket lättare än typ stål. Sen så kan man själv bara kapa ner den i storlek när svullnaden har lagt sig riktigt och den börjat läka.

Och att använda en 2mm kanyl vette faen egentligen om det e nån fördel. Kändes så just då att det blir lite luftigare och så… fast egentligen tror jag inte det va nån skillnad.. hehe Va nått vi fick för oss bara säkert.

Liss
0

Tack så mycket för svaren, nu vart jag ännu mer virrig:P haha! Jag kan verkligen inte bestämma mig. Tycker de är så fruktansvärt snyggt, men växer den ur och lämnar värsta ärren är de ju inge skoj precis.

Följdfråga om min andra piercing jag funderat på; Hur är de med erfarenheter av en septum piercing?:)

SMMM
0

#3 Ja du det e inte lätt alla ggr.

Angående septum så har jag nog bara bra saker att säga. Det enda som e lite skit e att det känns en hel del att töja dåra. Och om du inte funderat / tänkt på att töja den så tycker jag absolut att du ska göra det. Det blir både bekvämare och snyggare (enligt mig iaf). Håller på att töja min men har haft ett uppehåll på att par månader (läs halvår) . Fick lite strul sist då jag töjde 2 strlk på en gång. Dumt dumt dumt… Så gör inte det barn!  Skrattande

Är just nu uppe i 6mm bara och vet faktiskt inte vart jag ska sluta…

Liss
0

Neh de är ju inte det.. Får nog fundera på den ett år till;)

Okej, jo för septum har väl inte enkelt för att växa ut, eller hur? de är vad jag fått höra iaf. Och att töja den hade jag inte tänkt, när dem gör septum antar jag att de är 1,6mm? och de räcker för mig.

SMMM
0

Septum som stötts ut har jag aldrig hört talas om ens en gång så den risken e nog minimal.

fast faktiskt måste jag säga och råda dig att åtminstonde ta den i eller töja den till minst 2,4mm. Blir så mycket bekvämare. Då 1,6 kan upplevas som den "skär" in litegrann typ..

Liss
0

#6 Okej, kan man inte göra i 2mm direkt då? eller de kanske inte piercaren gör.

mjioo
0

#7 tror det har lite med hur mycket plats du har i näsan ;) när man töjer så försvinner ju brosket långsamt och lämnar plats åt smycket vet dock inte hur det är när man tar med tjockare kanyl eller när man töjer lite

Liss
0

#8 Men görs den inte där de inte är något brosk? alltså om man känner i näsan där i mellan så är de först en bit som är lite hårdare och sen kommer de en plats där de känns som bara skinn och efter de är de brosk. görs de inte mitt i mellan där?

SMMM
0

Jo septum görs emellan brosket så att säga. Tyvärr finns det ff de som görr den i brosket och jag kan juh avslöja att den smärtan är 100ggr värre än om den görs rätt (eller den måste va det då jag inte tyckte det kändes nämnvärt i septum medands lillebror skrek och hans sitter i brosket) Och finns det plats för 1,6 så finns det för 2,4 med så det ska inte vara några problem alls. Prata med din piercare bara så ska du se att de ordnar det åt dig.

Liss
0

#10 Jo precis, de var en killkompis som sa att septum var den värsta piercingen han gjort av alla hans. Men en annan sa att de inte gör alls ont där. Så de beror nog mycket på vart man gör den..

Ja nu har jag lite att fundera på, tack tack!:)

mjioo
0

hehe jo det var de stället jag syftade på.

men när man känner efter(känns lite lustigt att pilla i näsan samtisigt som man ska försöka skriva det man tänker) så ligger ju brosket emot ifrån båda sidorna(uppe och nere om ni förstår) så när man piercar septum så borde ju det där nere tryckas ner lite och då trycker ringen(eller vad man nu har i sin septum)emot brosket där uppe och då töjs dt ju bort lite(är jag helt fel ute??) då borde det ju vara skönare att börja med 1.6 och gå sakta upp till 2.4 eller?

det jag menade med plats i näsan, ligger brosket emot uppe och nere på alla eller bara på mig?visa kanske kan "dra ner" brosket där nere mer än andra och då får mindre press emot brosket där uppe.. kanske är helt fel ute men det är så jag har uppfattat det när en kompis berättar om sin töjda septum(7 eller 8mm tror jag det var) då det är en liten "grop" in i brosket där de försvunnit när han har töjt..

ber om ursäkt för alla paranteser hoppas ni förstår ändå^^

SMMM
0

Ja det är absolut så om man töjer till större strlk så kan det "stöta" på brosket . men inte i början om den e rätt placerad vill säga.

mjioo
0

okej för när jag känner efter så ligger det ju emot nu me trycket är väl inte lika "starkt" då.. det låter logiskt

en sak tll ang. septum, hur är det när man blir förkyld? och om man blir förkyld när det är nytt? borde ju inte vara så enkelt att snyta sig?

Liss
0

#14 haha ja de har jag med funderat över.. jag tycker de är äckligt nog att vara snorig med min i näsvingen:P

mjioo
0

#15 är ju jobbigt när man äter kladdiga saker med Tungpiercing.. att slicka bort kladdkakesmet på slickepotten är ju ingen idé längre. :P

eller dricka ur muggar med ring i läppen kan också vara knepigt i början, nu är jag ju så van så det är sällan jag spiller :)

Liss
0

#16 Ja, vad är de vi utsätter oss för;) jag tycker de är skit jobbigt när jag dricker något eller äter och de alltid (när jag spiller) åker ner just där jag har min labret. Eller när jag dricker och de klinkar eller bara jag pratar och de klinkar ibland:P

mjioo
0

ifall man vill vara fin.. :)

SMMM
0

det e med en sak som e jobbig om man skulle lyckas bli förkyld när det e nytaget eller man e nytöjd… För det kan göra ONT att nysa i de lägena.. Annars så gör iaf jag så att jag snyter mig i handfatet under rinnande vatten istället..

mjioo
0

#19 åh det tänkte jag inte på! smart lösning

Liss
0

#19 Åh gud! och jag som nyser jätte ofta bara sådär:P