Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 5069 ggr
Ooanna
0

I överläppen

Har länge velat ta hål i överläppen och funderat på det jättemycket.
tänkte höra med era åsikter .

Sen, hur är det med läkningen egentligen ? jag är rädd för att jag ska få ett stort hål om jag någon gång skulle ändra mig .

[jenkass]
0

om du bestämmer dig för att inte ha kvar piercingen längre så kommer det ju alltid vara ett litet hål kvar, eller växa ihop som ett litet ärr… Min sambo hade piercing i underläppen i ett par år men har tagit ur den nu, och det syns bara lite om man kollar noga… jag tog ur min efter 2 mån. och det är samma sak där…

Liss
0

en vän till mig hade en labrett i flera år och tog ur den.. den växte ihop på några månader och nu är de bara som ett ljusare ärr.. inte så farligt.
Läktider och skötselråd har du i olika artiklar här inne.. tex startsidan.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ittna
0

Jag har haft hål i typ 5 år. Och nu har jag haft mitt hål urtaget i ett halv år ungefär. Det som är konstigt är att inte läker ihop. Jag kan fortfarande sätta i mitt smycke. :) Det är nog olicka per person

Theres
0

Kollar man på tv så kan man se skittydligt vilka som har haft piercing och inte =) Men kanske är i speciellt kameraljus som det syns… men det går väl att sminka över… Fast jag fattar inte varför man skulle tröttna på en piercing som man lagt ut massa pengar på =)

golf.ifokus.se

SofiaBlomberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hål där, hade även hål för många år sedan jag tog ut det och det läkte fint, ett litet litet ärr vart de.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

blackangel
0

Jag har en i mitten av läppen o den läkte fint men den jag tog på sidan vill ej läka allsGråter

[hakkapelitta]
0

Är det inte så att man kan "göra om" piercingen för att få det att läka ihop? Dvs, man tar bort ärrvävnaden inuti med en kanyl och sen läker det ihop till ett ärr som bara blir en liten prick. Så har iaf jag gjort med ett av mina hål i underläppen.

SMMM
0

Till å börja med så e läkning och ärrbildning väääldigt individuellt.

Vissa människor har väldigt lätt att läka(lucky bastards) medans andra inte har det lika lätt och får jobba mer på det.

Sen e det i princip samma sak med ärrbildning. Känner många som tagit ut sina pierrcingar och resultatet e mer än varierande.

Personligen så får jag en del ärr även efter "bara" en piercing (har två väldigt markerade prickar/gropar efter min erl tex) .

Men samtidigt så får jag mycket mindre ärrbildning vid scarrification jämförelsevis med andra som jag gjort på och som jag känner.

En bra indikation e om du har lätt att läka ut mindre med djupare sår tex. får man lätt ärr efter sår så kan man nästan räkna med att man kommer få ärr från piercingar med efetr att man tagit ut de.

Finns en del knep för att reducera ärr såklart. Kortisonsalva brustabletter sen finns det faktiskt en kräm på hälsokosten som tydligen ska vara väldigt bra för att minska på ärr. kommer inte ihåg vad den heter nu bara därför. Men jag ska ta reda på det och meddela er allihope.

så sammanfattningsvis: Det enda sättet att få veta hur just du läker/ärrar e att göra en piercing och se.. Skrattande

SMMM
0

Contrakel heter salvan… Skrattande

mjioo
0

kortisonsalva är nåt utav det bästa jag vet! hade allergi så jag kliade upp mina armar som en galning, fick tabletter mot allergin och kortisonsalva till såren, salvan gjorde rena undervärket efter två veckor kunde man inte se några ärr om man inte letade :)

men den är ju receptbelagd vad jag vet(iaf den jag fick)

SMMM
0

#10  Jo de starka varianterna är receptbelagda..

Skulle varit tydligare med det att de jag menade va Hydro Kortison. Finns receptfritt på apoteket.

mjioo
0

#11 ja det är nog bra att vara tydlig med de så folk inte börjar gå till vårdcentralen för att få kortison för ärr ifrån piercingar^^

Cherridwen
0

Får det inte att gå ihop men jag hade eksem och hade sådan salva, har massvis med ärr men å andra sidan var det under lång tid.

mjioo
0

#13 det är nog från person till person, vad man har för salva ochavad för ärr och allt detdär. den salvan jag hade var starkare än den som finns på apoteket därför försvann ärren hur lätt somhelst efter regelbunden användning i två veckor. och jag gissar på att dina ärr är större och värre än ifrån piercing som ska växa igen ;)

och som du säger om man använder det under lång tid så blir man kanske "immun" emot det.. eller låter det vettigt?

Cherridwen
0

Ja så är det nog…