Skraj
Blir så skraj när man läser här å var om tjejer (även killar) som vill, ska eller har piercat sig själva!
Jag har alltid gått till en riktig piercer när jag piercat mig, förutom i näsan då jag gjorde det själv. Det är inget jag är stolt över, hade turen att det gick bra och har kvar den än idag, men det kunde gått så mycket åt skogen!
Såg ett TV program för några år sedan om en tjej på 13 år som så gärna ville pierca sig i örat, helix (längst upp på öronkanten) och efter en tid så började örat att ruttna. Hon fick operera och lever nu med ett plastikopererat öra. Ska jag vara ärlig blev jag faktiskt rädd att ta hål i öronen efter detta…
Så tänk efter innan ni piercar er! Visst kan komplikationer uppkomma även hos en certifierad piercer, men risken är större om du gör det själv då du inte har de steriliseringsmetoder som krävs för DIN hälsa. Ett infekterat hål kan leda till inflammation i broskhinnan och kronisk missbildning av örat. Och i värsta fall svartnar hudvävnaden och dör.
Tänk då hur det kan gå om du försöker dig på att pierca exempelvis naveln själv… **Nej, vill du så gärna ha en piercing så vänta tills du är myndig. Det är värt väntan om du är säker på att du vill ha den + att du fått några extra års betänketid.
**
Nedan kommer ett utdrag från tribe.se hemsida om varför man inte piercar med pistol!
"Vi på TRIBE använder aldrig öronhåltagningspistol till denna piercing eller någon annan piercing. Vi använder en steril nål som slängs efter varje kund. "Pistolen" går inte att sterilisera mellan varje kund, vilket innebär en smittrisk. Förutom att "pistolen" inte går att rengöra tillfredsställande skadar "pistolen" mer när den skjuter in ett trubbigt smycke med stor kraft genom öronkanten. Till "pistolen" finns endast en storlek på smycke och som alla vet ser inte alla öron likadana ut. Det innebär att några får smycken som är av helt fel storlek. "Pistolsmycket" har en låsplatta som ligger tätt mot baksidan av öronkanten och hindrar luften från att komma åt, vilket hindrar läkningen och dessutom samlar plattan lätt smuts."

Bra skrivet =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tror det var en Helix som jag gjorde för någon dag sen. Min syster gjorde det på mig. Vi hade inga sterila nålar eller någonting utan använde en typ 4 år gammal pin och körde igenom. Haft infektion i öronen (örsnibbarna) där jag tagit på salong när jag var yngre och hade aldrig en tanke på att infektionen skulle kunna vara värre där uppe. Kan den verkligen det?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Min vän tog förresten där uppe på sig själv med en gaffel. Inte så smidigt kanske!

Tina_A: Jag menar inte att låta som en moraltant eller skälla på dig, men varför gjorde du det inte på ett riktigt piercingställe? Och om du nu var tvungen att göra det själv…varför använde du inte steriliserade nålar och så?
Ja, infektionen kan vara värre. Det kan gå så långt att det går precis som det gick för tjejen i inlägget ovan.
Därför är det viktigt att man gör det noggrannt, för att minimera risken för infektioner.
Dessutom så måste du vara noga med att tvätta rent runt piercingen nu, för även det gör att infektionsrisken kan minimeras!
#4: Jag har velat ta där länge men aldrig velat gå till en studio för jag tycker inte det är värt priset.
Vi hade inga steriliserade nålar hemma men vi tvättade pinnen och tog sån här aco alsolsprit och tänkte att det räcker. Tänkte väl inte alltför långt kanske! Men det kändes ändå bra att vi hade alsolsprit hemma, känns ju som att det blir ganska rent då?
Jag är jättenoga med att tvätta. Kör med saltlösning morgon och kväll och rör inte alls peircingen (annat än av misstag).
Den gjorde faktiskt lite ont i går så jag blev jättenervös när jag gick in här och läste.. Nu känns det dock lite bättre och jag håller verkligen tummarna för att det kommer gå bra! Jag är jätterädd för en infektion så jag försöker hålla rent så gott det går.
ojoj.. ja, vi får hoppas att det går bra för dig!! det brukar oftast vara värre "där uppe" då det är brosk man går igenom… och jag måste nog säga att att det är nog i längsta fall värt priset att gå till en riktig piercer då du får det allra bästa (både hygieniskt, service och back-up)
Visst, jag tycker inte mina piercingar har varit värt priset heller, ex. 400 för labret och den har jag inte ens kvar… Men man får ju tänka på infektionsrisken och att man kan skada sig själv om man piercar på sig själv. Det finns ju en anledning varför det finns piercing- och tatueringsstudior…
#1 tack tack
#5 OM MAN NU ABSOLUT SKA GÖRA HEMMA.
så lägg nålen i vatten och koka upp. Sen är den okej att använda, måste inte använda desinfektionsmedel eller sprit på. Och tvätta händerna ordentligt innan du rör nålen, tvätta även piercing ytan och koka även piercingen som ska sättas in. Men bäst är endå att gå till riktig studio. för att undvika infektioner och få piercingen på rätt plats, det är lätt att det blir snett eller fel om man gör själv. (tro mig jag vet..)
#7: Jo, den blev faktiskt sne.. Hehe!
Koka borde vi gjort, det tänkte jag inte på.
#7 detdär stämmer inte!!! att koka en nål är inte samma sak som att sterilisera den! man kan köpa kanyler som är sterilerserade ordentligt men det kostar ju en del om man vill vara riktigt säker, och då ska det också användas handskar!
om man verkligen vill ha en piercing och har väntat länge på att göra den så är det väl värt pengarna? visst jag betalar bara halva priset när jag piercar mig men om jag inte hade turen att känna en piercer så skulle jag väntat dubbelt så lång tid för att få ihop pengarna!
jag har själv vart dum och piercat mig själv och visst det gick bra men det är nåt jag inte kan tänka mig göra om, man tänker ju hela tiden "detdär kommer inte att hända mig, jag som är så nogrann med att koka nålen innan och tvätta rent efteråt" risken är större än vad man tror för en del..
#9 jag har inte skrivit att man inte ska pierca sig hos en studio, säger bara att om man nu absolut måste göra det själv så ska man åtminstonde koka nålen så att bakterierna dör.
"de flesta bakterier dör vid 75grader" och som de flesta människor vet så kokar vatten vid 100grader. Så då får man ju i alla fall bort bakterierna vilket minskar risken för infektioner. Men om du läser det jag skrev så ser du nog att jag faktiskt avråder från att göra detta själv hemma..
Och personligen så tycker jag faan att det är värt att slänga upp 600 spänn för att låta en riktig piercare göra mina piercingar. Så försök inte med den du.
Däremot så vet jag att man gör dumma grejer när man är "ung" och inte får pierca sig för sina föräldrar, (personligen så satt jag ihop med en kompis och gjorde hål i navel. Det blev jävligt infekterat för jag körde med en "skitig" nål och ett otvättat smycke, var typ femton år vid tillfället..) Jag tror snarare att det är ngt liknande som gör att väldigt många piercar sig själva hemma. Om vi nu endå ska spekulera ! och ja då tycker jag faktiskt att de som ändå väljer att göra detta hemma ska veta att de iaf bör rengöra nål och piercingyta och händer så gott det går. För tro mig, inte alla som piercar sig hemma har fyllt 18. Och många av dessa skiter i vad deras "päron" tycker..
#10: Folk som är "unga och dumma" ^^,
Själv är jag iof 19, bor inte hemma och bryr mig inte alls om vad mina föräldrar skulle tycka. Jag har gott om pengar och.. Ja, jag är väl bara snål helt enkelt :P
Tänk på risken att få blodsjukdomar när ni gör piercingar hemma… Typ HIV eller Hepatit C. Speciellt om man delar nål med någon annan!
#11 syftade iofs inte på dig ;) "Däremot så vet jag att man gör dumma grejer när man är "ung" och inte får pierca sig för sina föräldrar, jag tror snarare att det är ngt liknande som gör att väldigt många piercar sig själva hemma."
Gällande sterilisering och desinficering
Vid all hantering, oavsett på studio eller hemma ska man tvätta händerna noga med tvål och vatten, rensa under naglarna om där är skit, sedan använda handskar, har man inte handskar kan man köpa handsprit på apoteket, en liten flaska kostar en 40 spänn. När du gjort detta, dvs tävttat händerna och spritat har du rengjort händerna.
Microorganismerna och bakterierna är våra fiender när vi gör hål i våra kroppar. För att döda bakterier så måste du få upp en temperatur av 75 grader celsius. Så när man kokar en nål eller ett smycke så dödar man bakterierna, inte alla microorganismer, men man måste koka i minst 10 minuter öfr att få ett någotsånär gott resultat. När du kokat föremålet har du BARA desinfekterat dem.
NÄr du steriliserar något så autoklaverar du föremålet, det innebär at tdu upphettar ett föremål med mättad (dvs mycket) vattenånga, under ett högt tryck. Detta kan du aldrig återskapa i ditt hem. Vid en temperatur av 121 grader celsius dör microorganismerna på en 15 minuter, om du däremot autoklaverar i en temperatur av 134 grader så räcker det med tre minuter.
Så som ni förstår kan ni aldrig sterilisera hemma (om du nu inte råkar ha en autoklav ståendes i garderoben), bara rengöra och desinficera!
Jag läser till undersköterska och kollade upp temperaturerna i boken "vård och omsorgsarbete" av kangas fyhr och wilhelmsson, utgiven av bonniers.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#10 jag skrev aldrig att du inte skulle lägga pengar på att pierca dig i studion så du behöver inte reagera så starkt. men för din skull kan jag väl skriva i varje stycke precis vad jag syftar på men jag tycker det var ganska självklart då de flesta inläggen faktiskt har handlat om att göra det själv då man inte orkar vänta tills man har åldern inne eller inte tycker att det är värt pengarna, orkade bara inte läsa en gång till för att veta vilka nummer det var på inläggen eller vem som skivit dem. så jag försökte minsann inte med den du.
#15 det jag syftade på med att koka något inte är samma sak som att sterilisera. bra info!
LinaN; Tack för den infon :)
Örat sitter än så länge kvar i alla fall!
bra å höra!! ;)

En sak till att tänka på.
Ang. korskontaminering!!
Efter att noggrant ha tvättat händerna grundligt med tvål och vatten och spritat händerna, satt på handskarna - tänk på att inte ta i NÅGONTING smutsigt, bara dem rena instrumenten som skall användas i piercingsyftet. Annars för ni över bakterier från detta föremål och när du tar i (t.ex) nålen för att göra hålet kommer dessa bakterier in i hålet.
Själv tillhör jag den skaran som piercar hemma, men under extremt noggrant rengjorda saker. Mina "rutiner", eller skall man kalla det min procedur… det går iaf till såhär:
Spritar ytan där jag skall lägga pappret med kanyl (steriliserad), smycke (sterilt) och tång (har ju ingen autoklav hemma, så jag får tyvärr nöja mig med att koka den), kompress eller tops till att rengöra personen som skall piercas…
Innan jag plockar upp kanyl, smycke tång och kompress/tops så tvättar jag noggrant händerna med tvål och vatten, spritar dem för att plocka fram prylarna. Efter grejerna är framme så spritar jag händerna åter igen innan jag övergår till att rengöra hudytan som skall piercas. Resten kan ni nog lista ut hur det går till. :)

Ingen här som hört att man kan få ansiktsförlamning när man piercar sig fel? Och om triangelzonen i ansiktet med nerver som har direktkontakt med hjärnan? Det om något är nog det som är värre än hur sterilt det är… Det är ju viktigt men förlamning blir man inte av med i första taget.
#21 ett par frågor . Hur mycket tar du betalt? Och vad har du för "utbildning" ? Och vad tvättar du huden med? Vad rekomenderar du till eftervård?
Jag tycker även det är skrämmande att vissa studios piercar småungar. Har en kusin på 11 år och flera av hennes kompisar har piercingar i ansiktet. Känns inte seriöst..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#23 låter som att du har fattat att #21 piercar andra hemma? står inget om det, så jag tror och hoppas att hon bara gör på sig själv..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se