80% får inflamation
Pratade med en läkare angående inflamation i Tungpiercing.
Hon sade att 80% av alla som piercar tunga och navel får svåra inflamationer. Detta lät konstigt för mig, speciellt ang tungpiercing.
Och jag vet att någon här inne skrev att man inte ska ta ut sin piercing om man får inflamation, eftersom inflamationen då kan stängas in. Detta stämmer absolut inte ändligt läkaren. Enligt henne ska man ta bort det som orsakar inflamationen, piercingen då alltså.
Lite att fundera på :)

Menar du inte infektioner?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=3298
Både och menar jag väl egentligen.
"Infektion betyder att kroppen utsätts för ett skadligt angrepp av mikroorganismer, det vill säga bakterier, virus eller svamp. När ett smittämne passerar kroppens första skyddsnivå som finns i huden och i slemhinnorna reagerar kroppens övriga försvarssystem och en inflammation startar."
Från vårdguiden :)
Det betyder att dom jag känner som har Tungpiercing är alla av dom 20% som inte har fått infektioner… Och det vill jag väl inte riktigt tro på. Men läkare och tandläkare tycker jag allmänt är negativt inställda till våra smyckningar :)
#4 Fast tandläkarna vet jag har rätt.
Men jag tror kanske att läkaren överdrev lite med procenten ;)
Iaf så stämmer det inte bland mina vänner när det gäller tungan.
Naveln skulle jag kunna tro på eftersom de flesta jag känner faktiskt fått inflamation där.
#5 Mjo, dom har väl rätt till viss del… Men när dom är så pass okunniga så jag behöver upplysa om att "det kanske är bra att plocka ur piercingarna ur örat om du ska röntga?" så är det lite illa. Vet av erfarenhet att det blir fina rutmönster på plåtarna om man tar profilbilder med ringar i öron :)
Ja vad jag vet så ska man INTE ta ut ett smycke, eftersom de kan innesluta infektionen. Det är sant! Jag vet inte riktigt vad läkaren ville med något annat. De har hänt i mitt öra t om. Och piercingstudios rekommenderar att INTE ta ut ett smycke när de är infekterat heller. Man bör bli va med infektionen först och främst.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#6 Haha ja sånt borde dom min själ veta :P
Jag tror som sagt inte att läkare har så bra info om piercings .. de får man ta med en piercare ist
Man ska INTE ta ur smycket, piercings är inte öppna sår; utan ett sk sticksår, så länge smycket sitter i såret så fungerar det som ett dränage, och gör att var, blod och sårvätska avlägsnas genom hålen, samt tillåter att piercingen "andas". Smycket i sig själv åstadkommer inte infektionen, bakterier och virus gör det. De flesta smycken är tillverkade av ett dött, ickeorganiskt material, som Titan och kan därmed inte på egen hand infektera en piercing. Man kan få allergi utav ett smycke ja, men inte infektioner, i alla fall inte om det var rent från början.
Det är ju läkarna som får ta hand om de som måste söka läkarhjälp pga av inflammationer. Jag tror faktiskt läkare vet om det är bra eller dåligt att ta ut smycket. De har ganska hög utbildning och inflamationer vet de ganska mycket om. Och eftersom många vägrar ta ut smycke vid inflamation, så måste många söka hjälp. Så läkare har nog mer erfarenhet ang piercings än vad man kanske tror.
Så jag hade tagit ut smycket. Om det är pga av jag har fått en inflamation av det. Annars vet jag inte.
Alla får självklart tro på den de vill tro på och välja själv om de vill ta ut sitt smycke eller ej :) Jag kanske litar för mkt på läkare, men hittills har de skött sitt jobb med mig ;)
Inflammation: kroppens svar på en vävnadsskada. Området blir bland annat varmt och svullet. Dvs. man får alltid en inflammation när man piercar. (Slår man t.ex. handen och man får ont och det blir varmt så är även det en inflammation.)
Infektion: ett främmande ämne som trängt in i kroppen.
(Källa: veterinärerna/lärarna på Sveriges Lantbruksuniversitet)
#11 Det finns en länk om båda sakerna i inlägg #2, från vårdguiden.
Man kan ju dock inte få inflammation eller infektion av ett smycke eftersom de som sagt är dött material. Klart en läkare vet mycket pågrund av sin utbildning.. men de betyder inte att dem vet bäst angående en piercing.
Eftersom ett piercingsmycke fungerar som ett dränage- släpper ut infektionen när trycket blir för stort så bör man inte ta ut piercingen. Om man tar ut den stänger man till och infektionen kommer inte ut som den bör. En piercing läker ju som en sårkanal inte som ett sår.. de är därför man kan ha piercing öht
Men alla väljer de dom själva vill.. Vill bara inte att du ska fara illa pågrund av något en läkare sagt.
#12 Jag såg det. Men det är tydligare om det står i tråden. (Eftersom det sägs fel även EFTER länken.)
Jag kommer inte fara illa :) *peppar peppar*
#15 Neeh de hoppas jag:) fortsätt gurgla koksaltlösningn med så blir det väl bra:)
#16 Ja, det ska jag göra :)

jag har fått infektioner i alla mina piercingar, större eller mindre. Bara så min kropp beter sig. Har inte tagit ut en enda. det har läkt efter ett tag ändå.
Jag hade fler i öonen innan.De blev infekterade och inflamerade. Jag tog ut dem och då läkte dom. det gjorde dom inte när jag hade smycket i.
Jo jag har också haft infektion i min läpp piercing, lät den vara och nu är de super bra igen. (de läker sig själv i stort sätt om man inte pillar och tillför mer bakterier)
Sen öronen tog jag ut ur och fick klumpar i huden under… så de var jätte svårt att göra om dem igen.
#20 Det får man även om man inte får infektion. Känner ingen som inte har broskbildning vid hålet i öronsnibben.
#21 broskbildning kan det väl inte vara eftersom kroppen inte kan bygga upp nytt brosk..?
Det finns tre typer av brosk, och jag har fått höra att iaf en av dem kan "växa" fram, tex i öronsnibben då man har ett smycke där.
Vad kan det annars vara? Ärrvävnad?
Bullshit och negativ propaganda.
Är kanske mer troligt att det är ärrvävnad då det uppkommer lätt.
Har aldrig tänkt på det, har alltid trott det varit brosk. Hoppas någon här vet vad det är :)
#25 ja ärrvävnad tror jag helt klart att det är isf, har två ärr som är lite hårda som kan jämföras lite med det om man kan få i öronen
#21 Hur menar du broskbildning? Eller ärrbildning ;) Att det känns som en "klump" runt själva hålet?
Så har inte jag på nåt av mina hål i örsnibben (fem totalt).
#27 Att det är en "bula" i öronsnibben vid hålet.
Kanske är ngt speciellt med skåne då, eftersom alla jag känner här har det ;)
Men iaf, varför använder man annars dränage på sår man kan få.. för att tömma på vätskan osv så de inte blir kvar och för att de ska läka fortare.. Och genom att lämna piercingssmycket kvar gör de det till ett dränage. Det är så det läker från första början bara att man inte tar ut "dränaget" när man har en piercing;)
#29 Ja du, jag vet inte men jag tror faktiskt en läkare kan sånt där ;)
#27 som jag har tolkat det s är det när man tagit ut det och låtit det växa igen ;) ibland är det så i vanliga små hål i örsnibben också
man kan ju byta till ett mindre smycke så det kommer in luft och är enklare att hålla rent.. jag tror iaf att man ska behålla smycket eller ev. byta matrial om man tror att det är smycket det beror på. eller kanske byta tilol stav ifrån ring om det skulle vara så att det trycker på ett sätt som det inte borde göra. tex så mår mitt hål i helix mycketmycket bättre med stav medans älppen mår bättre med ring.
#31 Jag har sådana bulor trots att jag inte tagit ur smycken och även där jag har tagit ut smycket. :)
#28 Ja du, Skåne är ju en del för sig ;)
Fast det kanske har att göra med ifall man gjort det med pistol eller "på riktigt"? Känner flera som har såna bulor och har hålen tagna med pistol. I och för sig är ju alla mina det också och är utan bulor ;)
#31 Jo.. fast två av mina är läkta och sen tagna på nytt. Utan att det blivit så.
Och förresten, angående läkare. Det är faktiskt skrämmande vad fel de kan ha. De må ha mycket och hög utbildning men de kan ha jäkligt fel. Jag kan inte minsann ett enda läkarbesök där jag inte blivit feldiagnostiserad. Så jag kan bra tänka mig att de inte vet vad de pratar om när det gäller piercingar.
#33 Ja, mina är tagna med pistol :)
Och om läkare skulle vara så tröga att de inte kunde se samband med dränage och om man har en piercing som inflamerats, då är de nog inte riktigt utbildade ;)
Jag tror och hoppas att läkare faktiskt kan bedömma om en piercing bör sitta kvar eller akut tas ut.
#34 Ibland tror jag de läkare jag vart hos hittat sin licens i flingpaketet… Men visst, jag hoppas också att de faktiskt kan bedömma om och när den ska tas bort.
Men å andra sidan, som Lisette säger, smycket i sig är ju inte infektionskällan..
Jaja! men bara för att EN läkare säger så behöver man ju inte gå efter det som om de vore ens lag! Vad jag vet så säger alla piercare att man INTE ska ta ut smycket eftersom allt jag sagt.. de HJÄLPER att ha kvar smycket för läkningen och för infektionen att gå ur kroppen!
Jag vet att en läkare har utbildning osv osv, men vem säger att dem har utbildning i om piercingar? Jag tror inte de finns med någonstans i deras utbildning tyvärr. Dem vet säkert allt om infektioner men dem vet ändå inte vad de innebär med en piercing. Där vet faktist en Piercare mer än en läkare.. de kan jag slå vad om!
Jag håller fortfarande inte med :)
En piercare är utbildad till piercing, inte till läkare. Och en läkare vet mer om infektioner och inflamationer än en piercare. Det är det dom är till för. Piercing eller inte, det är ett främmande föremål i kroppen. Och det vet läkare ngt om.
Kan ju lova att detta inte är enda läkaren som säger som min gjorde. Och vem har pratat om lag?
Eftersom jag aldrig sett att det blivigt VÄRRE av att någon tagit ut sitt smycke, så tror jag på det jag ser.
Varken vänners navel piercingar som inflamerats eller öron piercingar som inflamerats och då tagits ut har blivigt "instängda" eller värre. Har faktiskt aldrig hört om det fören ni skrev om det. Så ursäkta mig om jag tror på att ta bort piercingen ;)
#36 att en piercare vet mer är ju för att de testat sig fram, en läkare går mer efter hur kroppen brukar reagera och får oftast bara se de fallen då det ska tas ut. om man kom in med en liten infektion som de flesta råkar ut för nån gång och även kan bli av med lätt då tror jag knappast att de skulle säga att man ska ta ut den utan tipsa om hur man ska göra rent det.
så jag tror att läkare vet mer men de borde uttrycka sig bättre och försöka göra allt för att låta personen ha kvar sitt smycke, för dem kvittar det ju egentligen om patienten får plocka bort det.
Vill bara poängtera att jag inte VET vilket som stämmer, detta är bara vad jag tror. I´m no expert! :)
#39 jag tror alla tror just nu. man kan nog inte veta om man inte är utbildad och sett olika fall på helt skilda personer vid ett flertal tillfällen.
Ja jag går utifrån vad jag sett och hört.. desutom så står de att man inte ska ta ut smycket på varenda piercingstudio..
Klart en läkare som sagt vet om infektioner, men fortfarande vet en piercare mer om vad som krävs iom en piercing. En läkare har inga stora erfarenheter om just piercingar. En piercare måste även ha en grund i läk och eftervård och infektionsrikser osv för att kvalificeras.. Och som jag sagt hur många gånger som helst nu är de klart dem vet mera om allt som har med piercingar att göra.
En läkare vill bara bli av me "problemet"
#40 Jo, men sedan finns det alltid utbildade innom båda områden som säger sig ha rätt. Så man får helt enkelt själv välja vilket man väljer att tro på. Kan vara svårt i många fall.
Jag är glad att jag inte haft ngn inflamation kan jag säga. för även om jag tror på läkarna, så hade jag haft en viss oro. Hade haft beslutsångest :)
men men.. snipp snapp slut.. Jag tänker dock alltid gå efter vad en piercare rekommenderar i percings situationer:)
Och slår jag mig går jag till en läkare;)
#43 hum snipp snapp slut? diskussionen har ju just börjat och det är ett väldigt bra ämne att diskutera, det forum är till för..
jag tror jag är 50/50. en piercare behöver ingen utbildning utan bara gått som lärling och veta vad som krävs inom hygienen medans en läkare verkligen måste ha utbildning för att få en anställning.
om en läkare säger åt mig att ta ut en piercing så kommer jag fråga varför och säga att jag verkligen vill ha kvar den och jag tror att läkaren då kommer göra sitt bästa för att ge mig tips om hur jag ska ta hand om den och säga åt mig att åka tillbaka om det blir värre, det hänger på vilka läkare man går till lika mycket som det hänger på vilka piercare man går till. en piercare kan pierca och läka sina piercingar, de kan ge tips om vad för skötsel man ska använda de kan se att det finns risker men en läkare kan förutse hur en kropp regaerar till viss del men mer än vad en piercare kan, veta hur stor risken är och göra prover och skriva ut medicin. det bästa vore om det var en piercare med läkarutbilning man gick tillför råd..
#44 Håller med dig i sista stycket :)
#44 Snipp snapp slut var refererat till mig, jag har sagt det jag tycker och vet/tror så för min del har jag inget mer att tillföra. Jag vet vad ett forum står för, jag äger de;)
Måste bara tillägga, har aldrig sagt att en piercare måste ha en utbildning utan att dem måste ha en grund, de är skillnad:)
#46 okej lät som om tråden skulle ta slut där nämligen.
och jag vet att du skrev grund därför jag aldrig skrev att du hade fel när det gällde det och därmed ett nytt stycke ;) bra att vara lite övertydlig ibland..