vad händer med barndomen?
när jag var tio år så visste jag knappt vad en piercing var och om jag såg en så var det läskig och tufft men jag tänkte aldrig tanken på att skaffa en själv.
Nu har jag precis vandrat runt lite på bilddagboken och hamnade på en tjejs sida, hon är född 98 och är 10år(eller ska fylla det iår) blev lite chockad först eftersom jag tycker att 1998 är som igår så de måste ju vara jättesmå som är födda då. Jag vandrade runt lite bland bilderna och det visar sig att hon är piercad i läppen!
När jag var tio år så fick jag för det första inte lägga ut bilder på mig själv på internet och om jag kom hem med en piercing i läppen så skulle den åkt ut med våld(inte genom att skada mig, utan att föräldrarna tog ut den) och sen skulle det vart utegångsförbud och föräldramöten på skolorna eftersom att pierca sig själv eller andra när man är så ung var inte acceptabelt.
Har du sett nåt liknande och vad tycker du om det? Vad ska man göra åt sånt utan att sänka åldersgränserna? Någon mer som inte känner för att skaffa barn när man hör om sånt?
Nej usch, alldeles för ungt. Jag tycker 18 är en bra gräns.
Har aldrig hört talas om en 10 åring med piercing. Jo i öron snibben, men ingen annanstans.
Psst, känns inte ens som om inernet fanns när jag var 10 ;)
Ja öronlobben var ju vanligt i 10 års åldern. Men jag har faktist inte vart med om en 10 åring med piercingar någon annanstans. Har inte sett någon på senare tid heller som tur är.
Vet inte om de är så vanligt ändå. Visserligen är det ju efter ens föräldrar, för jag antar att dem tillåter det.
Men det är ju tyvärr så nu, dem är inte barn längre. Jag kommer ihåg när jag gick i fyran och var 10 år.. visst kände man sig rätt stor ändå. Men inte tusan våga vi säga imot en i 9:an tex. Nu för tiden går 10 åringar runt och säger jätte fula ord till äldre. Allting kommer i tidigare ålder eftersom allting syns mycket mer nu och hörs mycket mer.
Piercings har blivit populärt och då är det väl klart att dem med vill ha det antagligen. Jag som mamma skulle ju iof säga ifrån på skarpen och verkligen informera om riskerna i att pierca sig själva. Det är det här som är problemet med att kanyler säljs öppet på internetbutiker!!
Jag tror på 18 års gränsen! Som jag sagt tidigare- Om man verkligen vill ha något så vänta, vill man fortfarande ha det så vet man. Då kan man minsan vänta tills den är 18 år!
vet inte alls hur man ska kunna lösa problemet
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Det är faktiskt hemskt. Som tråden heter, vad händer med barndomen? Jag tycker 14-15-åringar också är för unga men det är väldigt vanligt har jag sett.
Genom jobbet som butiksdemonstratis ser jag väldigt mycket olika människor och har också sett väldigt unga tjejer (sisådär 10 år kanske) som är jättesminkade och det förstår jag inte heller hur föräldrar kan acceptera. Är man 10 år så är man fortfarande barn.
Som tidigare säger, internet fanns knappt när jag var 10 år. Och angående ungas språk, nej jag förstår inte. Det är tragiskt.
/Christine
#2 hum detdär med kanyler på internet tror jag inte hjälper för en 10åring, väldigt få så unga människor lyckas handla på internet överhuvudtaget och då får det ju den dumma idén att använda en vanlig nål ,det är det jag framförallt är rädd för det är ju där risken ligger så de börjar ta saker hemma och pierca varandra.. och tänk de som inte nöjer sig med läppen eller näsan utan går på farliga ställen.. huu vill inte ens tänka tanken..
#3 smink var jag tillochmed väldigt mycket emot när jag var tio fram tills att jag var sisådär 15år tror jag och sminkar mig inte idag heller för jag känner inget behov av det verkligen jätteskönt att jag inte hade den pressen på mig då som barn har idag.
håller helt och hållet med när det gäller språket.. skulle aldrig få för mig att säga såna saker idag som vissa barn säger.

Jag har min praktik i en förskoleklass nu (6-åringar) och ni skulle bara höra vilket språk de använder, min mamma skulle döda mig om jag använde det fastän jag är 22 år och myndig. 5 av de 9 tjejerna sminkar sig redan. När jag var 6-år lekte jag med barbie och hade låtsashästar… Det närmaste smink man kom var lipsylen=/
#5 fy vad hemskt att de börjar så tidigt.. undra vad deras föräldrar säger om det..
jag som är ganska ung kan ju då berätta lite vilka åldrar jag ser som har piercing och vilka piecingar som är poppis :)
Jag då som är 15 (går i 9an) är den ända på min skola som har piercing i ögonbrynet, sen finns de någon i 9an som har i läpp, näsa, naveln och öron såklart..
sen så kommer vi ner till 8an 7an och 6an där ser man typ massor av piercingar i näsan, läpp (men de e få) och jag vet faktist inte om dom har i naveln men säkert.
jag har inte sätt någon under 6an som är piercad (förutom i öronen)
SMINK
ja de e ju då en annan fråga XD
ALLA sminkar sej de börjas redan i 4an 5an ..
Själv så e jag emot smink.
något som jag har glömt så fråga bara XD ;)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
#5 Fy. Smink visste jag inget om fören jag blev sådär 15. Visst, jag kanske var lite sen, och än idag använder jag bara ytterst lite.
Fattar inte hur man som förälder kan tillåta det.
#5 - Vilka är dessa föräldrar egentligen? Skulle aldrig låta min dotter använda smink i den åldern! Och vad får dom det ifrån att dom ska sminka sig? Och vem köper smink till dom? Barnbidraget ska inte gå till smink till småtjejer.
Även om jag just nu längtar väldigt mycket efter barn så bävar jag nästan ändå, var är samhället på väg?
/Christine

Jag kan nog garantera att mina barn inte ska få lägga upp bilder på sig själva när de bar aär 10. De ska inte ens få sitta vid internet (om nu systemet ser ut som det gör idag, 10 år kvar). Och piercings, glöm det. de får vänta tills de är 16 och då kan de få göra beroende på vart och bara en eller två.
Barn ska vara barn.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag fick ta hål i mina öron när jag var nio år och pappa låg på sjukan, sen fick jag pierca naveln när jag gick ut nian för jag hade så bra betyg, men jag fick inte ta i ansiktet. Men jag fick inte göra nåt mer. Tycker att 18 år är bra så att man hinner fundera igenom det så att man inte ångrar sig på en gång som man lätt gör när man är yngre.
En 10åring med läpp piercing?!
När jag var 10 så hade jag inte ens hål i öronen
, men när jag var 12 tog jag hål i öronen, och sen rullade det på, piercade näsan när jag var 15, vilket jag fortfarande är, och har läppen och näsan… Men 10 år… läskigt x)
Man lekte väl fortfarande när man var 10? Usch vad hemskt. Jag kommer ihåg när några tjejer i min klass började prata om stringtrosor när jag gick i femman. Jag tyckte att det lät jätteläskigt och ville inte bli stor.
#11 ja öronen fick man ju pierca tidigt men fler en ett hål i varje vågade jag inte ens fråga om..
#13 haha samma här. var med när min kompis köpte sina första när vi gick i femma, usch tänkte jag och ville leka jage igen
Jo så är det också nu, stringtrosor på 10 åringar.. en kompis till mig jobbar på dagis och 6års och sa att vissa 6 åringar har STRING! WHAT!? Varför köper ens mammorna de, för de måååste ju vara föräldrarna som köper underkläder till 6åringar?
Sen nu när jag tänker, jag gjorde ju min i näsan när jag var 15 år.. men de var ju så vanligt då och de är väl just det, att de blir vanligt!
Desutom var de två i min klass som åkte iväg när dem var 15 år till en oseriös studio i sthlm för att pierca sig i naveln!
#4 Jag tror många 10 åringar förstår hur man gör på internet, men att beställa kan du ju ha rätt med.. att dem inte kan utan pengar eller kort. Då måste föräldrar godkänna igen. Men det verkar ju nästintill som om dem gör det också.. eftersom dem får gå runt med sina jäkla piercings utan någon som tar bort de.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
man blir ju mörkrädd :O själv har jag en släkting här i gävle som påstår sig vara licensierad piercare sedan sju år tillbaka. vilket är en stor fet lögn! har hört att han piercar 13 åriga små flickor i bröstvårtan t.ex. han har blivit anmäld. men tyvärr så händer inget..

Jag har hört en 4åring säga att hon var tjock att hon skulle banta. Och hon fick det för sin mamma. Jag frågade mammam om det stämde hon svarae "om hon vill det så får hon väl göra det"
Det är också sjukt…
#18 fy vad hemskt! hon uppmuntrar ju sitt barn till nåt som kan vara rent av livsfarligt i den åldern..
har ett kusinbarn som är fyra år som fortfarande är ett barn, smink är för vuxna och iron maiden bilder ska inte ens jag få se eftersom de är läskiga säger hon, så hon har turen att inte växa upp för snabbt därför jag blir helt chockad när jag hör alla hemska saker som händer barnen idag..

#0 det är ju sjukt! Ja, vad är det för föräldrar?!

#19 vad är det för fel på IM bilder?
Ja sånna bilder är inget för små barn :) Till och med jag finner den lite skrämande ;)

Det är väl inte så farligt med iron maiden bilder. Då finns det mycke värre saker som de inte ska se. tex det mesta som visas på Tv.
Tycker inte att det är så hemskt med piercing på 13 åringar. De är ju bara att ta ut så växer de igen.
#24 men en 4åring som sagt så den bilden jag länkade till kan jag hålla med om att den kan vara lite läskig, inte så att man ska hindra de ifrån att se dem utan att de inte går och vill ha de själva på sina väggar.
men en 13åring får inte gå till en studio och pierca sig ens med föräldrar(om det är en seriös studio) och då måste de göra de själva eller på varandra, är det också okej? och varför är det okej för en 13åring att ha piercing? när är man vuxen idag? då kan man ju säga att de får gå runt och klä sig väldigt utmanande för kläder går ju att kasta bort och gravida småtjejer är ju inte heller så farligt då för de går ju att göra abort. förlåt om det känns som om jag får det att låta att du tycker sånt är okej, det tror jag inte men jag ser en likhet där, barn måste få vara barn och de kan gott vänta några år tills de blir äldre och känner till riskerna också. det måste finnas vissa gränser annars komemr det tillslut vara så att föräldrar börjar pierca sina barn när de är långt under tio år, eller kanske sminka sina bäbisar och det är oroväckande!
#24 Så du tycker alltså det är helt ok att ha bilder som i inlägg #22 där små barn kan se de?
Och 13 är alldeles för ungt för piercings.

#25 Jag kan ända inte hålla med dig om att det ska finnas någon som helst likhet mellan gravida småtjejer/utmanande kläder och en piercing!!!!!!!
#26 har du barn??

#26 du har haft din piercing i 9 år skrev du. Hur gammal va du när du gjorde din??!!
#28 Jag var 15 år. Och jag hade haft den snart nio år skrev jag. Jag fyller nämligen 24 i år.
Nej jag jar inga egna barn, och tror inte jag kommer skaffa det heller. Hur så?

#29 För har man flera barn i huset i olika åldrar så kan man inte ta ner eller förbjuda vissa bilder tex döskallar, monster mm för den större bara för att de mindre kan se dem., och inte heller förbjuda de små att gå in på storebrors rum.
#30 ansvaret ligger på föräldrarna. Sen hur man väljer att göra är upp till var och en.
Jag hade INTE låtit mina små barn se sådana bilder.
Finns andra bilder de äldre kan ha.
#27 jag skrev inte att jag trodde att du tyckte det därför jag strök under en viss del i texten för att du inte skulle missa det. jag tycker det finns en likhet där eftersom snart kommer tillochmed det vara okej för föräldrar för snart finns det inte några gränser och regler för barn.
#30 det skrev jag aldrig heller! jag skrev att de mindre barnen inte skulle få ha det men att man inte ska hindra de ifrån att se det, stor skillnad. tillåter du dina yngsta barn att ha alla bilder på sina rum som de äldre har ifall de vill? och en döskalle och den bilden jag länkade till tycker jag det är litelite skillnad på
och jag undrar fortfarande, ifall dina barn(hur gamla de nu är) vill skaffa sig en piercing när de är 13år och du tillåter det ska du vandra iväg med dem till en oseriös studio då eller göra det på dem? jag blir bara nyfiken.. (förlåt ytterligare en gång om nåt verkar som ett påhopp vilket inget jag skriver är menat att vara men om man inget frågar så får man inget veta)

#32 det kan diskuteras hur länge som helst om oseriösa studios eller inte men våran 13 har piercing. Och vi va till en riktig studio (allt sköttes väldigt hygieniskt) och det va ok att han gjorde den eftersom vi vuxna var med honom. Och tog på oss allt ansvar. Vi har ju olika åsikter och tycker väldigt olika men VI tyckte att det va ok att han gjorde det när han blev tonåring.
Det undrar jag med. Har en kusin som är 11 år och flera av hennes jämnåriga kompisar har piercings. Det är ju inte klokt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Min tolvåriga son tjatade o tjatade om att få pierca ögonbrynet o tillss lut fick han göra det men men efter ett tag var det ej så sskoj längre så den åkte ur, ja vad ska man säga han har även töjt örat men det har oxå plockats ur av honom själv… Ibland tänker jag som så¨att då en annan var liten tog man hål i örona o nu så tar man på andra ställen men 10 njaaa det e då gränsfall måste jag säga…..
bäst är nog endå om man iaf försöker hålla på 16års gränsen. För då har man ju endå argumentet "det finns inga seriösa studior som piercar/tatuerar personer under 16år, och till en oseriösstudio eller en privatperson tänker jag inte ta dig". Här i linköping finns det iaf ingen bra studio som skulle kunna tänka sig att pierca ngn under 16 **(18 om man går själv dit, 16 med förälder/målsmans sällskap)
**
#36 håller helt och hållet med..