Dyr tatuering
Jag och min syster gick till en studio i sthlm idag och visade en tatuering hon ville göra och dem skulle ha 600kr för att göra konturerna av ett hjärta på handleden. Hon har en stor Tribal som gjordes för 6 år sen som är 3 gånger så stor och den betalade hon 750 kr för!
Vad tycker ni? jag tycker det låter riktigt dyrt..

Det var verkligen skrämmande dyrt…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

En veckans mat kan ju kosta 700…
man får avgöra själv vad som beräknas dyrt. Tatuering är ändå en investering för resten av livet, priset kan nog inte vara så himla viktig?! Huvudsaken är att man blir nöjd med resultatet!
man kan ju fråga tatueraren vad som får priset att gå upp så mycket.
alla saker de använder kostar ju och sen är det en avgift för själva jobbet så jag tror det är svårt att komma ner under 5-600 vart man än går och jag tycker det är okej för det sitter ju som sagt hela livet :)
visst man får en liten chock över att de går på så mycket.. men när man tänker efter så är det nog rimligt ändå.
jag är inte skeptisk till att betala ;) är själv förtjust i piercingar. Men det här tog priset tycker jag.
Har det kanske att göra med att de har en minimiavgift på 5 el 600 ??
Det har vi där jag jobbar , 500kr e det minsta som en tatuering kostar oavsett om du gör ett litet hjärta eller en linje som är ½cm lång. Har att göra med kostnad för material och självklart tiden. För även om det bara tar 1 minut att göra en tatuering så kostar alla sakerna i princip lika mycket . Och har man en kund så bokar iaf vi minst en halvtimme till varje kund oftast en hel timme faktiskt och det e juh då en lucka nån annan skulle kunnat få som man då skulle kunnat få fullt betalt för så att säga.
Sen så e det faktiskt oftare krångligare att göra mindre motiv än stora.
Min kompis gjorde en ödla på sin tumme och den betalade hon 500 kr för.. Och det var för bara konturerna och inget annat. Tyckte också det var dyrt när hon gjorde den :P Men det kanske har ngt med minimiavgift som #5 skrev.
Hm, den ser mindre ut än min tatuering jag gjorde. Har ett bi på överarmen som är ungefär som 1½ 5-krona, helt i färg. Kostade bara 400kr. Så personligen tycker jag det låter lite dyrt.
Obs, dålig bild.

Men samtidigt är det så att de flesta har ett "minimumpris" tex den lokala tatueraren (även en vän) tar 500 som minst, för det tar tid att förbereda utrustningen, plasta alla saker, material osv. Så jag tycker inte att det var farligt.
För det tar ju som sagt tid med öfberedelser, o han har ju hyra att betala. Sen är de ju såklart billigare hos "hemmatatuerare" men resultatet kan ju vara därefter.
Pekka har en bra skylt hos sig. "En bra tatuering är sällan billig, en billig tatuering är sällan bra" (han har vunnit flera priser både i Sverige och internationellt)
Paulina

dom kan ju ta så mycket betalt eftersom att det inte finns alltför många tatuerare tyvärr
#10 Handlar faktiskt inte om att tatuerare tar så mycket de kan. Vinsten på tatueringar är inte särskilt stora. Inte efter att skatter och avgifter e betalda till staten och alla som vill ha pengar.
Sen så ligger det mycket jobb bakom varje tatuering oavsett storlek. Sen så e det såklart så att juh större tatuering man gör desto mer valuta får man för pengarna. Och så betalar man juh för hur duktig en tatuerare är.
Precis som vilket annat jobb som helst så ska man ha mer å mer betalt juh mer erfarenhet man samlar på sig. Sen tycker jag personligen att det e riktig konst.. Och jämför man vad en tavla en av grym konstnär kostar och vad en tatuering av en grym tatuerare kostar så e det ibland löjligt stora skillnader..

Men ofta är det ju andra som kommer med bilder till tatueraren och då är det ju inte tatueraren som är konstnär utan just den som ritat bilden! Då är tatueraren bara en "dåligt" kopia på det hela! Då borde de ej kunna ta lika mycket som om de ritat bilden på frihand!
#12 Är du fullt allvarlig i det du säger nu??
Jag kan inte tro det nämligen.. Att kalla en tatuerare för en dåligt kopia är för mig absurt.. Jag vet att det finns tatuerare som tar betalt för att rita bilder och det e inget konstigt med det tycker jag iåfs.
Om bilden ändras så har det oftast att göra med att den inte passar på kroppen eller att den inte har vad som krävs för att bli en bra tatuering helt enkelt.
Och ska vi prata om dåliga bilder så ska du se en del av den skiten som folk kommer in med och vill sätta på sina kroppar… Men men e det de de vill ha så ritas den om för att funka som tatuering och så den blir snygg.. Och jag kan juh bara tala för mitt jobb och de som jobbar där men ingen där skulle sätta ett motiv som de själva inte är nöjda med (tatueraren alltså).
Vi har skickat iväg flera betalande kunder för att det de velat ha inte skulle se bra ut helt enkelt…

#13 Det är ju inte i alla fall det är så, utan när de ritar av en bild som en kund har gjort då är det en kopia och det är ju inte samma sak som man/ den skulle rita en på egen hand! Nästan alla kan rita efter en annnan så det är inget direkt märkvärt att rita efter en bild som en en kund kommer med. Men visst sen om de ritar en egen bild då är det ju så klart ingen kopia och då blir det hela ett orginal och då också en annan sak! Men som sagt när de ritar biler efter att en kund lämnat in en egenritad bild då är det en "dålig" kopia. Det är ju samma sak som om någon annan skulle kopiera en tavla, det blir ju också en "dålig" kopia av den!

Om man ska göra nån "pluttgrej" och tycker det är dyrt kan man ju alltid passa på att göra den samtidigt som man gör nå annat… Då lär de iaf göra iordning grejerna. Jag tycker det är bra att ha en dialog med tatueraren för att få det bästa resultatet. Eftersom de vet hur det fungerar att tatuera. Jag håller med #13 om att det är absurt att kalla tatuerarnas konstutövande som kopior. Varför kommer det då sig att det finns en massa dåligt skit som hempulare gjort?
#14 Du fattar väll att det e ajälva tiden det tar att TATUERA som kostar?? När det gäller tidskostnaden alltså
Det tas juh inte betalt för att rita av bilden som nån annan ritat…
Fortfarande tycker att det e helt absurt och dessutom väldigt oförskämt att kalla det att göra en dålig kopia på nått när man tatuerar det.
Och vill man bara ha en billig tatuering så finns det skiitbilliga killar att tillgå lite här å där typ tjack-Lasse och Heroin-Håkan de är skiiitbilliga.. 

#16 Haha

Att de tar betalt för tiden som det tar att tatuera, bull shit för min ana gick på en minut och nu idag vet jag att den ej var värd det den ville ha för den 800, visst jag lyckades pruta ner den till 500, men den är ändå inte värd så mycket med tanke på att den andra tog betydligt mycket längre tid och kostade det dubbla. Så att de tar efter tid, sällan!
Ja men skulle någon ex kopiera Måna-Lisa inte blir de kallade konstänrer utan för kopior och dessutom för olagliga sådana. Det är ju exakt samma sak en tatuerare gör i vissa fall, kopierar orginalet så vad är det då för skilland mellan en som kopierar Mona-Lisa och en tatuering? Inte skulle som sagt de som kopierar den tavlan bli ända över det de gjort mer i brottregistret. Så en som kopierar tavlor bli kallade för brottslingar och taturare gudar är lite fel, båda gör samma saker (nu gör så klart tatuerare egna bilder också, men den hör ej hit till just det jag vill få fram nu) men ena bli kallad#gud# och den andra brottlsling. Det är något som ej stämmer här riktigt!
Men så länge de håller sej till det de ritar själv är ju deras orkinal och så klart inga kopior och då är dessa bilder super! Men när de sen kopierar andras så blir det ju kopior och inget märkvärdigt!
#18 Om du visste lite mer om copyright lagar å så så skulle du inte skriva som du gör.
Att använda en bild i ett annat media än originalet är INTE att kopiera. Dessutom så finns det vääääldigt kända och duktiga konstnärer som börjat med att kopiera andras tavlor. Och dessa tavlor säljs dyrt … Så alla som kopierar en tavla är inte brottslingar faktiskt. Sen så är det inte ett brott att kopiera en tavla det som oftast blir ett brott är när de försöker sälja den som en äkta.

#19 Men att kopiaera en tavla är inte okej, utan brottsligt! Hur kommer det annars sej att det skulle engaskera polis coh så att ta fast dom? Man kan ju inte ta fast någon som int gjort något brotsligt, så att konstnärer kopierar dom och säljer är högst olagligt! Sen får ju du säga vad du vill om det! Men det ÄR olaglogt att kopiera en tavla hur känd eller okänd den än är, men det är ju bara de kända man hör talas om. Så om du nu säger är det okej att kopiera tavlor och sälja de hur som helst, jo tjenare! Det är skratt retande över det du skriver!
#20 Om du läser igenom det jag skrivit ordentligt så kommer du förstå vad jag menar. Det finns kända konstnärer som kopierat tavlor i början av sin karriär och dessa säljs numera inte som en KOPIA utan en TOLKNING av det verket. Det som gör skillnaden är att de INTE försöker sälja den som en tavla gjord av original konstnären utan just som en TOLKNING/KOPIA av den.
Sen så är det INTE olagligt att kopiera en tavla. Det är olagligt att försöka sälja den eller inbilla folk att det är en ÄKTA tavla. Scenario: Jag sitter hemma i min atelje och hittar en riktigt snygg tavla målad av Dahli på internet. Printar ut en kopia av den och målar av den kopian. Vart är då brottet?????

Så då är de som tatuerat Mona-Lisa brottslingar då? Och de som tatuerar Kalle Anka och gud vet vad?

Men suck det jag menar är att det inte är något speciellt med en tatuerare som kopierar en tatuering som en kund ritat! Men att det är speciellt om tatueraren ritar en bild själv till kunden. Ritar kunden så blir tatuerarens en "dålig" kopia medans den tarueraren ritar upp helt själv är orginal och då på ett helt annat plan.
Och det e därför om man har en bra ide ska låta sin tatuera rita upp den ?? 
#22 Det där e ett riktigt bra exempel på just det här med andra medier och copyrightlagarna. Va på ett seminarium/utställning/happening i GBG som hette Blödande Konst och lyssnade på en föreläsning just om detta faktiskt. Kommer tyvärr inte ihåg exakt allt som sades men men… Det va väldigt intressant iaf. hehehe

#24 Visst kan jag hålla med om, men det beror också på hur skicklig man är på att rita, men det är val som man helt får ta ställning till själv.
#26Ja absolut. Bara man e beredd på att få höra att det inte alls passar som tatuering… För så kan de faktiskt vara. Bara för att man har ritat en riktigt snygg bild som man vill ha på kroppen så betyder inte det att den nödvändigtvis "passar sig" som tatuering.

#27 Men jag har en fundering. Hur kan andra säga att det inte passar som tatuering, visst jag kan förstå om det ex är rasistiskt och så, men annars är det ju upp till var och en vad de vill ha på sin kropp resten av livet eller? Det är ju ingen som kan komma och säga nej den passar inte för det är min kropp och jag som ska leva med det, sen om jag ångrar med är det ju mitt problem eller och man kan ju ångra alla bilder så det är ju ingen direkt ursäkt för att den ej passar. Så vart går "gränsen" till ej passa jag förutom rasistiska och såna symboler?

#20: Vad är det för gnäll. Att du påpekar att tatueraren bara gör en "dålig kopia" av någonting som någon annan har gjort. Än sen?
För att citera dig: "När de ritar av en bild som en kund har gjort då är det en kopia och det är ju inte samma sak" - den som kommer in med sitt egna ritade motiv är nog medveten om att det kanske inte är fullt möjligt att göra en exakt avbild om den t.ex. skulle vara för detaljerad eller inte skulle gå att göra i kanske lika små propotioner etc… Och om man inte vill att någon annan skall tatuera en kopia av det man själv ritat får man väl ta och fixa skiten på egen hand då. Hur skall man annars gå till väga för att inte få någon "dålig kopia" som du väljer att kalla det…
Och sedan ang. copyrighten så är det väl som SMMM säger "Att använda en bild i ett annat media än originalet är INTE att kopiera."
För att vara on-topic igen.. Du: " Så att de tar efter tid, sällan!"
dels tar man väl betalt för tiden det tar, men som jag redan tror SMMM (tror jag) skrev så tar dem även betalt för att det kostar för dem med färg, att sterilisera, skatt, hyra för lokal och en massa andra saker som hör där till. Även om dom så skulle göra en prick i din armhåla så är det "materialkostnad" för deras del och dom måste ju gå i vinst på det… Det är inte konstigt att dom har ett minimumpris på sisådär 500 kr oavsett hur litet motivet är…
Dem tar ju betalt för de som går åt såsom färg, produkter och annat och dessutom kan de bero på vart den är. En stjärna med feta linjer som sittet i nacken kostade 500:- och den är ungefär 4cm stor kanske i omkretts.
En stor sol med ying och yang i mitten med mycket skugga och annat kostade 7-800:- och den är betydligt mycket större men sitter i svanken.. dem går säkert efter hur mycket arbete (teknik för olika ställen) som de går åt också.
Slutsatts; 600:- är nog inte så mycket ändå, men jag tycker ju inte handleden borde vara allt för svår och ett litet hjärta för mig skulle gå på 400:- iaf.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#28 En tatuerare ser (inte alla) vad som kommer bli fint eller fult på kroppen. Därför kan de säga att en tatuering passar/inte passar. Somliga tatuerare tatuerar in allt kunden vill, men riktigt duktiga vägrar göra en tatuering som de ser kommer bli ful.
Så visst är det upp till kunden, men då får kunden även vara berädd att gå till en annan tatuerare om den promt vägrar ändra på sin tatuering till det bättre.
#27 Eftersom du redan fått svar på huvudfrågan så ska jag bara komma med ett litet tillägg.
En riktigt seriös tatuerare som har yrkesstolthet måste även ta ansvar för sin konst. Så nej det e faktiskt inte bara bäraren av tatueringen som måste leva med sin tatuering utan även tatueraren som gjort den…
ett exempel: En tatuerare som jag känner fick en kund som kom in och förklarade sin ide och hade med sig en del ref material. Han ritade upp en bild efter vad han sagt och vad som skulle passa bra med kroppens linjer (det va på ryggen där man har ganska ordentligt med naturliga linjer) la ner ca 3-4 timmars jobb på det. Dagen då det skulle göras kom kunden tittade på bilden och sa att nej jag vill ha det såhär. Han ville alltså ha en helt rak tatuering på ett ställe som inte alls e rakt enkelt förklarat. Det va en massa andra saker som va inbakade i tatueringen med. tatueraren försöker förklara för honom att det kommer inte se bra ut kommer se alldeles för "påklistrat" och konstigt ut om den inte följer kroppen. Men kunden insisterar.. Tillslut så säger tatueraren att gå iväg och ät fika eller så och kom tillbaka om 2,5 tim så ska jag rita upp det åt dig precis som du vill ha det. Sagt och gjort han ritade i ca 2 tim och kunden kom tillbaka och sa exakt så vill jag ha den. Då svarar tatueraren att ja jag förstog vad du ville ha och för att visa att jag e seriös och så så ritade jag upp den exakt efter dina angivelser MEN jag kommer inte att tatuera den på dig för det kommer inte att bli bra och jag måste kunna stå för mitt arbete. då sa kunden ok och frågade om han kunde få ta bilden oc detfick han såklart inte. Det e ett bevis på att man har stolthet över sitt yrke enligt mig. Detta va alltså en tatuering som skulle ta ca 2 sittningar och inbringa minst 5000 till tatueraren.

Okej, Men om man tänker på hur mycket fär som går åt borde det inte i de flesta fall (så klart beror det ju på om det bara är konturer eller inte) vara dyrare, men i vissa fall har jag sett at det är tvärtom, att större nästan är billigare.
#31 Finns det kanske några exempel på vad en tatuerare aldrig skulle göra då den inte skulle bli bra? Visst att de ej vill göra en som kommer att se ful ut kan jag förstå då det blir dålig "reklam" (missförtå mej rätt nu) för tatueraren.
Jag ber om ursäkt om mina frågor är löjliga (känns nästan så, men vill gärna få en annan inblick än den som jag haft av bara komma in oh beställa tid, om jag säger så)
Inga frågor är löjliga. Vet man inte får man fråga :)
Exempel är svårt att ge. För det beror ju helt på hur just din kropp ser ut.

#34 Okej. Men det känns som jag borde kunna mer när jag varit intresserad så länge av både piercingar och tatueringar, i och för sej det är inte förrän några år sen som jag ville veta mer än bara hitta snygga bilder och jag har aldrig hitta bra forum (sen har tillgång till nätet inte varit så lätt som nu när jag har dator själv).
#35 så länge du själv inte är tattuerare, eller förvärvar dig synen av vad som kommer passa på kroppen och dess kurvor och andra linjer (ärr, födelsemärken, parametrarna är många) så är det svårt att var "kunnig". Kan nog säga att de flesta, hur intresserad man än är, inte är helt hundra på exakta placeringar och hur motivet ska passas in för bärta resultat.
Vissa saker kan vara enkla att ränka ut. Tex en cirkel, eller en rak linje på armen kanske inte är så rund/rak alla gånger, då armen vrids en hel del hela tiden. Så långt är det enkelt, men inte alla vill ha en enkel cirkel eler et streck..
De råd jag kan ge i frågan är att knata in till en tatuerare och fråga honom om hans/hennes åsikt. De jobbar med det och borde ha ett hum ut om slutresultatet kommer se bra ut, eller om ngt bör ändras.
Ingen tatuerare bör betrakta dig som "dum" över det, snarare tvärtom. Jag frågar ofta "fortfarande" efter 4 tattueringar..
Paulina