Blodgivning
Jag har i flera år funderat på att ge blod och idag tog jag tag i det och gick in på geblods hemsida för att kolla öppetider och vad man ska tänka på innan och efter.
Första besöket är ju bara en undersökning så då behöver man ju inte tänka på så mycket, dock var det stängt så det får bli på måndag eller tisdag istället.
Men sen stog det något som gjorde mig lite besviken(inte på dem) man får inte ge blod förens 6månader efter att man tatuerat eller piercat sig!
Har någon här inne gett blod någon gång eller funderat på det? (eller något utav det andra man kan göra)
Har ni då piercat/tatuerat er inom 6månader innan?
Jag tycker det är lite knepigt att man måste vänta 6månader, ibland kan det läka snabbare, eller ta längre tid, vet någon om det beror på av någon annan anledning är läkning? annars får jag fråga på måndag..
reagerade också på att där det står om saker som gör att man inte får ge blod så stog det om sexuella smittor med väldigt liten text, mitt i. Det är väl lika viktigt som allt annat och inget att skämmas för? och sen under regler: Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man - får inte ge blod. Varför ska de inte få göra det?? förstår verkligen inte och blir riktigt arg.. :(
det är väl just för att man inte ska kunna smitta vidare någon sjukdom om man råkar få det (hör nog mer till vanligheten om man inte går till seriösa studios etc.) Sen det där med homosexuellt umgänge så är det väl risken för hiv… Men det borde läkarna testa isf tycker man ju.. ?
kollade på geblod.se nu och där får du svar på dina frågor.. ;)
åh tack för att du orkade leta efter svaren :P
förstår att det är risken för hiv när det gäller detdär med sexuellt umgänge mellan män men ändå risken är ju lika stor att alla får det tycker jag.. det står ju tillochmed att det inte är en fråga om homosexuallitet utan umgänget, en man som har sex med en hivsmittad man kan ju sprida det vidare till en kvinna sen också.. statitik är inget jag tycker man ska basera saker på jämt..
Jag har varit blodgivare i 9-10 år. Får alltid göra en undersökning efter tatuering/piercing och sen vänta 6 månader bara för att dom ska vara helt säkra på att man inte fått nån smitta. Det har inte någonting med läkningstiden att göra. Samma sak om du varit inlagd på sjukhus utomlands. Eller om du byter sexpartner väldans ofta.
Se det från den ljusa sidan, dom gör allt extra ordentligt för att både den som ger blod och den som ska få det ska känna sig säkra.., .
Men ge inte upp tanken för det…Ge blod, vem vet, ,man behöver kanske hjälp själv en vacker dag.
#4 kul att höra ifrån någon som är blodgivare. självklart har jag inte gett upp tanken. ska dit på måndag hade jag tänkt! :) vill gärna gå dit så snart som möjligt så jag kan pierca mig snart igen :)

precis som syntharia säger, det har med prover och provsvar att göra. vissa blodsjukdomar kan va dolda de första månaderna, eller inte synas på blodprov iaf. därför måste man vänta en viss tid…
Låter bra. 6 månader går förvånansvärt fort, så man tänker knappt på det ändå=).
Lycka till!
om man inte är en sån som piercar/tatuerar sig oftare än var 6:e månad :D
DÅ…borde man kanske ta o skjuta på beslutet att bli blodgivare för ett tag framöver *ler*.
:)
Jag är också blodgivare, men har bara hunnit med att ge 3 ggr nu. Man kan ju boka in det så fiffigt så man tatuerar/piercar sig kanske nån dag efter att man har varit och lämnat blod, sen kan man också på deras hemsida pausa sig själv så man slipper tänka på hur lång tid det har gått, så hör dom av sig igen när det är dags.
Som #4 sa, dom gör ju faktiskt allt för vara helt säkra på att varken du eller någon annan riskerar att bära på någon smitta.
/Christine