Ang. Navelpiercing
Gjorde min för ca 3-4 veckor sen, den har funkat skitbra, tills en vecka tillbaks ca. Den varade lite, men gjorde inte ont. I förrgår när jag skulle rengöra, så såg jag en lite bulle, jag endast typ petade på det, och splash typ, massa var :o Det rann blod också. Sen dess har den gjort ont! Men den är inte röd alls! Jag tvättar bara med tvålen jag köpte där, är koksaltlösning nåt man ska satsa på?
Och borde jag klämma ut varet? Borde piercingen plockas ut? Det vill inte jag! Kan lägga upp en bild och visa hur den ser ut om det behövs.
Sjukt tacksam för svar! / Moa
Ah men gud, jag menar Ang inte And :o vad pinsamt.
#1 Ändra:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Haha, tack. Är lite ny här jag xD
#3 Hehe jaa välkommen!:)
Dock vet jag inte riktigt vad jag ska svara på din fråga. Annat än att du INTE ska pilla på de. Tvätta två ggr om dagen. Koksaltlösning är jätte bra! Så tvätta inte för mycket heller- då kan de bli överansträngt ist.
Låter helt enkelt som de blivit irriterat och infekterat. Så rör ej och tvätta och ta hand om de. Om de inte löser sig så gå till den som pierca dig och fråga om råd.
#4 Thankyooou :)
Jag är en tönt och vet inte hur man gör koksaltslösning..? :P
jag har puttat upp en artikel som du kan läsa hur man gör koksaltlösning, eller så finner du den via denna länken oxå http://bodyart.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=69b3f141-5625-49d9-8902-8a5f2775f4ae
1000 tack!
typ detta?
http://wiki.bmezine.com/index.php/Hypertrophic_scarring
fortsätt tvätta och var noggrann med hygien samt slitage.
≧◔◡◔≦
tackar ^_^'
hur gör man länkar egentligen?
≧◔◡◔≦
Du skriver bara in länken som du kopierat och trycker ENTER, så blir de det:)
verkar inte funka för mig :/
≧◔◡◔≦
www.bodyart.ifokus.se mellanslag eller enter , de ska funka?:)
jag makrear det som ska länkas och klickar på kedjan så kan man klistra in länken där :)
Ja de kan man också göra.. men de tar onödig tid enligt mig;)
Kan bero på vilken webbläsare men använder kanske, det med mellanslag/enter gick inte automatiskt för mig utan jag får "göra det" till en länk genom kedjeikonen som jag inte sett förut, tack endå!
≧◔◡◔≦
Ja firefoxe kanske inte har den funktionen, om de är de du har. Men men.. lite väl OT nu kanske;P
Japp det har jag så det rör till det, nu är vi hel OT, back to topic!
≧◔◡◔≦
Har andvänd saltlösning nu, kom ut lite var. Nu är det en bulle på sidan,, ska jag låta den vara? jag har inte ont alls.
#19 Som sagt, peta inte på de.. utan låt de bara va nu! Så tvättar du med koksaltlösningen imorrn igen.
Ok, tacktack :)

som lite tröst kan jag säga att min navel var infekterad när den läkte, både varade och gjorde ont som FAN (fast det gör ju inte din, lucky you). och den läkte ändå. jag fortsatte tvätta och göra rent och lät den va mellan rengöringarna. det funkade, nu har jag haft den i 7 år… :)
Hej:)
Rengør det noga, køp Helosan och lægg på en ordentlig klick på en kompress, se till att hela din navel piercing blir insmørjd med salva, tejpa fast den øver och sov med den, du kan æven ha den på under dagen, ha det så ett par dagar så brukar infektionen ge med sig.
Det hænder ofta att navlar blir infekterade en tid efter man har gjort ingreppet. Det beror mycket på att man har klæder som ligger tætt på ens piercing, eller evt bælten som sitter och irreterar.
Man skall vara medveten om att en navel piercing tar lång tid på sig att læka, det kan redan efter en vecka se ut som om den vore lækt, fel! Kanterna læker fort men før en hel lækning så kan det ta mellan 6-12 mån. Så man skall under lite mer æn en 3 mån period behandla den som om den vore helt ny gjord:-)
Man skall i heller inte klæmma ut var eller trycka på piercingen, utan helt enkelt spola den ren med koksalt, torka ut och sørja in den. om det mot alla formodan inte læker ut, så kontakta din lokala vårdcentral och låt dom titta på den, ibland kan det vara så att man har fått en bakterieflora i den och man behøver ha en annan behandling før den.
Nå, lycka till*ler*
Vera Pain
Stort tack Vera, hjälpte mycket! :)