Tatuering och solarium
När kan man börja sola igen efter man tatuerat sig?
Vill så gärna ha den perfekta brännan till studenten men vill för allt i världen inte förstöra min tatuering :) på onsdag blir den två veckor gammal.
Tacksam för hjälp!
Man brukar säga att en tatuering läker på 3 veckor. Men som du säkert vet är de otroligt individuellt. Så länge tatueringen INTE är läkt ska du heller inte sola solarium, de är ingen bra ide eftersom den kan förstöras och i den värmen gror de gärna bakterier. Dessutom är de offentligt och därav ännu mer bakterierisk.
När den är helt läkt sen kan du sola solarium med en kräm med hög solskyddsfaktor eller täcka det stället. Om man vill ha en snygg tatuering ska man ju helst hålla sin tatuering från solen, men de är ju föga troligt att man vill de jämt;) så när de gått ett bra tag (efter läkning plus lite mer) så kan man sola utan problem.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Men hur ser en läkt tatuering ut? :)
Tack för svaret btw! :))
en ny tatuering är ju i sig ett sår. Så när det inte finns några skorpor kvar brukar den oftast vara läkt.
när den är slät och fin :) om man är osäker så kan man gå till sin tatuerare att fråga, bra att gå dit när tycker att den är läkt så kan de se om den behövs putsas till lite också.
En tatuering är läkt då den ser ut som vanlig hud. Alltså inga skorpor eller flagor och de är helt jämnt. - precis som när ett sår läkt.

Jag läste på en tatueringshemsida att man inte ska sola solarium imom 5-6 veckor och då ska man ha solskyddsfaktor 30-40.
/ Mia ^^
man måste inte hålla sig till en viss tidsgräns. alla är vi olika individer och vi läker olika snabbt. Dock så väljer man ju själv hur man vill skydda sin tatuering o huruvida man vill att den ska vara "fin" eller ej. Själv tycker jag det är bättre att vänta länge. pga att solen bleker tatueringen så är det många som rekommenderar att tatuera sig under vinterhalvåret, men som sagt, det finns ingen lag på detta och DU väljer själv vad du vill utsätta dig och din kropp/tatuering för.

Tack för alla svar ;) funtar på at gå till tatueraren nu i veckan så han får kika, annars får jag gå blek på studentskivan :D haha.
Antar att brun utan sol inte är ngt option heller? :)
Vart är du tatuerad? brun utan sol lär väl inte vara någon fara. Iaf inte om den är baserad på lotion och pigmentfärg eller nått. Alltså typ niveas eller nått sånt.