Piercing och tänder
Ja snart är det dags för tandläkare *fryser till av skräck*.
Hon kommer antagligen hänga mig för min läpp piercing, HAHA!
Men jag tänkte höra här, om ni har några speciella erfarenheter av läpp/tungpiercing och tänder, har ni råkat bita i piercingen t.ex? Eller har ni skadat tänderna med piercingen osv.
jag har råkat bita i min en gång, men ingen större fara, det var när jag hade den där långa piercingen som man har i början. Men nu har jag en kortare, men ibland känner jag att den skrapar lite mot tänderna. Kan det skada tänderna? :/
Mvh Antonia
jag har venoms och ingen av stavarna skaver mot tänderna eller tandköttet. kan ju bero på att mina stavar åker in lite på baksidan. min syster hade också hål i läppen förr och hon hade otur så hennes tandkött nöttes bort. om staven skrapar mot tänderna så kan emaljen skadas. ett tips är att ring brukar nöta mindre än stav.
Om piercingen skrapar mot tänderna är det självklart inte bra. Det skaver ju på emaljen.
Jag fick ta bort min i tungan för den låg och skavde på tandköttet.
Jag har haft min labret off center i 5 år nu och det har aldrig varit några problem med tänderna alls, men det finns de som får problem och då ska man nog överväga att ta ut den.
Om de går imot tänderna har man oftast för lång stav helt enkelt. Då får man byta ner sig..
Jag bytte till staven för ett tag sen, eftersom min off center labret vart infekterad när jag vart sjuk. De var själva läkstaven, så den var ju jätte lång nu för mig. En dag när jag käka kände jag hur jag bet skit hårt mot staven, trodde jag hade flisat hela tanden. men inget hände som tur va^^ Efter de bytta jag tillbaka till min cirkular barbell fort som tusan:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Okej :).
Hon som piercade mig sa att jag hade en smal läpp, haha :'). Trots att jag inte har läkstaven kvar så skrapar den emot, får byta till "hästskon" igen :')
#5 eller byta ner ännu en storlek ;)
jag har ring i nu och det skaver inget alls, när jag hade läkstaven så klagade tandläkaren men eftersom jag var där var 6:e vecka pga tandställning så hade jag ju nån som höll koll åt mig :D tungpiercingen har hon inte sagt nåt alls om och den skaver bara ibland, ska byta till en kortare och tjockare stav..
#5 Ja som sagt, då är de nog dags att byta ner en längd till:) Och öppen ring som jag har ligger direkt mot insidan av läppen- då sen går aldrig imot mina tänder eller tandkött. Så de är oskadligt, för min del.
Tungpiercing däremot måste väl bara skava om man tuggar på den? Annars kommer den ju inte mot tänderna på det sättet iaf.
#7 i gommen ;) och en längre stav biter man väldigt lätt i. kan även skava under tungan, om den sitter långt fram så skaver den på tänderna också :P
#7 Jodå. Inderdelen av min stav,kulan alltså låg mot tandköttet hos mig.
Tänkte bara komma med en något dum fråga
.
Vart får man tag på en kortare stav? Jag bor i stockholm :). Att det finns olika tjocklekar visste jag, men sen hänger jag inte med längre ><
Hum.. joo gommen förstod jag, om man har för lång stav.. men tänderna kommer man ju inte åt ifall man inte tuggar på den. men de är ju iof också beroende på hur långt fram den sitter. Men då händer det med då.. :)
#10 En piercingstudio? En piercing shop på nätet, du kan kolla under "länkar" här upp på sidan där vi har massa internetshoper. Fast de är ju enklast om du går till en studio där du kan få hjälp med längden.
#11 Jag vet inte om min kanske satt för långt fram. Tror den satt längre fram nere, liksom snett upp. haha kan inte förklara. Men jag känner att tangköttet dragit sig neråt på tanden där piercngen skavde :/
Som min piercare sa "även vatten gröper ur en sten under en längre tid"
huvudsaken är att piercingen inte ska gå emot eller skapa friktion.
≧◔◡◔≦

Ja som en del sagt, att det kan skava mot tandköttet om man har en för lång stav eller ev dåligt placerad piercing oavsett labret eller tungpiercing…
Ang. tungan så kan jag tänka mig att det beror dels på stavens längd, placering, och hur "man personligen håller tungan i munnen".
Är den för lång kan den nog skava både upp i gommen, under tungan (menar inte själva tungan i sig) eller på tandköttet beroende på placering… så förståss kan man ju råka bita i den.
Det jag menar med att hur man håller tungan i munnen är att jag själv till exempel har alltid, sedan jag för första gången gjorde min första piercing i tungan har lutat tungan snett i munnen omedvetet, för att den långa läkstaven från början låg behagligast så. Nu har jag min tredje piercing i tungan och jag väljer fortfarande (men omedvetet då) att luta den åt ena hållet i munnen då jag håller den stängd. Även om piercingen är läkt och har en perfekt passande storlek.
Så om man har en Tungpiercing på samma ställe hela tiden under lång tid så formas även gommen efter den om man har en större kula/kulor (vet ej hur det är med små kulor då jag inte haft det mer än under läkning)… Iofs är gropen i gommen ingenting jag lider av alls!
Det jag ville komma fram till med det var väl typ att även om staven är bra längd så KAN det kanske ändå nöta på tänder/tandkött beroende på hur du håller tungan i munnen…
Låter kanske som att jag bara snackar goja, men eftersom att jag alltid valt att ha översta kulan snett lutad mot vänster sida i gommen så är det väl kanske inte direkt en lögn.. Men det är bara mina tankar kring det hela och min erfarenhet, hur som helst. :) sen om ni vill ta åt er av det jag säger är ju upp till var och en ;D

vad mycket jag skrev, jag borde nog gå och sova… :P
Stinko; det stämmer bra det. Det beror på hur man har tungan och r man "Lägger" piercingen i munnen då tungan vilar. Min låg och skavde i underdelen av munnen, i tandköttet.