Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 4615 ggr
Trissan
0

Pierca näsan?

Till at börja med måste jag påpeka att detta är 1:a gången jag går in på Bodyart iFokus, annars "hänger" jag mer på iller iFokus, akvariefisk iFokus och katter iFokus.

Men nu e det så att jag har tänkt pierca näsan. Mamma är väldigt skeptisk till detta och undrar vad det innebär.

Hon hade tänkt att prata med kompisar och grannar om detta men eftersom att det inte finns ngn mer lämplig sajt än denna att fråga på så frågar jag här.

Hon kan inte mer än lita på det NI säger ;)

Jo, somsagt så undrar jag (typ mamma) vad det innebär att ha pircing i näsan. Hur ofta måste man tvätta? blir det lätt infekterat? hur länge kan man ha piercingen ute efter att det läkt? och hur snabbt läker det?

Jag kommer säkert komma med fler frågor på efterhand.

Ha det bäst

Trissan
0

putt putt ?

svartelbas
0

jag har inte själv nån piercing i näsan, men mitt första tips är att kolla under artiklarna här. det finns en del info om olika piercings och läketider och sånt…

Trissan
0

#2 tack så jätte mkt! ska genast kolla! *e ny här* (om man kan skylla bort sej på det (; )

mjioo
0

jag tycker inte du ska fråga här, på ett forum kommer du få svar efter hur enskila personer som bara har sin egen erfarenhet och kropp att gå efter(det finns folk med mer erfarenhet än så, men marioteten skulle jag nog våga lova) så det de säger kanske inte alls stämmer på dig, här får man ta allt med en nypa salt(nu säger jag inte att folk ska sluta fråga saker och sluta lite på varandra, absolut inte, det är en mycket bra sida där man kan få mycket bra tips och råd) men mitt råd till din mamma är att ringa till en studio så får hon svar på alla frågor hon har eftersom hon verkar lite orolig.

(hoppas ingen tar illa upp nu..)

svartelbas
0

#3: klart man kan skylla på det! man kan inte veta allt från början. :)  

#4: jag tar iaf inte illa upp, men det finns ju en del "vetenskapliga" svar att ge också, på tex vanligaste läketiderna och så. dessutom kan det ju va bra att få tips och få höra erfarenheter från andra som har likadana piercingar, även om de självklart inte gäller alla bara för att de gäller en.

mjioo
0

#5 ja absolut! :) men en piercare kan förklara mer om hygien oc hur det går till, sånt som jag iaf tror att mammor vill veta..

som sagt fråga på! men det bästa är att ringa en studio(eller ännu bättre gå dit och få titta på allt)

Liss
0

Läktiden för en piercing i näsvingen är 6-8 veckor.
Du ska då tvätta den två ggr dagligen med en rengöring din piercare säljer eller rekommenderar. Inget medel som är för strakt, för då torkas piercingen ut ist.

Angående infektion osv så beror de helt på hur du sköter den. Om du pillar med fingrarna tillför du en massa bakterier och då kan den bli infekterad. Om du bara tvättar den som du ska och låter den vara ska de nog gå hur bra som helst. Var försiktig med smink och sånt i början också i närheten av hålet.

Hur länge du kan ha den ute är individuellt, alla har olika läkkött så på vissa kan hålet växa igen på två tre dagar medans andra kan vara utan i flera månader. Men en dag utan problem tror jag nog funkar om man sätter in den igen medans man sover.

Absolut är de bra för din mamma att ringa upp en piercare och fråga. Dem är till för eran hjälp så de ska inte vara några problem.

Jag har även puttat upp tråden om skötselråd för piercings.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
0

#4 Den här frågan är väl liknande andra, det är därför ett forum finns till. Just för att prata erfarenheter och upplevelser. Av att höra från andra vad dem upplevt kan ge en hel del. Visserligen är de bra för hennes mamma att höra av sig till en piercare just om hon är orolig över saken.
Men sånna här frågor tillhör de dagliga inne på ett bodymod forum:)

Trissan
0

#4 jo, det förstår jag ju men jag tänkte som #5 skrev att ngn med erfarenhet kanske kan slänga in ett inlägg. kanske om hur det var första tiden eller så. Jag har inte SÅÅÅ JÄTTE stora förhoppningar på ett svar som passar mej. men det kan väll vara bra att få höra olika åsikter och funderingar.

självklart hade jag redan innan tänkt att gå till ett piercing ställe och fråga men eftersom att mamma vill veta så mkt som möjligt kring detta område vill jag söka på så många ställe som möjligt. och med det menar jag att jag dels ska ta mej till piercing placet där jag ska pierca mej, läsa lite på nätet fråga olika personer som har erfarenhet och frga här på bodyart iFokus. Så att jag får reda på så mkt som möjligt om ämnet.
ingen kan ge svar på allt ;)

Trissan
0

#7 tack så mkt för svaren  :) jag läste artickeln och fick svar på de flesta frågor och funderingar där :) jag ska fortsättaprata med mamma och höra med grannarna ;) tack så mkt :)

svartelbas
0

#9: nä precis, det bästa är att samla info från många olika ställen och inse att allt som hänt andra kan hända en själv. och att det kan gå på nåt sätt du inte hört talas om! och det som är bra med forum är ju att folk här kan säga "det har gått kalasbra för mig!" och så kan du säga det till din mamma, så blir hon kanske lite lugnare.. ;) nu kan jag ju tyvärr inte säga det om näsan, men ändå!

Liss
0

Haha jaa precis, jag kan säga det. De har gått kalasbra för mig;) Gjorde den när jag var 15 år och den har aldrig vart några som helst problem med. Just nu har jag den ute och de går fin fint när jag sätter in den om kvällarna.

Strumpa
1

#0 det bästa med piercing i näsvingen tyckte jag var att det knappt kändes att göra. gjorde inte det minsta ont. det läkte dessutom superfort, men det är väl individuellt antar jag. du har nog inget att oroa dig över :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[jenkass]
0

Du har säkert fått mycket info här. Men oftast står det även viktig info på piercingstudiornas hemsidor. Så kika även in där isf.

Mischa
0

Hade du tänkt att göra en nostril (näsvingen) så hoppas jag att du går till en piercingstudio och inte som jag, till en hårfrisör, det gav mig en svårläkt och jobbig piercing.

≧◔◡◔≦

Trissan
0

#15 jag ska gå till en studio ;)

tack fö alla svar :D ska visa mamma så får vi fundera på saken :)

Stinko
0

Annars kan du bli med och skriva en tråd inne på http://www.bodymodification.se/ och be blackline svara på dina frågor. Han är proffissionell piercare till yrket. :)
Tänkte som så att då får du ju skriftlig information om det, istället för om man tex ringer eller går till en studio och frågar! För då kanske man glömmer bort någonting av vad h*n berättade. ;) 

Lycka till! :D

Mischa
0

instämmer med #17 Han är en otroligt duktig piercare och trevlig att snacka med både online och IRL, (snygg dessutom) Generad

≧◔◡◔≦

Trissan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag piercat mej ;)

ChristineL
0

Se vad fin du blev! Nöjd och glad? :)

[jenkass]
0

kul! du passade i det :) vad sa mamsen då?

Trissan
0

#20 jo jag e jätte nöjd :) tackar!

#21 tackar :D haha, jag kom hem, jag hade inte sagt att jag skulle pierca mej när jag åkte iväg så när jag kom hem anade mamma ngt iaf. "gumman, kom hit ett tag, jag vill se på dej"
-"kommer du bli sur?" frågade jag hahah, stor förvåning, "nej nej" sa mmamma ahha

iaf, jag visade och hon log lite ;) och så frågade hon en massa hur ofta man ska tvätta och så. ;)

jag måste fråga, går det bra att tvätta ansiktet med rengöringsmedel (sminkborttagning) eller ska jag vara försiktig kring näsan?
och hur e det med att duscha?

måste fråga oxå, mamma röker inne och jag har prövat att röka. men om mamma röker inne e det ju nästan som om jag skulle röka. och jag har hört att det inte är bra, att man kommer få blodstopp eller liknande.
jag måste bara veta så att jag isf kan be mamma ställa sej un der fläkten eller undvika att smaka ett bloss av en kompis.
(jag vet, jagh e 15, och ja, jag har smakat cigg)

Asa-N
0

Fick du inga instruktioner där du gjorde piercingen? Det har de skyldighet att lämna med.

Blodstopp???

mjioo
0

#22 hum måste fråga.. du kom hem med en piercing och är 15? gick du till en studio då?

Mischa
0

#22 liksom alla andra undrar jag vart du tog den iom din ålder samt att du inte fick några skötselråd.

Sminkborttagning är verkligen inget du ska ha i omådet däromring, inte sminka dig där heller, bäst att tvätta med är vätska framtaget för syftet ex. barbarellas egna för ovan halsen.

Har du inget hemma för tillfället kan du göra egen koksaltlösning och badda på med tops.

ett kryddmått salt i 1 dl  kokande vatten, låt det svalna.

duscha och leva livet gör du som vanligt, skulle dock rekomendera att byta örngott efter en ansiktspiercing.

Jag tror inte det kommer påverka att din mamma röker även om du tar del av det sålänge du sköter den utöver det, håller den ren, äter bra etc som kan påskynda läkningen.

≧◔◡◔≦

Strumpa
0

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Telefonkontakt
0

#19 gjordes den där med en pistol eller en kanyl?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Trissan
0

#23 nej inga instruktioner, bara hur jag ska tvätta hur många gånger och hur snabbt det läker.

#24 studio, japp det tror jag. den bakom PUB i stockholm på hötorget.
de tillät tydligen 15 åringar. men jag hade ju endå mammas tillstånd.

#25 jag sminkar mej inte runt piercingen och tvättar då inte där heller. nu idag så tog jag bommulls tussar med sminkborttagning och tvättade övriga ansiktet med.
har haft för mej att man inte ska röka eller vara i närheten av ngn som röker när man precis har piercat sej. min syster jobbar om det i NO:n jut nu och sa att man får syrebrist i näsan. hmm ..

#27 hmm, pistol tror jag. De satte in den och bara tryckte av.

Telefonkontakt
0

#28 då är det ingen piercingstudio som är seriös. jag puttar upp en tråd om pistolhål till dig

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Liss
0

Ja de låter inte precis som en speciellt seriös "studio" du vart hos. Så håll koll på de lite extra så de inte blir något med det. Pistol är inte helt klinisk och inte i närheten lika bra som en steril kanyl.

Undvik som sagt smink däromkring och tvätta dig försiktigt med rengöring för smink, de brukar oftast innehålla alkohol vilket torkar ut och irriterar piercingen. Så tvätta bara med den speciella rengöringen för piercingen eller koksaltlösning.

Rökning kan öka läktiden en del säger man, eftersom de alltid är så att ju helsosamare man är desto fortare och bättre läker en piercing. Och att röka vet vi ju alla inte är speciellt helsosamt. Men att någon annan i närheten gör de brukar inte vara någon större fara, när du som sagt håller de rent och inte pillar me den.

mjioo
0

öhm.. är jag den enda som tror att pistol är bannlyst i studior?

i seriösa studior så får man inte pierca sig innan man fyllt 18 och i vissa när du fyllt 15 eller 16 med målsman med dig! då ska det dessutom vara leg med på både den som ska piercas och målsman.

jag tror dendär studion borde kollas upp.

Mischa
0

Om det inte nu är en vanlig frisör/skönhetssalong som tjänar lite extra på detta och faktiskt genomgått blomdals (eller vad dom nu heter) piercingutbildning med pistol :P

≧◔◡◔≦

Liss
0

#31 Neeh de är du nog inte, jag tror heller ingen riktig studio har pistol för att pierca med. De anses ju som sagt inte som seriöst eller sterilt heller för den delen.

mjioo
0

#32 blomdals piercingutbildning med pistol? då borde de ha lärt sig att pistol ska inte vara i närheten av näsor alls! öronsnibbarna är ok men mycket bättre med kanyl i de flesta fallen. det finns även en ny pistol för navlar men den är inställd på ett mått vad jag vet och alla borde veta att alla navlar inte ser likadana ut.

jag förstår inte meningen med att först fråga ut massa om piercing i näsan och sen gå och göra det med pistol.. då kan man inte ha frågat så mycket där man gick och gjorde det och inte i studior heller.. (jag tror fortfarande inte det kan ha varit gjort i en studio)

Mischa
0

#34 man tycker det,man kan ju fråga vad exakt dom lär ut på sina "utbildningar"

http://www.sv.blomdahl.com/

≧◔◡◔≦

Asa-N
0

Har inte piercat mig och har inte för avsikt att göra det heller, men jag var med min väninnas 16-åriga dotter härom året när hon skulle pierca läppen, hennes mamma fixade inte det *S* så jag fick "offra" mig, och tösen frågade hur de skulle göra och killen svarade att det görs med kanyl, aldrig något annat. Det är bara i öronen man kan använda pistol.

Jag förmodar att han hade koll, vi var till en riktig studio, så det bidde med kanyl och vart jättebra enligt tösen *S*

mjioo
0

#36 självklart görs läppen med kanyl. i seriösa studior så göra alla piercingar med kanyl och pistoler ska bara användas i öronen om de skulle användas.