Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 4085 ggr
ChristineL
0

Skada trumhinnan?

Igår fick jag höra en lite skrämmande sak. Om man får en infketion i sin traguspiercing så kan infektionen gå ända in i trumhinnan och skada den så man blir döv. Är det någon mer som har hört detta? Blev lite orolig, sånt vill man ju inte vara med om…

Aviendha
0

Oj, det lät inte skoj. Säkert kan den sprida sig. Jag har fått höra att om man får en finne i örat så ska man inte pilla på den, för då kan man bli döv. Säkert infektions-spridningsrisken de tänker på där med.

Tror dock inte att risken är särskillt stor. Mer en "worst case scenario". Men jag kan ju ha fel med..

Telefonkontakt
0

jag har haft infektioner på trumhinnan och har spräckt den (vänster i det här fallet) för sådär en månad sedan, men jag är inte dövare än vanligt. Det är ganska mycket skitsnack, men det kan säkert sprida sig till trumhinnan, och då får man uppsöka läkare, men döv, nej så enkelt är det inte, som tur är Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

svartelbas
0

håller med #2 finns ganska mycket skitsnack… ;) har man en infekterad piercing i örat känns det ju inte helt omöjligt att infektionen skulle kunna sprida sig in i hörselgången och trumhinnan om det vill sig illa. men öroninfektion/-inflammation ger ytterst sällan hörselskador på längre sikt. och att man öht skulle kunna bli döv av det tvivlar jag starkt på.

jag har de senaste dagarna läst rätt mkt om öroninflammation eftersom jag just nu har inflammation i båda öronen och är helnojjig över att höra dåligt (då jag jobbar som ljudtekniker…)

Liss
0

Håller fullt med #2-#3 Chansen att bli döv av en infektion är väldigt liten.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Asa-N
0

Låter långsökt, måste vara någon som inte hört talas om pennicillin :o)

Stinko
0

Det skulle nog vara en väldigt allvarlig infektion som man gått med längre tid om det skulle bli så att den spred sig såpass långt. Jag vet ju inte hur det ligger till med det, men å andra sidan ska man väl inte säga att det är omöjligt… Men jag tror nog att man hade hunnit uppsöka läkaren innan det skulle hinna inträffa.

Karmatarerskanise
0

Nu är det faktiskt som så att när trumhinnan på en vuxen människa går sönder så finns det risk att det läker dåligt och att hörseln påverkas av detta.

Jag är ett levande bevis på detta då samma trumhinna gått sönder ca3 gånger i mitt vuxna liv. Och jag hör sämre.

Och hör o häpna, en av gångerna fick jag inte ens penicillin för sköterskan på vårdcentraken sa; "det finns inget vi kan göra". Jävla tur att de växte igen ändå. Kunde blåsa ut luft ganska länge genom örat :P

Men hur en infektion i piercing kan gå över till öroninflamation som slutar med brusten trumhinna vet jag inte. Kanske går det.

Mischa
0

myt, myt, myt

≧◔◡◔≦

svartelbas
0

#7; jo, men det är så många om så det känns helt otroligt…. precis som du säger, kanske kan en infekterad piercing gå in i örat, men inte ens med brusten trumhinna är risken att bli döv speciellt stor. nedsatt hörsel är inte helt omöjligt, men döv! näe….

ChristineL
0

Ja, det var intressanta svar. Tycker nog också att det låter väldigt drastiskt med att man skulle bli döv, lite nedsatt hörsel på ena örat kan man ju leva med. Men jag ska se till att min tragus inte blir infekterad ändå :)

Liss
0

#10 Ja de är ju det bästa;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆