Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 12568 ggr
maddi
1

Sterilisera nya smycken

Hur gör ni när ni köper nya smycken? Hur får ni dem sterlia så att säga?

Har köpt ett gäng smycken och vill gärna använda dom snart, men jag vet inte vilket som är bästa sättet att få dem sterila på.

Någon som har några förslag!

Tacksam för svar! :)

Liss
0

Enda sättet att få smycken eller redskap helt sterila är att använda sig av en autoklav. Vilket man inte skaffar sig i första hand som privatperson.

Men dem flesta smycken man köper över internet eller som man köper av en piercing studio har dem förpakade i engångspåsar, vilket då gör dem relativt sterila.

Annars brukar jag bara tvätta dem i antiseptic efter jag öppnat den slutna påsen.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

maddi
0

Hmm.. okej. Jag köpte några smycken i USA när jag var där och dom fick man inte i någon sluten påse.. :) Men det kanske räcker med att tvätta med antiseptic bara ändå?

decrepit
0

Ska du använda smycket i en redan läkt piercing kan du antingen tvätta smycket i någon form av sprit eller koka i saltlösning om du är extra försiktig. Själv tvättar jag bara av med t.ex. Lactasydtvål innan jag använder smycket.

Här det till en ny eller icke läkt piercing ska man antagligen vara lite mer nogrann med rengöringen men.. När det gäller mig själv så känner jag lite att det som inte dödar, det härdar. ;)

mjioo
0

enda gången jag är norgrann med att tvätta smycken är när jag köpt i andra hand, men eftersom jag ytterst sällan gör det så tvättar jag även ytterst sällan nya smycken eftersom alla hål är läkta. i sverige får man alltid smycken i en liten påse om man beställer ifrån nätet eller i studior(vad jag vet) och om man fortfarande är osäker så kan man ju tvätta lite :)

Karmatarerskanise
0

Jag tvättar aldrig smycken som jag har i läkta hål. Väntar mig att dim jag köper i affären är oanvända :P Dumt kanske men jag har aldrig behövt.

decrepit
0

Visst förväntar man sig att de är oanvända, men beroende på vad man köper och var så är det knappast rengjorda.

Här i Sundsvall har vi två piercingstudios, köper du stavar/ringar eller liknande på ena stället så får du dem alltid autoklavade och packade, på andra stället säljs dem som oftast i studios, ringarna ligger i sortimentslådor och plockas för hand.

Samma händer som plockar bland smyckena har antagligen några minuter tidigare fingrat på en hundralapp som som föregående kund betalat med. Innan hon gick in i studion föll hudralappen ner på backen precis där en hund hade kissat tidigare samma dag. Att hundralappen före dess har varit på ICA bland andra sedlar och mynt, hemma hos tant Agda 85 år med självsprickor fulla händerna och kanske var en sväng på bilverkstaden med oljiga fingrar som gjort avtryck gör bara allt mer ohygieniskt.

Så icke autoklavade smycken tvättar jag med tvål alternativt sprit-våtservett som man får i studion om man ber om det.

Telefonkontakt
0

När jag köper mina smycken så är de steila och klara. Men jag är inte kinkig på ringar till öronen eller sånt då de är helt läkta sedan år och dagar. Men när jag hade i naveln och min tragus så är det bara sterila grejer jag sätter i, och då får min piercare sätta i åtmig i tragus, naveln fixade jag själv.

Annars så steriliserar jag inga grejer alls. Har använd desinfektionsmedel på ett töjsmycke kom jag på som jag fick av svägerskan. :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

mjioo
0

hum jag undrar hur det är med tribe i stan.. sist jag var där och köpte smycken så togs det på handskar, kanske beror på vem man handlar av eller så har de bliviti norgrannare den senaste tiden..