Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 6428 ggr
Telefonkontakt
2007-12-04 01:27
0

Pistolhål

Lägger in lite fakta om pistolhål som jag tagit från edspiercing.com.

HÅLTAGNINGSPISTOLER

På en del studios och hårsalonger används en sk håltagningspistol för att utföra vissa piercings, oftast då i örat och näsan. Håltagningspistolen är egentligen framtagen för piercing i örats mjukdelar, eller den sk "snibben" av örat och kan lätt ställa till bekymmer när den istället används till håltagning i näsan eller i örats övriga delar då dess smycken inte är anpassade till något annat än just öronsnibben.

Även vid rätt användning så kan den åstadkomma problem. Detta pga att själva smycket kan vara för kort, de håller nämligen en generell längd på 6mm och ger inte utrymme för svullnad, de är svåra att effektivt kunna rengöra, de sk fjärilslåsen på baksidan är nästan omöjliga att fullständigt rengöra och kan lätt bli en grogrund för bakterier.

"Pistolens" pärla är slöare än en piercingnål och river bokstavligen ett hål genom kroppen. Det ställer till onödigt mycket skada på kroppen, vilket ökar risken för infektioner, problem och ärrvävnad. En piercingnål "skär" ett fint snitt genom kroppen och brukar underlätta läkningen avsevärt när det gäller både läkning och obehag.

En håltagningspistol kan heller inte steriliseras ordentligt, vilket gör det svårt att hålla en tillfredsställande hygien. Pistolen kan lätt bli förorenad av blod, hudrester och sårvätska när smycket "skjuts" genom kroppen.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnneN
2007-12-04 01:58
0

Om man har tagit hål i öron snibben med pistol kan man då göra om hålet med piercingnål om det börjat växa ihop?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
2007-12-04 01:59
0

Ja då, de kan du göra hos en piercare. Dock kan de ha bildats endel brosk när de växt ihop och vart infekterat i mellan. Men absolut att de går och fixa:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
2007-12-04 02:01
0

kanske kunde vara värt att testa… Får se då jag får råd så ska jag höra med piercaren jag brukar gå till. Hoppas bara att han fortfarande håller på, har hört rykten om att han ska lägga av =( Isf måste jag ju försöka hitta nån annan jag litar på…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
2007-12-04 02:22
0

Pistolhål!!!!Förvånad

Den här sidan är totalt livsfarlig!

Karmatarerskanise
2007-12-04 02:24
0

kerstinjoh ;)

Karmatarerskanise
2007-12-04 02:31
0

Jag gjorde mina hål i öronen med pistolen. Hade aldrig vågat med nål :/ Är så rädd för stora nålar :P

Stinko
2007-12-04 08:52
0

Avstår helt från detta med sjuktpistoler… Hujja. Tog hål i öronen med en sådan då jag var ca 6 å. Och det gör jag aldrig mer om.
Kanyler är dessutom så mycket behagligare.

Jag har även hört det ryktas om att det kommit en pistol ämnad för att göra hål i naveln… Har dock ingen fakta om detta utan det är vad jag hört. Är detta sant, ja, då kan man ju undra vart världen är påväg. ><

Karmatarerskanise
2007-12-04 11:56
0

Är kanyler behagligare? Förvånad
Jag tyckte ju pistolen var behaglig :)

[tiiia]
2007-12-04 15:29
0

Ledsen pistolen på öronsnibbarna var hemskt. då tar jag hellre hål hos en riktig piercare med kanyl. Iofs så var jag 10år när jag tog hålen i öronen, men ialla fall, jag skrek och grät efter första hålet och var på väg ut genom dörren efter typ 2sek, skrek åt "tanten" att jag aldrig mer skulle sätta mig där och plågas. Men 5 minuter senare så var jag illa tvungen att sätta mig igen eftersom att jag inte kunde gå hem med bara ett hål i örat. Skrikandes nää tacka vet jag duktiga piercare som vet vad de pysslar med Skrattande

Telefonkontakt
2007-12-04 15:31
0

#7 stämmer bra med den i naveln. Kan leta fram fakta om den också som jag läste för ett par veckor sedan, Den är unnu sjukare…!

Telefonkontakt
2007-12-04 15:38
0

kerstinjoh
2007-12-04 17:06
0

# 7 *funderar* pistol till naveln??? Smycket vid naveln och fästmekanismen på ryggen?Fundersam

Telefonkontakt
2007-12-04 17:12
0

#12 läst infom jag la in i inlägg 11 här?

kerstinjoh
2007-12-04 17:13
0

# 13 Skojde bara!Oskyldig

Karmatarerskanise
2007-12-04 17:14
0

#14 Ja det hoppas jag alla förstod att du gjorde :)

White_Trash
2007-12-05 01:17
0

Alltså det där med pistol, det är inte så himla bra. Mitt första hål uppe i brosket (minns inte vad det heter), det gjorde jag med pistol. Attans vilka infektioner jag fick. Inte bra alls. Andra gången gjordes det med "nål" hos piercare och det blev mycket bättre. Dessutom gjorde det SKITONT rent ut sagt att göra hål med pistol i brosket. Ajajaj. :-(

Misimurf
2007-12-05 20:39
0

Hålen i öronen gjorde jag själv. Näspiercingen gjorde jag hos piercare. Skulle aldrig pierca mej med pistol

Theres
2007-12-10 01:27
0

Jag tog hål i öronen 3 ggr med såndär pistol, men det blev infekterat och växte ihop varje gång, stora blåa knölar bakom öronen… sen när min lillasyster skulle ta hål i öronen för tredje eller fjärde gången (hon lät sina växa igen för hon inte vågade byta öronhängen… tog ut läkeöronhängena, men sedan vågade hon inte sätta in nya för hon trodde det skulle göra ont) då så tog jag ett par gamla avlagda öronhängen jag hade hemma och tryckte igenom dem för hand, och sedan dess har jag haft hål i öronen utan infektioner och skit =) (syrran har vågat byta sina tillslut så hon har också hål i öronen :P) så har väl haft fungerande hål i 2 år nu ganska exakt, fast har töjningar nu sedan i våras… =)

golf.ifokus.se

fettmedkevlar
2007-12-10 02:41
0

finns pistol här vart jag bor, det är en smink/smyckes affär. där skjuter dom i naveln med pistol.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

sofie
2007-12-12 21:46
0

Jag har 13 hål i öronen som är tagna med pistol. Mina 2 första som gjordes när jag va väldigt liten tog jag ut då det ena blev infekterat. Sen har jag gjort 13 till och inte haft någe problem med läkningen.

[Zorro_93]
2007-12-28 17:32
0

Min kompis tog hål i naveln me pistol och hon har inte haft problem.

[jenkass]
2008-01-06 00:52
0

*putt*

Linn
2008-01-06 13:53
0

när jag tog hål inne i örat, i brosket, vad just den piercingen heter vet jag inte, så använde killen en pistol, men den såg annorlunda ut, det var inte blomdahls (eller vad dom nu hette i #11) utan det var en i stål och var avsedd för piercing smycken. Och den staven som sitter i är väldigt spetsig på ena sidan, så som dessa andra örhängen är. Men som många andra sagt, jag har fått infektioner i alla hål tagna med pistol.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[jenkass]
2008-01-06 14:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det conch du menar?

Linn
2008-01-06 14:21
0

precis, en conch.

Linn

GucciDior
2008-01-07 14:41
0

När jag var 5 år tog jag hål i öronen med pistol. Jag ångrar det verkligen får massa infektioner och skit! Min mamma tålde silver i några år och blev sedan allergisk så när jag fick infektioner och stora sår bakom öronen så var det ju nästan självklart att jag också hade blivit allergisk mot silver. Har låtit det läka ordentligt oah testat igen flera gånger men får alltid sår bakom snibbarna och var som rinner ut. Nu hade jag gått utan örhängen i flera månader och igår eftermiddag satte jag i mina guldringar och idag gör det skitont och kommer var därifrån. Vad ska jag göra för att slippa det här? Har haft hål i snart 8 år så dom växer inte ihop..

Telefonkontakt
2008-01-08 01:39
0

#26 kirurgiskt tål? titan? något du har provat?

Linn
2008-01-08 13:18
0

kirurgiskt stål är bra! det har jag nästan över allt! :)

Linn

GucciDior
2008-01-13 02:06
0

#28 Vart köper man sånt då? Finns det olika smycken som på vanliga örhängen typ?

#27 Har bara testat med guld och silvet, inget oäkta från typ Lindex. Fick problemen förra året har alltid kunnat ha silverörhängen innan.. :/

Jag gick till Apoteket och frågade vad jag skulle ha till infektionen och dom sa att jag skulle använda Klorhexidin, har tvättat med det några gånger nu ska jag fortsätta göra det?

mjioo
2008-01-13 02:13
0

#29 i en piercingstudio kan du köpa det.

sa du vart du hade infektionen? och nej du borde inte använda klorhexidin eftersom det torkat ut huden, tvätta medkoksaltlösning!

Zandra---83
2008-01-13 11:08
0

Det finns även "skydd" (vad det nu kallas exakt vet jag ej, men vet att mamma använder mycket av dom då hon är allergisk mot nickel) som man sätter på örhängerna. Så det är ett allternatvi, men jag skulle nog hellre köpa som andra skriver kirurgiskt stål, men sen finns även titan. Men jag är dålig på matterial och så.

[mjuue]
2008-01-13 14:06
0

Piercade nyss helix me pistol hos frisör :) Tyckte det gjorde mindre ont än dom vanliga hålen i öronsnibbarna haha :P

GucciDior
2008-01-14 20:54
0

#30 Jag berättade ungefär samma som jag har berättat här och hon sa att jag skulle använda det. Ska kolla med mamma om hon vet någon piercingstudio som vi kan kolla.. Men man kan inte göra något för att det ska växa ihop och sedan ta hål igen med nål? Det blir ju lite jobbigt om jag aldrig mer kan ha vanliga örhängen.. :/

Linn
2008-01-15 12:17
0

#33 kolla på tribe. kirurgiskt stål smycken är ganska dyra och inte så "söta" som vanligaörhängen…

Linn

Cherridwen
2008-01-15 15:11
0

#33 De behöver inte växa ihop, piercaren fixar det ändå. De fick fixa min skjutna hål.

Angående navelpiercing och pistol så gör de visst det på vårat stora köpcenter här…

För övrigt har de jag skjutit krånglat mycket mer så det är inget jag skulle rekommendera oavsett om man bara ska ha "vanliga" hål i öronen.

#6 Jag har aldrig sett nålarna eller nåt som piercaren använt men det beror ju lite på vart på kroppen man gör hålen…

Liss
2008-01-16 18:56
0

titan brukar också funka för allergiker. och de hittar man överallt..de brukar föredras att göras med just titan från början för att de materialet är bäst för läkning osv.

mjioo
2008-01-17 19:44
0

#36 titan finns redan med som exempel ;) och det är väl lika svårt att hitta som "vanliga" smycken som kiruriskt stål?

Karmatarerskanise
2008-01-17 20:07
0

Någon som kan förklara skillnaden på kirurgiskt stål och titan?
Såvitt jag vet är det titan de använder då de opererar in saker i kroppen. Som t.ex skruvar.

mjioo
2008-01-17 21:00
0

#38 det stämmer att man använder titan i kroppen.

kirurgiskt stål innehåller nickel men allergiker klarar av att ha det(har för mig att det är för att det inte finns så mycket nickel i eller nåt borde gå att hitta nåt om det på nätet) och kirurgiskt stål är ju stål medans titan är titan :) har för mig att titan är dyrare också..

Karmatarerskanise
2008-01-17 21:22
0

Så man opererar in kirurgiskt stål i kroppen också? Låter bättre med titan :P

mjioo
2008-01-17 21:43
0

#40 tror man gör det men använder det nog mer till "verktygen" kan jag tänka mig. kirurgiskt stål används ju bara för att det inte är dåligt så jag tror det säkert är lika bra som titan om man inte är extremt känslig eller nåt..

nån som vet det bättre och är säker på sin sak? va det inte nån som utbildar sig inom sjukvård som vet eller kan ta reda på det?

jag gissar ju nu efter vad jag har hört om det..Generad därför jag skriver tror hela tiden.

mjioo
2008-01-17 22:57
0

#42 ja där fanns det ju info om det :D då borde det ju gå att hitta om titan där också

RADiOACTiVPiG
2008-01-17 23:55
0

Jag tog med pistol, och asså mina hål har aldrig varit infekterade, var allerigisk mot nickel förut men det är en annan fråga och min lillebror tog hål med pistol för nån vecka sen och då använde den som tog hålet en helt ny psitol och dne pistolen har ju örhänget redan i sig om man säger så och förpackningen var obruten så jag tycker att ska man ta sina första hål så ska man ta med pistol men det är bara enlgit mig Men då bara i örsnibben..

Karmatarerskanise
2008-01-17 23:57
0

"så jag tycker att ska man ta sina första hål så ska man ta med pistol men det är bara enlgit mig"

Varför tycker du att man ska ta sina första hål med pistol?

RADiOACTiVPiG
2008-01-18 00:11
0

Nä jag har bra erfarenheter av det, och är man runt 10-11-12 år så skulle jag då inte vilja ha en stor ¨nål nära mig men det är väll olika, men för mig äre då bara bra erfarenheter med pistol på örsnibben, men jag skulle inte använda den nån annastans, men jag vet att det kan bli mkt komplicationer med pistolen även om det bara är vid örsnibben.

Cherridwen
2008-01-18 11:35
0

Om inta pappan till min dotter som bara är 4 år hade varit så snabb och inte frågade mig innan hennes håltagning så hade hon fått gjort hos piercare och när hon blivit lite äldre. Jag tycker pistolen ser hemskare ut men jag har å andra sidan aldrig sett nålarna hos piercaren, han sköter det väldigt proffsigt. För övrigt säger det väl sig självt att det är bättre att ta bort en bit än att pressa undan? Ang. titan så är det lättare än kirurgiskt stål.

Liss
2008-01-20 15:59
0

#37 och desto bättre med en påminnare;) Och vad jag vet så kan man få tag på titansmycken på dem flesta ställen. Internetsidor och även piercare har de..

Cherridwen
2008-01-20 19:59
0

Har läst på lite och titan innehåller inget nickel alls medan kirurgiskt stål gör det men släpper ifrån sig ytterst lite. Titan är tydligen det ämne som kroppen accepterar bäst och det som vanligtvis används av piercare för det finns visst en lag som säger att man inte får sätta i smycken som innehåller nickel. Alltså kirurgiskt stål kan man sätta i när piercingen läkt. Kankse SMMM kan svara mer på detta som håller på inom området?

Karmatarerskanise
2008-01-20 20:05
0

#50 det finns även två länkar i denna trådem som berättar om titan och kirurgiskt stål :)

SMMM
2008-01-20 21:01
0

Angående KS (kirurgiskt stål) kontra titan och lagar/regler om det:

I början fanns det inga som helst regler för vad man fick sätta i hålen, Ända tills nickelallergi började uppmärksammas ordentligt (efter att små flickor gjort hål i örsnibbarna och fått smycken av alla de slag isatta vilket resulterade i ett "utbrott" av allergi typ).

Då antogs det regler angående detta med såkallade gränsvärden för hur mycket nickel som fick släppas av smycken man satte i nygjorda hål. Inom dessa gränsvärden hamnade kirurgiskt stål och titan. Men sen kom man då på att nej nickel e inte bra punkt slut (tror detta va i samband med eu inträdet inte säker dock) så då bannlyste man nickel från nygjorda hål helt och hållet. Tror det inte va mer än ett par 3 år sen dock. Meeeen sen återgick man helt plötsligt till gränsvärdesreglerna igen.

Men det va faktiskt bra då det va några piercare som upptäckt en ganska lustig sak med titan. Det är nästan för biokompatibelt.. Kroppen kan komma att behandla det som sin egen vävnad vilket resulterar i att smycket växer fast och man måste skruva på staven eller ringen , och då river man juh upp såret igen..

Så sammanfattningsvis så finns det inga lagar/regler som säger att man inte får använda kirurgiskt stål i nytagna piercingar.

Och personligen så använder jag bara kirurgiskt stål eller teflonstav i mina egna nytagna hål.

Cherridwen
2008-01-20 21:07
0

Ja det jag läste var nog lite gammalt för det skulle komma en lag för att vi gick med i EU….

mjioo
2008-01-21 19:27
0

#49 det är också sagt så det blir påminnelse där med. trro att frågan från början var om det gick att hitta "vanliga" smycken av titan eller ks alltså vanliga örhängen och det går ju inte alltid att hitta där du hittar piercingsmycken ;)

Liss
2008-01-21 19:46
0

#54 "Påminnelse där med"- jag svarade enbart på de du skrev, så de ser jag inte som någon påminnelse utan bara svar på tal.

Vanliga smycken, innebär de örhängen till öronen då eller vad menar du? De är kanske svårare att hitta det vet jag inte..

mjioo
2008-01-21 20:18
0

#55 syftade på vart man hittar dem. ;) japp örhängen till öronen var det tal om. tror jag med att det är men borde ju gå att hitta nånstans..

Liss
2008-01-21 20:43
0

#56 mja de är frågan om vart som sagt.. och kanske jag upprepar något igen men de skiter jag i..
I smyckesbutiker har dem oftast bara guld eller silver, jag har nog aldrig sett titan eller stål. Inte heller några vanliga örhängen inne på internetsidor.

mjioo
2008-01-21 20:51
0

#57 det är just det :( har inte heller sett det nånstans oh jag tyker det är synd. är ju bra om det uppmärksammas lite inom smyckesvärlden att de faktiskt finns folk som inte kan eller vill ha guld, silver eller plast..

Liss
2008-01-21 20:56
0

#57 Jo, men vissa har väl just nickelfritt i smyckesaffärer men inte just i titan. Men borde absolut finnas mera utbud.

MarHai
2008-01-23 19:34
0

Jag har tagit 4 hål med pistol, det har gått jättebra och smidigt alla gånger.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Cherridwen
2008-01-24 12:35
0

Vad är "vanliga" smycken då? Tycker det räcker bra med ringar

Liss
2008-01-24 14:13
0

#61 Vanliga smycken innebär nog örhängen osv.

Telefonkontakt
2008-02-24 13:46
0

putteliputt

Cherridwen
2008-03-02 20:56
0

aha. barbella mfl har ringar m stenar o annat lull lull

Mischa
2008-03-02 21:41
0

2 utav 4 gånger jag gjort hål med pistol har jag fått fina infektioner.

≧◔◡◔≦

Telefonkontakt
2008-04-20 14:20
0

putt

[cancan]
2008-04-27 16:00
0

Har gjort mina 6 hål i öronen med pistol.. Gjorde inte ont och har aldrig fått någon infektion i dom..

Lissi08
2008-05-03 14:31
0

4 hål med pistol vart ända en har blivit infekterad och har varit tvungen att ta bort dem alla