Torr hud runt piercing.
Jag piercade naveln i mitten av Mars, allt gick kanonbra och jag har inte haft några som helst problem. Har tvättat och allt har sett fint ut. Men så gick jag tillbaka efter 4v för att få hjälp att byta till ett kortare smycke, piercaren tyckte att det såg läkt ut men det känner jag att det inte riktigt är då det fortfarande kan ömma lite ibland. Så jag tvättar en gång om dagen med tvål som vanligt, har tvättat två gånger tidigare.
Men efter att jag bytt smycket så har jag fått lite små problem, det ömmar lite mer, har fått en liten rodnad uppe vid "knoppen" som efter ett konsaltbad gick ner. Och nu ser ut att ha blivit lite torrt också…. är detta vanligt efter att man byter smycke? Kan jag smörja in med lite helosan ex. där det är lite torrt?
jag skulle sluta att tvätta, eftersom att det gått såpass lång tid nu sen du piercade dig och piercaren tyckte att det såg bra ut, redan då skulle jag ha slutat att tvätta. det är ju just i läkningsprocessen som kroppen behöver hjälp med rengöring etc. Att det är torrt är nog för att du tvättar för mkt.

Piercaren tyckte att jag skulle fortsätta tvätta ett par veckor till när jag sa att det ömmar lite forfarade, så därför har jag fortsatt men minskat ner på det.
Så då kanske det räcker med att man som vanligt duschar och bara sköljer med vatten och nån gång i veckan tvättar ordentligt med tvål?
Har också problem med att det är torrt runt piercingen (monroe).
Gjorde min för 1 vecka sedan och tvättar 2ggr/dag med tvål+vatten, precis som det står.
Så för min del beror det inte på att jag tvättar för mycket.
sluta tvätta en tid, det kan vara så att den blir utsatt för förmycket tvättning och då torkar ut. men om det inte hjälper så kan det vara så att en infektion är påväg, då kan det bli lite torrt. det bästa är om du går tillbaka till din piercare och frågar om råd och visar upp din piercing.

Då låter jag det vara ett par dagar och ser vad som händer, är livrädd för infektion med efterföjlande ärr nämligen…. det skulle vara min störta skräck! Men blir det inte bättre så går jag tillbaka.
Tack för era råd = )
Du kan även ha på helosan som du sa för att mjuka upp det.
Jag skulle göra så att du tvättar bara nångång sådär i duschen .. mer behövs inte när de ska vara läkt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#6 Aha, så man kan ha på lite helosan… super, då petar jag dit lite innan jag går och lägger mig.
Tror ni att fortsatt att ömma för att det är torrt?
#7 Gör det du:) De är enbart positivt.
De KAN bero på att de är torrt. Men de kan även vara att en infektion är påväg. Men efter din beskrivning tycker jag de låter som de enbart är torrt faktist. Lite irriterat helt enkelt..
De som också är viktigt är ju att du inte petar på den med smutsiga fingrar och händer.

#8 Toppenbra! = ) Då blir det som sagt helosan ikväll.
Irriterat/infektion tror jag inte heller att det är, inget synligt iaf då det inte finns ngn rodnad eller så längre efter koksaltbadet, utan det är som sagt lite torrt och ömmar lite.
Petar på det gör jag inte, då jag som tidigare skrivit är livrädd för att det ska bli infektion och ärr…. det var faktiskt det enda som var på väg att stoppa mig från att pierca överhuvudtaget^^

när mina piercingar blivit torra så har det hjälpt med att jag tvättat och sen har det försvunnit. Är ju normalt att det blir lite torrt och "flagnar" lite när det är nygjort.
#10 om det försvinner när du tvättat så är det ett tecken på att en infektion är påväg, nygjorde piercingar är lite enklare att få infektioner i men kan även hända samma sak med de man hafte n längre tid. men eftersom hon redan tvättar noga så kan det vara för mycket tvätt. man få testa sig fram.

Nu har jag smörjt med helosan ett par gånger, rodnaden har nästan helt gått ner. Det torra har försvunnit och det ömmar inte längre - så TACK för er hjälp! = )

#11 har då inte fått en infektion iaf, det läkte på fint efter det och nu 1,5 vecka efter så är den helt läkt.Har varit samma med båda piercingarna.
#12 Ja vilken tur, då var de bara lite torrt då. Ta de lite lugnare med rengöringen:)
#13 men du har märkt att det blivit torrt och då tvättat. som jag skrev det är ett tecken på att en infektion är påväg, genom att tvätta den så hinner det aldrig bli en infektion.
#12 vad skönt att det löste sig för dig!

#14 & 15 Ja, det var inte värre än lite övertvättat som ni sa i min iver att hålla rent rent och undvika infektioner^^