Får man fråga...
Hej, min 13-årige son vill Pierca sig i ögonbrynet och det får han för mig. Det jag undrar är hur är det med åldersgräns? Är det ngn som Piercar en 13-åring med förälders godkännande?
Kram Katarina
inte direkt vanligt då seriösa studior följer 18-årsgränsen. Däremot finns det visserligen de som ser mellan fingrarna och det räcker med att målsman bara skriver på ett papper med sitt medgivande, medan andra vill att målsman måste följa med. Hör runt med de studios som finns närmast där du bor.
En mindre/icke seriös studio kan väl kanske gå med på det- med målsman. Men de tror jag egentligen inte, dem mindre seriösa brukar ha 16 år med målsman och dem inte alls seriösa bör du inte ens gå till. Rekommenderar egentligen heller inte mindre seriös studios. Men eftersom du frågar så…
Min tanke är iaf- Låt honom vänta! De kommer bli så mycket bättre då. Och kan han vänta är han ännu mer säker på att han verkligen vill ha det. Men de är en annan fråga:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Min första tanke är… Vad händer när han växer till sig? Men som lisette och jenkass skriver, fråga runt om det är någon som går med på det. Fast jag håller med om att han borde vänta åtminstone ett par år.
Lycka till :)

Nu känner ju inte jag mig seriös som förälder som vill tillåta detta. Svårt…försöker ju tänka på hur det var när man själv var tonåring. Förstår behovet, man vill skapa sig en identitet. Tog hål i näsan när jag var femton och började tatuera mig så fort jag fyllt arton. Tycker väl egentligen att han ska vänta ett par år, men det är en tjej i hans klass som piercat tungan, tydligen ngn "piercare" som sett mellan fingrarna. Men tack för svaren, jag ska hänvisa honom in här att läsa och fråga lite själv.
Kram igen Katarina

#4: det är knepigt det där… för risken är ju att han gör det på nåt väldigt oseriöst och dåligt sätt (låtsas-piercare eller nån kompis eller nåt) om du säger blankt nej, och det är ju betydligt värre än hos nån riktig piercare som gör det på ett bra sätt. men jag är också tveksam till om nån vettig piercare tillåter 13-åringar ens med målsmans tillåtelse…. jag tycker dock absolut inte du ska känna dig som en oseriös förälder, du gick ju in här för att leta info t ex! :)
Saken är ju den att hans kropp fortfarande växer, en indentitet kan man ju skapa utöver smycken ;)
Likaså vet man ju inte hur hans klasskompis föräldrar anser eller ens känner till sin dotters piercing eller hur/vart hon gjorde det och fick dom pengarna från.
Men jag tycker absolut inte att du är oseriös som förälder, snarare seriös som kollar läget först och samlar fakta, till skillnad från dom föräldrar som blånekar pga myter dom "hört" och läst.
≧◔◡◔≦
Håller med #5 och #6, du ska inte känna dig oseriös. Snarare är det bra att du som förälder bryr dig så pass så du kollar upp saker ordentligt.
Men som jag sa så tycker jag de bästa är att vänta. Om han gör de hos en oseriös (som tjejen i klassen med all sannolikhet har gjort, om inte en kompis gjort det- så mycket värre) så kan de bli så mycket komplikationer och han kan bli lämnad med ett fult ärr vid ögonbrynet ist som infekteras under tiden.
Men sammtidigt, som svartelbas säger- om du säger blankt nej kanske de blir att han gör de på eget bevåg ist. Men nu känner jag ju inte honom. Så man får väl bara hoppas att han kan hålla sig åtminstone tre år till.

Hmm, ja lite knepigt. Ja, det vet man ju själv hur det funkade när ens föräldrar sa blankt nej och allra helst utan ngn motivering, utan, att det bara är så. Själv fick jag infektion när jag tog hålet i näsan, det var inte snyggt och tyvärr utvecklade det sig till en Nickelallergi och det blir man ju inte av med. Vi får se hur det löser sig. Stort tack, för att ni tar er tid med mig.
Kram Katarina
vill bara säga att jag piercade i ögonbrynet när jag va 14 =) och nu är jag 15, pappa gick med på ifall jag skötte mej i skolan fick jag pierca mej…
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

De flesta studios jag vandrat in på, stora oc seriösa studios, har 15-16 årsgräns med målsmans tillåtelse och då ska båda legitimera sig. Så jag tycker att det är rent skitsnack faktiskt att säga att man är mindre seriös om man inte håller strikt på 18årsgränsen på piercings.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Att de är det dummaste du hört får stå för dig;) Jag själv tycker de är förbannat bra att de är 18 års gräns på dem allra flesta stuidos:)
det man ska kolla efter tycker jag är om studion använder sterila instrument, har en steril lokal och utbildade piercare. bara för att en studio har 18-års gräns betyder det inte att dom är seriös. dom kan ju lika gärna använda osterila prylar osv. och bara för att man piercar folk under 18 betyder det inte att man är mindre duktig. det är sånt man borde hålla utkik på om man känner att man verkligen måste pierca sig när man är under 18.
#12 De är mycket sant:)
Allt kan man ju se relativt med vad som är oseriöst och inte. Jag piercade mig när jag var 16, med målsmans tillstånd och det var en helt okej ålder. Sedan tycker jag att det ska bero på vad det är för piercing det handlar om också. Som förälder kan man likagärna säga nej tills dem är 18, beror helt på om personen i fråga kan sköta om sin piercing eller inte.