Piercing som inte läker...
När jag var 20 år gjorde jag en navelpiercing som jag hade i i ett år men som aldrig läkte, så efter det året bestämde jag mig för att plocka ut den för det kändes så ofräscht att den inte slutade vara.
Annars har jag också haft problem varje gång jag fått sy (inte många ggr, men ett par) då det alltid börjat vara kring stygnen för att så fort jag väl tagit ut dem läka hur fint som helst. Mina hål i öronen har jag aldrig haft några problem med.
Är det vanligt med piercingar som "aldrig" läker, finns det nån här som haft en piercing som inte läkt på ett år men sedan till slut gjort det? Det jag undrar är också om jag vågar jag försöka igen eller tror ni min kropp helt enkelt inte accepterar främmande föremål i sig? ;o)
Alla kroppar är väl olika. Verkar som din kropp stöter ifrån sig allt man sätter in :P Kanske har lite dåligt läkkött. Ne jag vet inte.
Men navelpiercing är väl väääldigt svårläkt. Tar väl typ ett halvår till åtta månader för en navelpiercing att läka??

#1 Jag har funderat lite på om själva hålet blev lite för djupt/långt, efter att hålet var taget och han skulle sätta i ringen så fick han byta ut ringen till flera storlekar större, antar att det i sig borde göra att det läkte långsammare, men vad vet jag…
ringen? i navel? nej ring ska du inte ha!! den får inte sitta ostört på ett sådant ställe, en böjd barbell ska du ha om du gör om det. det kan dessutom bero på vad du använder för smycke, du kanske är känslig emot det materialet. om du känner att du vill ha en navelpiercing och vil testa igen så kan du testa att byta material och var noga med att det är en stav. vad har du gjort rent med? jag tipsar om koksaltlösning!
#2 vart gjorde du denna piercing? låter mysko må jag säga.
≧◔◡◔≦
min piercing i bröstvårtan tog lång tid att läka. efter ett halvår verkade den okej men plötsligt dök en infektion upp. jag tog då ut den och fick tabletter och olika salvor utskrivna som jag fick smörja in med. och för att inte hålet skulle växa igen så satte jag i staven då o då. nu ca två år efter så har den läkt fint.
jag tycker det låter som att din kropp helt enkelt inte tycker om främmande material, men det kan som sagt oxå bero på smycket, rådgör med en piercer!
De kan bero på mycket.. Det kan vara att de var en dålig piercare eller att den gjordes på ett dåligt sätt.
Det kan vara allergi av något slag- antingen från smycket eller rengöring osv.
Det kan vara att du missköter det med att peta på det, inte tvätta nog eller tvätta för mycket, att kläder och annat går imot hela tiden och att kan även bero på att man dricker alkohol eller är ohälsosam.
Och som andra sagt, det kan vara att din kropp inte vill läka med främande föremål i kroppen också.
Som sagt, det kan bero på mycket olika saker. Och de är väldigt svårt att säga utefter ett inlägg:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag kan ärligt säga att jag inte riktigt minns allt nu det var nio år sedan jag gjorde piercingen, jag gjorde den i Göteborg på ett ställe som låg i femmanhuset, panache nånting tror jag det hette. Som jag minns det då så var det ring som var det vanliga, och som var det enda som var aktuellt, stavar var mer nåt som man bytte till senare då…
Kan hända att jag rengjorde lite för mycket, som jag minns det så försökte jag få ut var genom att klämma på huden runt om, vilket självklart störde läkandet, men kan man bara låta det vara om det kommer var i? det kändes så äckligt. Jag minns inte vad jag hade att göra rent med, men det var nånting jag fick med i samband med att jag gjorde piercingen och nån sorts olja man skulle droppa på för att hålla huden smidig eller nåt. Som sagt så är detta länge sedan och jag har inte helt tydliga minnen.
Kan tillägga att det inte blev rött eller så runt omkring utan bara lite varigt inne i hålet… svårt att förklara…
Tack för alla svar, jag kanske borde göra ett nytt försök, har ju inte direkt nåt att förlora, ärret har jag ju redan ;o)
Ett tillägg… om jag vill göra en ny, är det viktigt att man gör det på hösten när det inte är så varmt eller spelar det ingen roll?Är det nån som har nåt bra förslag på vart man skall göra det om man vill göra det i Gbg eller norr om Gbg?
Tribe i gbg har jag hört mycket gott om, Även här i uddevalla skulle jag vilja starkt rekomendera Marcus på pushing the pins!
≧◔◡◔≦
#7 Ring i naveln när det ska läka låter inte bra i mina öron. Eftersom en ring rör sig på så sätt att bakterier följer med in mycket enklare. Så om du gör om det skulle jag sattsa på stav (banan)
Försök att tvätta då bara två ggr per dag med antiseptic för piercings. Och så kan du även köra med koksaltlösning vilket förkortar läkningstiden (finns en artikel om det). Sen är de ju viktigt som sagt att INTE pilla på piercingen med fingrar. Fingar och naglar har oerhört mycket bakterier, ska du pilla måste du tvätta händerna noga först i antiseptic också. Och de kan säkert vara de som gjorde endel också- att du satt oxh tröck ut varet.. de ska du inte göra, utan bara låt de vara och låt de läka själv.
Annars har du många bra artiklar här inne om skötselråd för piercings och läktider osv.
tribe finns ju som ovanstående sagt men personligen gillar jag inte personalen där alls. barbarella har öppnat en studio i stan nära kompassen och ed's finns vid SKF(gamlestan) finns säkert ställen runt uddevalla eller stenungsund också, det har jag ingen koll på och när du säger norr om gbg så är det svårt att veta vart du bor :) själv bor jag i kungälv och här finns det varken piercare eller atuerare, förstor konkurrens när gbg ligger så nära kan jag tänka mig. sen med hur du ka sköta det får du reda på utav piercaren, tycker absolut du ska göra om det:)

Jag hade gjort om det igen och provat en gång till. Jag gjorde min navelpiercing för ca 8-9 år sen och då fick jag också en ring, vilket piercaren sa att det var lättast att läka med ring. Men allt ändras ju :) Jag har aldrig haft problem med att få den och läka, men det tar längre tid för vissa och kortare tid för vissa. Beror på ens läkekött. Men idag sätter dom nog i en stav istället. Good luck! 
#11 jovisst an det läka med en ring men om man har en tröja över så kommer ringen garanterat åka lite åt sidorna och då blir hålet både irriterat och ev. snett. kan tänkam ig att det inte fanns så många alternativ då..
Usch, jag gjorde en helix för 4 år sen eller nåt på panache i femmanhuset… Den läkte aldrig heller riktigt, så nu finns den inte mer sen ett par-tre år tillbaka.
Satsa på att gå till Tribe och få en stav, som dom andra redan skrivit ;)
Lycka till!
panache borde inte få pierva överhuvudtaget!! billig skit med pistol, det borde gå att förbjuda det på nåt sätt.. och panache finns ju på ett flertal ställen i göteborg. "köp ett smycke och få piercing för 1kr" var reklamen i skyltfönsterna ett tag…
#14 Ja de låter ju inte allt för seriöst^^

Jag bor på Tjörn, och det infot jag fått här känns som det ger en öppning för att en ny piercing, med stav och som görs nån annanstans kanske har bättre förutsättningar att läka, och då kan det vara värt ett nytt försök, tack för all hjälp.
Tanken just nu är at jag skall gå ner i vikt lite och sen belöna mig med en ny piercing och en tatuering… men som sagt först när jag har gjort jobbet ;o)
Återigen tack så mycket för alla svar!