Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettideer-och-tips
Läst 2920 ggr
Lotta_A
0

Skaffa piercing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge funderat på att skaffa en till piercing. (Har i tungan nu)
Jag vill antingen ha medusa eller monroe/ mouche, eller vad det heter :P .
Frågan är bara vad jag skulle passa bäst i? Vad tror ni? Jag bifogar en bild på mig så kan ni ju säga vad ni tycker om ni vill..
Och så har jag en annan fråga också. Mina föräldrar är jättemot att jag skaffar en piercing i ansiktet för dom anser att det "kommer förstöra mitt liv." Dom kommer verkligen bli sjukt sura och sluta hjälpa mig med saker. Och jag som precis flyttat hemifrån och jag pluggar så dom brukar hjälpa till med pengar ibland eftersom jag inte har något extrajobb.. Det kommer dom ju sluta med…
Hur har ni gjort med sura föräldrar???

[jenkass]
0

jag tror du passar i båda… men medusa är ju lite mera ovanligt. ang. dina föräldrar så finns det ju diskreta smycken (mindre pluppar) som man kan ha, eller så kan du bara säga att det är ett vanligt hål och ångrar du dig är det bara att låta det växa igen.

Karmatarerskanise
0

Monroe tycker jag :)

SaraC
0

Om dina föräldrar är snälla och hjälper dig med pengar för att du har det knapert så förstår jag om de inte blir överlyckliga om du säger att du ska lägga dina egna pengar på att göra något oviktigt och som de till på köpet inte tycker om. När du klarar dig själv och inte behöver deras hjälp är det en annan sak om de inte stödjer ditt beslut att pierca dig.

På den andra frågan, monroe tycker jag med

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta_A
0

#3: Det är ju inte ekonomin som gör att dom inte vill att jag skaffar piercing. Så knappt har jag det inte. Att jag inte kan lägga ner 500 kr på något som jag vill göra. Och anledningen till att jag flyttade hit var ju för att dom ville det.. Och dom lovade att hjälpa till lite med pengarna. Visste jag att jag förlorade rätten över att bestämma över mig själv bara för att dom betalar lite för mig hade jag ju flyttat till något billigare jag hade råd med själv.

SaraC
0

#4 Jag säger inte vad som är rätt eller fel, jag tänker mig bara in i deras situation :) Att försöka prata med dem och förklara kanske hjälper. Annars får du helt enkelt vänta eller också göra det ändå. Enligt min erfarenhet brukar föräldrar kunna gnata om saker de inte gillar en stund, men sen går det över ganska snart igen. Men jag vet ju inte hur dina föräldrar är såklart.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Liss
0

Jag tycker Monroe absolut!:)

Angående dina föräldra får dem väl bara respektera att de är din kropp, ditt liv och dina pengar. Förklara att en monroe kan bli väldigt disskret och att de även finns genomskinnliga stavar man kan ha i när man inte vill att den ska synas. Och dessutom är inte en piercing permanent som en tatuering. Du kan alltså ta ut den om de inte blir bra eller om du tröttnar.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

peaches
0

Absolut Monroe, skulle se jättebra ut!

Föräldrar är alltid en knepig grej, jag har aldrig haft några direkta problem med mina föräldrar, dock har jag en mamma som tycker allt som har mer piercings att göra är fult. Men som sagt innan det är din kropp och dina pengar. En piercing kan man ta bort, plus att man kan ändra färg på kul, stav och allt så det blir lite roligare på så vis.

Tycker absolut att du ska göra det om det är det som du vill!

Lotta_A
0

#5: Ne jag förstår :)

Ja. alltså egentligen tycker inte jag mina föräldrar har något att säga till om. Det är ju min kropp och jag är för tusan 20år. Visst får dom tycka vad dom vill och självklart lyssnar jag på deras tips och råd, men i slutändan är det ändå jag som bestämmer. Dom får respektera det. Vi får se hur det går :)

Mischa
0

Absolut monroe.

≧◔◡◔≦

Misimurf
0

Gör som jag gjorde, jag drog en liten vit lögn för mina föräldrar att jag fått min näspiercing i present av mina vänner för de visste att jag ville ha det. Det gjorde jag för att 1. mina föräldrar hjälpte mig då ekonomiskt ibland och de skulle bli tokiga om jag då la pengar på en piercing. 2. för att de inte gillar piercing men iom att jag faktiskt fått det i present så var jag ju "tvungen" att ta emot det ;)

Fö. så tror jag att du skulle passa bäst i monroe

Lotta_A
0

Nu har jag och mina föräldrar bråkat en del och nu blir det så att jag ska vänta med piercingen :(
Jag vill inte, men eftersom mina föräldrar hotar med att sluta hjälpa mig ekonomiskt och med andra saker också för den delen har jag helt enkelt inget annat val. Jag blir så sur. Det är ju min kropp och jag borde få göra vad jag vill med den. Dom tycker att en piercing är värsta katastrofen och jag kommer förstör mitt liv om jag skaffar en. Suck! Dom fattar ju inte att det bara är att ta ut den om jag måste, för nåt jobb eller vad som helst.
Jag blir så trött på föräldrar alltså!!! Jag fyller för tusan 21 år och jag är mogen nog att fatta egna beslut gällande mitt liv och min kropp.
Mamma sa att hon skulle skämmas över mig om jag skaffade en pircing i ansiktet. Hon skulle inte vilja presentera mig för kompisar och sånt. Det gjorde mig riktigt ledsen alltså. Dumma dumma föräldrar.
Jag var bara tvungen att skriva av mig lite. Jag är så upprörd

peaches
0

Troligen är det bara tomma hot, tror inte att din mamma skulle skämmas över dig. Kanske ska börja plugga/jobba och flytta hemifrån? Det ekonomiska klarar man sig bra utan :)

Mischa
0

#11 beklagar verkligen din mammas trångsynthet, jag tror inte heller hon skulle skämmas över dig utan ville bara ta i lite extra, men jag förstår att det känns endå.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Jag tror faktiskt att föräldrar som är anti piercings KAN skämmas. Har dom den synen på det så har dom.

Tråkigt att dom är så. Men jag tror nog att du gör ett smart val. Vänta, och försök bearbeta dom lite i smyg ;) Så kanske du kan göra den till slut :)

[tiiia]
0

Eftersom att du är 20år så tycker jag att det är lite löjligt av dina föräldrar att hålla på så där, spec när du inte bor hemma :O

Mina föräldrar är inte överförtjusta i mina piercingar heller men jag har på något vänster lyckats förklara för dem att det är en del av den jag är och att jag är deras dotter oavsätt hur många piercingar jag har. Så nu mer är deras kommentar "så länge du mår bra och trivs är det bra" även om de inte gillar piercingen i sig.

Men sen kan jag iofs förstå att dina föräldrar har svårt i början att ens förstå orsaken till att du vill pierca dig. Det beror nog helt på vilken generation och "samhällsklass" de kommer ur. Dessutom så har ju vissa personer låst sig mer på hur det skall vara än andra som är mer anpassningsbara och tycker att allt är bra endå ;)

Tyvärr tror jag att dina föräldrar kommer att bli precis lika upprörda om du gör piercingen i år som om du gör den om fem år. Men argumentet "det är väl bättre att jag gör den nu när jag studerar och är ung" eller så kan man ju köra med; "Jag väljer mellan piercing och en tatuering på knogarna, men eftersom att ni är så emot piercingar är det nog bäst att jag gör tatueringen istället". Skrattande

Och förhoppningsvis kommer de att anse att tatueringen på knogarna är sååå mycket värre än en liten pärla i ansiktet som går att ta ur och låta läka ihop när man vill att de kanske slutar att tjaffsa och säger att det är okej :) (kan funka, funkade på mina föräldrar med liknande taktik när jag var mindre ;)