Vaselin eller dylikt?
Har ju, som jag skrivit tidigare, en alldeles nytagen septum. Och eftersom det blir mycket tvättande med saltlösning etc. så blir mina slemhinnor i näsan ganska torra, är det då okej att använda vaselin eller något liknande för att återfukta lite, eller har det någon negativ effekt på läkningen? Om det har det, vad kan jag använda istället?
tänk på att inte "övertvätta"
Som Jenkass säger, tänk också på att inte tvätta den för mycket. Kan vara därför du blir så torr. För det blev inte jag när jag tvätta septumen.
Men annars skulle jag väl säga helosan. Vet iof inte om de känns så bra med det uppe i näsan. Men helosan är annars bra för piercings.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag övertvättar inte, följer instruktionerna nogrannt, och där står det en gång morgon & en gång kväll. Och sedan tvättar jag alltid bort saltlösningen noga efteråt.
Ok, får testa med lite helosan och se om det känns bättre.
man behöver inte alltid använda saltlösning om man använder tvål å tvättar med. Jag kör endast med saltlösning då det är extra varigt etc. Sen har jag alltid hört att man inte ska använda saltlösning dagligen? eller har jag fel? för mig fungerar det inte iaf, för mig läker det bäst om kroppen får läka av sig själv. (jag använder bara tvål de första dagarna å sen trappar jag ner efter ca. en vecka å sen låter jag det helt enkelt vara)

Kanske värt att testa. Dock är det oftast lite torkat blod/sårvätska runt hålet när jag tvättar, både morgon och kväll. Men får väl försöka undvika det lite mer då. Skumt när man hör olika saker bara, men det kanske beror lite på piercingen. Pojkvännen har labret och då ska han tvätta en gång per dag + skölja munnen efter varje måltid.
jo men det är ju som sagt rekommendationer. En del har bättre läkkött än andra osv.

Helt sant, jag har över lag bra läkkött, men har väl pga pollenallergi lite känsliga slemhinnor i näsan nu, får ta det lugnt med saltlösningen helt enkelt.
men det kommer nog gå bra, man känner ju bäst själv hur piercingen läker… medans det för vissa måste tvåla in varje dag för att läka så behövs det för vissa kanske varannan dag.. men sen har väl koksaltslösning en uttorkande effekt? så tror nog att det är den som luras mest om man säger så..
sen vill jag se bild oxå :)
hehe när jag var torr om min septum i början så tog jag antingen vaselin eller lypsyl på ;) hjälpte varje gång ;)

Jo, använder man sig ofta av koksaltlösning kan de bli torrt. Men sen reagerar alla olika inför olika saker också. Ens kropp tillåter olika saker helt enkelt.
Jag körde enbart med koksaltlösning på septum. inget annat medel öht. Men så lät jag de läka helt själv rätt fort också.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ja precis, jag tror det är väldigt individuellt. Vissa behöver mer "hjälpmedel" under läkningen än andra, beroende på kroppens immunsystem.