Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettleva-med-body-modification
Läst 3228 ggr
anaprincess
0

tabu runt piercingar och tatueringar

Blev en tråkig händelse idag, fick ta ut min labret piercing som jag bara haft i 2 månader. Och det pga att jag ens ska kunna gå på en jobbintervju som jag har nästa vecka. Inte kul! Men som sagt jag behöver jobbet och om jag ska ha en ärlig chans ens så måste den bort :/

Är det nån fler som varit i en liknande situation där arbetsmarknaden sätter stopp för din kroppsutsmyckning?

Telefonkontakt
0

Min man fick ta ut sina snakebits då han fick jobb. Han var på intervju och allt gick bra, men chefen sa att det vore lämpligt att han tog ur dem när han var med kunderna. Men eftersom att de var nygjorda så tog han ur dem helt.. Ledsen

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mischa
0

Har aldrig tagit ut mina piercingar, fått praktisera på konofogden med helrosa hår (trots att dom både ville intervjuva och kolla betyg innan man fick praktisera)

Jobbar nu i butik med alla piercingar i ansiktet och har ett helhår med syntetdreads i blont, rosa och turkos :)

≧◔◡◔≦

Telefonkontakt
0

#2 Vad för butik jobbar du i? Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

anaprincess
0

#2 det är värkligen så olika på olika ställen, efter som det är en snabbmats kedja jag ska söka på så är det helt uteslutet, man då inte ens ha vissa sorters örhängen :O

[jenkass]
0

#0 du kan väl sätta i den på kvällen å ha den i när du inte jobbar bara?

decrepit
0

Jag var tvungen att plocka ut min läpp och ögonbryn för att få jobb. Min dåvarande chef gav mig två alternativ, plocka ut dem och få provanställning, behålla dem och söka annat jobb.

Min nuvarande chef (på samma företag) gillar inte heller piercingar och tatueringar så mycket men han låter inte det vara avgörande för att få anställning eller inte. Jag har fått honom att anställa en kompis med snakebite och han har inte sagt någonting om det. Kunderna klagar inte heller så..

anaprincess
0

#5 det funkar inte eftersom den inte läkt ordentligt än :/

sofie
0

Jag har faktiskt haft funderingar om det har vart det som kan ha gjort att jag inte fått jobb när jag fått komma på jobbintervju. Va på ett ställe på intervju i februari, sökte samma igen nu och då plocka jag ut ringen i näsan och labreten. Jag fick jobbet :) Andra gången va det chefens assistent som höll i intervjuen. Men ska ha en liten diskret pärla i näsan och labreten får jag ta ut under dagarna tills jag hittar en väldigt diskret kula att ha. Jag ska jobba på plantagen och det ingår kassa och kundkontakt. Så får se vad chefen på butiken säger om mina piercingar. Jag är anställd av ett företag som konsult och kommer jobba på plantagen genom dom.

Liss
0

Jag har jobbat på ICA maxi och då gick det bra med den i läppen verkade det som.

Nu får jag jobba som vikarie på Hemköp och står uppe i stan och säljer frukt för dem. De funkar alldeles utmärkt med både septum och labret.
Men ska även få sitta i kassan nu i sommar och då ville han gärna att jag tog bort den i läppen. Septumen nämde han inte ens, vet inte om han inte märkt den:P Men den är bara att vända upp i näsan, så det är inga problem. Värre är det med labreten . Vet inte riktigt hur jag ska göra.. hoppas på att han godkänner en diskretare stav med kula bara ist för ringen jag har nu.

Jag tänker inte ta bort några av mina piercingar pågrund av jobb. Vet inte om de påverkat förut på intervjuver heller.

De är nog jobb som har "ansiktet utåt" som inte gärna vill att man har piercings i ansiktet. Ställen som industri och sånt bryr dem sig inte lika mycket eftersom man inte syns. Då kan man bara behöva tejpa över dem så man inte fastnar.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[slo]
0

#4 Men det har väl att göra med att det inte är tillåtet med piercingar i ansikte när man jobbar med mat, pga risken att tappa dom osv… Är iaf vad jag har hört, och det låter rätt rimligt i mina öron :)

anaprincess
0

#10 jo det är som du säger, kanske inte det att man ska tappa dom :P mer att det ses som ohygeniskt.

Mischa
0

#2 Lantmännen granngården, så främsta kundkretsen är ursprungligen lantbrukare men det blir allt mer "vanligt" folk kedjan riktar sig till  :)

≧◔◡◔≦

peaches
0

Jag har aldrig behövt ta ut en piercing för jobb. Alla är väldigt olika med såntdär. Oftast känns det som om cheferna reagerar mer än kunderna.

Zandra---83
0

Jag har haft problem med praktikplats (äldrebooende) då jag hade min i läppen och näsan, då chefen inte accepterade det, men ingen annan på platsen brydde sej, men jag fick ej ta platsen då jag hade dom i. Men det var för att de var synliga för en kompis var på samma praktikplats som mej, men var bara piercad i naveln och den syns ju ej och hon fick praktik då chefen ej såg den. Grymt rättviss och kränkande tycker jag.

[Mova]
0

När jag var på jobb interjuv för att sälja inbrottslarm så gjorde jag  att dermalsen och tatueringen skulle synas. Det är sån jag är! känns bäst att visa allt från början så de inte blir en "överraskning" för dom när man blir anställd. jag fick jobbet :) men ville inte ha det för det var ett jobb som var tråkigt….

Liss
0

#15 Hehe, vad bra det vore om man hade förmånen att välja bort jobb för att dem är tråkiga:P den turen har inte jag.. hihi!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Frida
0

På min första anställningsintervju för tre år sedan var det inte godtagbart med mycket piercings men att mitt extra hål i ena öronsnibben va ju "inte så farligt". När chefen fällde den kommentaren lät det nästan som om det va på gränsen till osmakligt. Några veckor senare tar de in en tjej extra som hade piercings i hela ansiktet och öronen fulla. Det är bra att de är konsekventa med sina egna regler Fundersam (men bra för tjejen!)

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

anaprincess
0

#17 Det var väldigt konstigt :O tycker det är töntigt att chefen ens påpekade om hålen i öronen :/

slaughter
0

har haft en massa olika jobb,men det enda jobbet när dom nämnt nåt om mina piercings var som elektriker och då var det endast septum det rörde,dom andra 5 jag hade i ansiktet just då (nu är det ännu mer) var aldrig några problem,dock bytte jag ut ringarna i läppen till något mindre iögonfallande:P industrijobben jag haft hade inga problem med vare sig mina piercings eller tatueringar,det är väl bara om man fastnar i dom så det är strul,men man trycker ju inte ansiktet mot rullband och borrar direkt,så det är ju ingen större risk ändå

sofie
0

Nu har jag jobbat och min första riktiga jobb dag hade jag labreten i läppen som vanligt men har bytt ut ringen i näsan mot en liten pärla bara. Är en till tjej som har labret så tror nog det inte ska bli nått problem med chefen på butiken.

Nicolina
0

Vet att mina föräldrar hade en tjej för ett par år sen som körde en av lastbilarna på företaget, hon hade diverse percingar i både ansiktet och lite annan varstans… mina föräldrar är inte särskilt försjusta i det men så länge det inte var nån fara i jobbet så fick hon ha dem, de brydde sig inte. MEN så började kunderna att klaga och mina föräldrar har ju inte råd att missa jobb för att andra människor inte tyckte om piercingar så pappa var tvungen att be henne ta bort de mest iögonfallande i ansiktet.

Mia-
0

Jobbar inom vården och de har inte på något av ställena sagt något om mina tatueringer. inte ens de på underarmarna.