vad jobbar ni med?
den tråden starta jag för jag är nyfiken vad ni jobbar med och om nångång har haft problem med era tattoos? eller piercing.. nu sommar jobbar jag i en verkstad coh dom ha itne sagt nåt till mig..skriva gärna vad ni tycker om att dom säger nåt om tattoos och piercing.
Elmontör, och jag har inte haft några bekymmer. Visserligen har jag bara lite större ringar i öronen, men ändå :)

personlig assistent…. tatisarna e det inga probs.med.. men piercingarna är… har fått ta ut fler st. och dom som jag har kvar måste jag ta ut när ja e på jobbet. ganska töntigt just där jag jobbar eftersom det inte handlar om infektions risk mm. utan bara princip….. (grinig chef)
det beror ju på vad man har för jobb, inom vården/restaurang etc e får man ju inte ha några smycken pga. hygieniska skäl, större tatueringar är väl inte så respektingivande om man jobbar mer kundkontakter.
Jag själv jobbar som telefonist på eniro o där sitter man ju bakom en dator hela dagarna så det stör ju ingen kund direkt. Min sambo har mycket tatueringar på armar men han jobbar som mekaniker och har heller inga direkta kundkontakter.
#3 Det med stora tatueringar och kundkontakter, det beror ju på vad man ska sälja 
jag jobbar på coop. jag får ha min tatuering synligt och mina piercingar i läppen synliga :) förstår inte varför vissa ska vara så negativa till det. känns inte som att någon bryr sig längre, med tanke på hur vanligt det är med både piercingar och tatueringar.
#4 jo självklart, syftade mer på stora företag där man ska vara "ansiktet utåt" lixom etc. sen beror det ju på om bodymodsen e synliga eller ej.

har jobbat som forsaljare pa Lush och ska sopa lite sagspan i sommar… :/
// Amanda
Jobbar med redovisning på huvudkontoret till landets största transportföretag :o) och jag har inte heller något problem med min, tvärt om så är de flesta nyfikna på den *hahaha*

jag fattar inte vrf dom ska va så negetiva mot det.. jag tycker att man ska få ha tattoos och piercing.. jag tycker att man ska få ha tattoos som man kan dölja och piercing som inte utsmyckraar så mycket.. tycker itne ni att svenska folket ha blivit negetiva mot tattoos och piercing?
#9 blivit o blivit? jag tycker mer att det har blivit mer "accepterat" de senaste åren. ex. när jag gick i skolan hade knappt någon tatuering eller piercing, då vände sig alla om när man gick på stan. nu har nästan varenda en någon form av bodymod. och ingen bryr sig då det är så vanligt. Sedan tycker jag det är bra att man har regler såsom att man inte får använda smycken inom restaurang/vården etc. då det har med hygien o smittorisk att göra. sen kanske det inte ser speciellt seriöst ut om t.ex. en präst står med massa piercingar i ansiktet m.m. Man väljer själv sin livsstil o vad man vill jobba med å då får man anpassa sig därefter anser jag.

håller med dig helt och hållet
Attityder med tatueringar kanske håller i sig i vad det var för människor tidigare som oftast hade tatueringar, bara en gissning. Vissa ställen är enormt petiga, men som min bror har 20mm i öronen och sleave på ena armen och jobbar ute på ikea bla i kassan.

Just nu jobbar jag mest hemma jag skriver en ny föredragserie så det är inga problem. Jag har jobbat i många år inom den slutna instutionsvärlden och har varit tatuerad hela tiden redan innan det blev"inne" och har aldrig haft problem med det där tvärtom, däremot har jag blivit "attackerad ett par gånger privat av kvinnor i in egen ålder som har haft åsikter och tyckt att det är "för jävla äckligt" som dom uttryckt det. Men nu föör tiden är alla tatuerade till och med min 61 åriga mor så det är inga problem alls idag..

När jag jobbade som lastbils mekaniker så blev chefen (lr mina arbetskamrater) särskillt glada när jag piercade mitt ögonbryn.
Men de löste jag genom att ta en bit plåster varje morgon o dölja den med så att den inte fastnade…
Den var tyvärr ganska svårläkt eftersom att det är så in i hel*etes skitigt med lastbilar. 
Har inte haft några problem med mina taueringar. Varken personligt lr något som har varit direkt kopplat till jobbet. (Förutom en gubbe på verstan som inte tycker om tatueringar) :p
Nu e ja lastbils chaufför o ja har inga problem som helst. =D

men angående just hygien inom vårde/restauragn branchen osv. så är det ju lite dubbelmoral. man får inte ha ring i näsan får då är det infetionsrisk men om man har den i örat så är det inga problem.. samma sak med ringar på fingrarna, det är en riktig bakteriehärd men vigselringar mm. är helt ok. det är ju lite konstigt??
jag har jobbat inom vården i 6 år och har alltid vart noga med att ta bort ALLA ringar när jag jobbat med människor som är infektionskänsliga. men där jag jobbar nu tycker jag bara att det är töntigt å ta ut dom… jag jobber hemma hos en tant som sitter i rullstol… hon är inte varken sjukare eller känsligare för infektioner än vad vi alla är.. hon själv tycker att det är lite roligt när jag har dom i och är helt frälst av tatueringar, hennes gubbe tycker inte heller att vi ska behöva ta ut dom…. men chefen som tycker att det är ok att ha ringar i öronen och på fingrar tycker inte att man ska ha det i ansiktet… hm….för infektionsrisken…. då är det ju så att mest bakterier blir det faktiskt undernaglar och ringarna på fingrarna…

jag jobbar som diskare och har min näspiercing i även när jag jobbar:P och tatueringarna är inget problem alls!
Chefen på hemköp komentera öppna ringen i läppen, men annars har han inte sagt nått. Den öppna ringen i septum verkar han inte ens märka av.
Så jag jobbar i kassan med stav i läppen och ringen i näsan. Har även tatuering på handleden vilket ingen bryr sig om.
En annan kille som jobbar där- han har tatueringar överallt på armarna, så dem syns jämt. Ingen som säger nått om de heller. Förstår inte riktigt varför tatueringar är mer tillåtna än piercings än så länge. Fast min chef gav sig ju iaf, eller har inte sagt nått när jag bytte till stav.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag jobbar som coach och projektledare för ett socialt projekt på Fryshuset i Stockholm (ungdomsverksamhet).
Det är INGA som helst problem med tatueringar och piercings. Däremot kan man få nöjet att chocka sina kollegor då och då :D
Där jag jobbar ses det som en tillgång att våga gå sin egen väg och vara en stark personlighet. Jag måste inte begränsa mina åtaganden det minsta pga att någon skulle tycka att det var opassande.
#18 Det verkar vara ett kanonjobb :D Inte bara för att man får ha bodymods, utan överlag :)
#17 piercingar är ju enklare att be någon ta bort än tatueringar och en arbetsgivare vill ju sällan bli av med sina små arbetsmyror :)
#20 Handlar inte riktigt om man kan ta bort dem eller inte. Blir man nekad jobb för att man har piercings borde man nästan bli de pågrund av tatueringar också och vice versa. Ändå anser jag att de verkar som om tatueringar är mer tillåtet.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#21 jojo absolut men en arbetsgivare kanske inte vill neka jobb men ändå försöka bli av med piercingar hos sina anställda och då kanske de ber de anställda att plocka bort de. men sen om de anställda inte vill plocka ur sina piercingar så kanske antsällningen finns kvar men det är ju många idag som inte törs säga nej då man ofta behöver ett jobb..
förstår hur du menar men jag tror att det är ust för att en tatuering sitter där den sitter och en piercing går att plocka bort..
Jag jobbar just nu heltid habiliteringsassistent på ett stödboende för döva med autism. Där verkar det vara helt okej att ha både piercingar och tatueringar så länge det inte är något stötande motiv.
Sen vid sidan av jobbar jag också som butiksdemonstratis och där får jag absolut inte ha några piercingar eller tatueringar synligt eftersom man ska se "respektabel" ut :P
/Christine

Jag jobbar som förskoleassistent på vardagarna och en helg i månaden jobbar jag med barn med autism på ett korttidsboende. Jag har inga tatueringar som syns jämt (har i svanken och under fotknölen) så det är ingen som direkt har sagt något om det. Jag har piercing i näsan och det är det ingen annan än barnen på förskolan som komenterat och tycker att det är fint. I augusti ska jag tatuera mig på underarmen så jag får väl se vad mina arbetskompisar och chefen säger då ;)