Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettallmänt
Läst 1601 ggr
Liss
0

Piercar hundar!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

MissGaladriel
0

Folk är fan inte kloka.

Asa-N
0

Fy faan så vidrigt!! Ursäkta språket men jag blir så arg när folk gör sådana där dumma saker på sina djur :o/

Jag har en del djur här hemma men att göra något dylikt finns inte på min världskarta, aldrig.

ChristineL
0

Stackars djur! Vad ont på dom och dom inte förstår vad det är. Djur är inte människor!

svartelbas
0

alltså, inte alls för att jag tycker det är bra att pierca hundar, men det kan ju tänkas in i samanhanget att man faktiskt märker andra djur på det viset… länkar till en random bild jag fick fram när jag googlade, som inte är helt olik hunden på bilden i artikeln…

axilur
0

Fast att märka boskap och smycka sin hund med diamantörhängen tycker jag inte alls är samma sak.

/Anneli

Mstar
0

#5 men det gör nog säkerligen lika ont..

Att man ännu inte har funnit något bättre och smidigare sätt att märka sina djur?   Chippning är inte heller särskilt snällt..

axilur
0

#6 Ja, det gör det nog, om inte ondare t.o.m eftersom de tar bort en större bit av örat. Grisar märker man ju genom att klippa (eller hur man nu beter sig) bort "tårtbitar" i öronen, några stycken i varje beroende på nr på djuret. Det är nog inte heller smärtfritt direkt.

Undrar också varför man inte kommit fram till en bättre och smidigare lösning på det där. Kanske för att boskap fortfarande "bara är boskap" och "ändå ska slaktas", så det är onödigt att bekosta dyrare prylar att märka djuren med? Jag vet inte, inte skulle iallafall jag vilja märka mina kossor och grisar på de där sätten… Men ännu mindre skulle jag pierca eller på annat sätt utsmycka mina sällskapsdjur, för det handlar bara om fåfänga.

/Anneli

Mstar
0

#7 Vad hände med målarfärgen?

och varför kan man inte låta djur åtminstonde se ut som djur..

axilur
0

#8 Jag vet inte, men någon anledning finns det väl till varför man inte använder sig av den. Kan tänka mig att det är bekvämare för bonden att hålla koll på nr och djur om de är märkta omkring ansiktet.
Jag ska faktiskt försöka komma ihåg att fråga bönderna på min skola, vad anledningen till att man inte kommit på smärtfriare märkningssätt av djuren är, när plugget börjar igen! Om ingen som vet svarar i tråden innan dess förstås.

/Anneli

lisette
0

märkningen av korna finns ju där av en anledning o följer kon hela livet. den finns där av en anledning.

att pierca sin hund bara för att man tycker det är häftigt/sött är exakt lika dumt som att måla hundens klor. idioter.

Asa-N
0

Ja märkningen av korna har en annan innebörd än t.ex. märkningen av hundar. Hela kossans liv finns i den koden eller vad det nu kallas. Detta är i alla fall vad jag fått höra :o)

Mstar
0

Men frågan är om den koden inte kan följa med kossan på ett snällare sätt.. :/

jag har fortfarande nte smällt bilden med örhängerna.. :/

svartsmurfan
0

Usch! Alla mina djur har varsin mod, katterna en liten tatuering i örat med reg.nummer. Vovven har ett microship (inplant ;)) Nåt mer blir det aldrig tal om.

Jag HATAR när folk förmänskligar sina djur.

zoolatri
0

#6+7+8

Jag jobbar på två gårdar, en med kor och en med grisar. Korna får clips och grisarna får ibland både clips och klippning. Det är inte en rolig del av arbetet, men då en gris oftast inte lever hela sitt liv på en gård är det ett måste att den har en märkning som alltid är läsbar. Samma med korna, den måste vara märkt, både vid ev försäljning och när det är dags för slakt. Slakteriet kasserar djur utan märkning då man vill veta vad man äter.

Det är svårt att byta märkningssystem då samma system anvnäds över så stora områden. Däremot önskar jag att någon snart kommer på en skonsammare sätt att märka grisar…De tappar lätt öronbrickor och därför klipps dom upp. Att använda målarfärg? Hur tänker du då?

Våra kor har förresten två märkningar, öronbrickorna läser vi av efter varje mjölkning när vi ställer in foderdatorn så varje ko får rätt mängd foder, då går man genom hela ladugården och knappar in vilken plats kon ställt sig på. Men de har dessutom ett halsband med ett chip i som läses av när de går in i mjölkgropen. Så när man står och mjölkar kommer det upp på en skärm vid varje ko hur mkt hon brukar mjölka, vad hon heter, om hon är tre-spent, går på medicin, ska mjölkas i spann osv. Märkningarna används alltså dagligen. Hos grisarna används de inte varje dag men nästan.

Något jag kan glädja alla med är att det bedrivs forskning på ett vaccin mot galt-smak, så i framtiden hoppas vi slippa kastrera våra små han-grisar! Jeij!

lisette
0

#14 vilka finesser! visste inte att det var så mkt datastyrt. jätteintressant! =)

zoolatri
0

#15 Ja när man var ny så fanns det en hel del att lära sig, inte bara självklara saker som hur man kelar med kor;)

ChristineL
0

Det där var intressant läsning zoolatri. Men man kan ju iaf hoppas att det snart blir mindre smärtsamt för djuren.

Och för övrigt så anser jag att det är skillnad att smycka djuret för sitt eget nöjes skull och att märka dom för nyttans skull.

hus-musen
0

helt onödigt att smycka sina hundar osv.. bara löjligt att förmänskliga ett djur på det sättet! o så på en hund som tex kliar sig  o vips så har h*n fastnat med tassen o får ett sönderrivet öra.. jättesmart!

att märka kor o grisar osv är jag inte heller särskilt förtjust över, har aldrig sett en kalv stå still när man märker öronen.. brukar bli lite liv så ont gör det ju.. men där finns det iaf en tanke bakom för att spåra djuret tex.. men minns fortfarande hur arg morfar var när reglerna kom o han måste märka sina djur på det sättet! han tyckte de var plågeri..

Qui dormit, non peccat

zoolatri
0

#18 Som sagt är det ingen favoritsyssla… Vi märkte suggor med öronbrickor idag, vi mutade som med smågrisarnas foder som smakar vanilj och då bryr dom sig inte så mkt faktiskt…Men det är bara suggorna som bryr sig så lite…

hus-musen
0

#19 ja man måste ju när lagen säger att man ska.. men jag tycker att de måste finnas ett bättre sätt! våra grisar hade öronklipps vilket verkar bättre än att skära i dem iaf.. usch.

Qui dormit, non peccat

zoolatri
0

#20 Mm, öronclips har både för och nackdelar, om dom tappar sin bricka har man ingen aning om vad grisen heter, och om en annan gris biter tag och drar till så har du ett delat öra. Grisar är tyvärr inga snälla djur, men väldigt roliga och uppfinningsrika:)

hus-musen
0

#21haha jo o ganska fula är de oxå när de är stora=) nee jag hoppas kunniga människor komer på nått bättre, kanske type tt microchip? de är lätta att sätta in, lite lokalbedövning kansek så känns det inte alls=)

Qui dormit, non peccat

zoolatri
0

#22 Nej det vore suveränt! Tror dock att det är en kosnadsfråga. Då det är väldigt dåliga tider inom grisproduktionen och inom lantbruksnäringen över huvudtaget så drar sig bönderna för nya utgifter…Suck. Som anställd har man många önskemål och ideer om förbättringar;) Men dom flesta blir nedröstade;P

hus-musen
0

#23 hmm ja kanske det.. har hört att läget har försämrats men de var ett tag sen morfar hade djur så jag är inte så insatt längre. tycker faktiskt att vi ska ta ideen till eu och kräva pengar till bistånd=) eller egga upp arga djurrättsaktivister så att de kan gå till eu=)

Qui dormit, non peccat