Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 2591 ggr
[jenkass]
0

tatuering - svank

Hur är det nu när man som tjej har en tatuering i svanken. Har hört att när man ska föda barn så kan man inte ta spruta där? Eller är det en myt?

Liss
0

Vad jag vet, så är de så att- färgerna är så pass utvecklade så det är ingen fara längre. Problemet förut var att när man tar sprutan så kommer färgen med in eller liknande. Och som sagt är de inget att oroa sig för längre eftersom de inte finns något gifitgt i färgerna nu mer.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Asa-N
0

Nu är det 15 år sedan jag fick barn, men då var det så att om du var tatuerad i svanken så fick du ingen EDA (Epidural-blockad) utan du fick hålla till godo med andra mindre effektiva bedövningsfomer. Hur det är idag vet jag inte. Men det säger jag, tack och lov för EDA:n Räcka ut tungan

[jenkass]
0

jo har läst lite nu via länkar från google å där står det att det är om man har tatueringen vid en viss "höjd" på svanken som gör att det inte är så lämpligt att få epidural. men jag ska ha ganska långt ned så tror inte det är någon fara :) sen beror det ju mycket på hur ifylld tatueringen är oxå.

Liss
0

#3 När jag tatuera mig i svanken gjorde jag den längre upp pågrund av det där. Dock som sagt, så tror inte jag det är så längre eftersom de inte är giftigt. Men iaf, de är längre ner dem tar sprutan.

[jenkass]
0

#4 jo fast jag "litar" mer på vad läkare säger i det fallet. det har inte med att färgen är giftig utan att det kan skada nerverna, och det är ju det sista man vill i ett förlossningsläge :P

Karmatarerskanise
0

Jag läste att det är en myt. Men så länge den inte är heltäckande över kotorna som man tar sprutan mellan, så kan dom faktiskt "lirka" in nålen från sidan.

Annars får man ta det som en kvinna och strunta i den där bedövningen. Jag menar, vi som klrar piercings och tatueringar klarar väl klämma ut en unge ;) *hoppas jag*

Liss
0

#5 Och varför skadar de nerverna?^^
Poängen var att du sa att du ville göra den långt ner.. men de är rätt långt ner man tar sprutan. Därför jag gjorde längre upp ist.

Karmatarerskanise
0

vad är de, vid 7:e kotan eller ngt sånt?

I en tatueringstidning läste jag att det är en myt, men det kan ju vara vinklat ;)

Liss
0

#8 Ja jag tror inte på de nu mer iaf. :) Finns inget med de som skadar.
Jag vet inte riktigt vad de var .. men under min tatuering iaf^^

[jenkass]
0

här läste jag bl.a. http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article77105.ab

Sen hitta jag på en annan sida där en tatuerare förklarade att man kunde "mäta" ut med hjälp av höfterna var tatueringen kan sitta och man kan ta bedövning.

#6 nej du, jag har börjat bli som kat von d när jag tatuerar mig, grinar som aldrig förr :P så att klämma ut en unge utan bedövning om det skulle behövas är inget jag skulle göra frivilligt!

lisette
0

min svägerska fick bedövningen trots tatuering i svanken. jag kunde ha fått och min är absolut inte liten.

de har fått lära sig att sätta epd:n ändå.

Karmatarerskanise
0

#10 Haha :)

Liss
0

Hehe, har du blivit känsligare Jenny:)

[jenkass]
0

#13 haha menar du det eller, börjar nog bli för gammal ;)

Liss
0

#14 Haha.. gammal! jojo^^

Asa-N
0

#6 du har inte fått barn va?? Skrattande Det är inte bara att "klämma ut" barnet *S* Från det jag kom in till förlossningen tills det att dottern äntligen föddes så gick det 46 timmar och 45 minuter…… och de sista 19 timmarna med värkar på ca 3 minuter var med 2 min mellan, det var ingen barnlek kan jag lova *S*

svartsmurfan
0

Det är en myt. Dessutom har väldigt få människor en så heltäckande tatuering över hela ländryggen att man inte kan använda EDA. Man kan liksom inte bara sticka på ett ställe, utan det finns ett ganska stort utrymme.

Att läkare är dåligt upplysta när det gäller bodmod är tyvärr sant. Man är inte allvetande bara för att man är läkare.

Karmatarerskanise
0

#16 Min kompis födde på en timme från det att hon kom in på sukan, så där var nästan att hon bara klämde ut honom ;)

Liss
0

#18 hehe.. min mor fick mig direkt när hon rullades in, dem fick "slänga" ut en annan ist;P Hon hann inte ens få EDA..

Karmatarerskanise
0

#19 Nej det fick inte min kompis heller.

Asa-N
0

Det tillhör ovanligheterna :o) men jag är avis på dem helt klart :o)

Katarinaj
0

Barn ett 20 minuters krystvärkar. Barn två… kom till BB vid 04.00 hade värkar till06.01 då krystvärkarna satte i gång…06.04 är son nr. 2 född. Hej va det gick, vem har sagt att det är jobbigt att föda Barn *L*. Ingen bedövning hanns med och Tattuerad är jag, fast inte på Svanken.

Telefonkontakt
0

#22 jag fick ligga och krysta i en timme, vilken lyx med bara några minuter :P

----

när jag fick min ryggbedövning så satte de minsan inte den i svanken där man brukar ha tatuering, utan mycket högre upp på ryggen.

En anledning till att de inte alltid vill är att färgen gör det svårt att se vart som är rätt ställe har jag fått höra både av min narkosläkare som satte min bedövning (hade tråkigt mellan värkarna) och av tatuerare.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Katarinaj
0

#23 Ja det tror jag stämmer att det kan vara svårt att se, är ju tydligen viktigt att dom kommer rätt med nålen. Ja när det gäller förlossningar har jag haft flyt, men har haft oflyt med så mkt annat, så det jämnar ut sig.