Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttöjning
Läst 3982 ggr
fettmedkevlar
0

Jag tänkte töja

Jag har planer på att töja mina hål i öronen, men jag har absolut nollkoll på vad för smycke jag ska använda och hur jag ska gå till väga. Hittade ingen tråd som jag riktigt förstog.

Så skulle ni vilja ge mig råd och tips på det hela..

MVH

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Liss
0

Jag har gjort en artikel om töjning som jag hoppas hjälper en del.. Om du går in på "artiklar" till vänster så hittar du den lite framåt.

Men kan även putta upp den lite här.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

fettmedkevlar
0

tack lis1, men det stog inte riktigt något om olika smycken. jag har beställt UV-expander. är dom lika bra som stål/titan odyl

mjioo
0

#2 det är oftast en smaksak vad man trivs att töja med, själv töjer jag med tops och kirurgiskt stålringar, man kan ta allt sålänge man trivs med det och ens kropp trivs med det. lisette använder ju stickor som hon hade hemma som hon klipper av till lagom längd.

Liss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Haha tycker de är mysigt att du fortfarande skriver lis1;)
Som sagt är de smaksak. Men jag kan tycka att stål är mycket bättre än plast tex. Plast andas inte och kan göra att de tar längre tid för de att läka. Så de bästa enligt mig som sagt är stål eller sånt som andas mera så som horn,trä osv:)

Men de går bra med en uv expander också:)

Och som mjioo säger har jag kört med stickarnålar hela tiden. De är det bästa enligt mig:P

mjioo
0

#4 fast man ska inte töja med trä och horn! man kan vara allergisk och då är det riktigt illa att töja med sånt material, men däremot i läkt hål är det nåt utav det bästa man kan ha i öronen :)

plast funkar inte för en del som lisette skriver men för vissa är det något utav det bättre, för mig tex, man får lyssna på sin kropp helt enkelt och ta det försiktigt i början!

fettmedkevlar
0

Tack för svaren båda två.

Men jag som är nybörjare och inte alls insatt i det här har måååånga frågor.
Är det en myt att om man töjer över en viss storlek så drar inte hålet ihop sig? Frågade en bekant idag som sa att om man töjer över 8mm så drar inte hålet ihop sig till "normal" storlek alt växer ihop totalt. Hur mycket ska man börja med? Om det gör ont, ska man sluta direkt och använda vanligt öronhänge?

Jag är även nickelallergiker så jag vet faktiskt inte vad för stål jag kan använda, är 316L stål nickelfritt?

mjioo
0

#6 klart man har mycket frågor i början! fråga på :)

Nej det är ingen myt, jag har däremot hört 10mm, om man töjer mer än det så finns det en risk att det inte drar ihop sig helt, om örat spricker så finns det också en risk att det inte drar ihop sig men om du sköter det bra så borde 8mm inte vara några som helst problem att få tillbaka igen.

Du börjar med det du tycker känns bäst, det är en process som tar veckor och inte bara några dar så man töjer lite i taget tills man känner att man trivs med det. dock kan man bli sk. "storleksblind" så man bara töjer och töjer för att hålet känns litet då är det bra att vänta ett tag när man uppnåt det mål man hade ifrån början och verkligen tänker igenom om man vill ha det större. jag stannade för ett år sen på 10mm lite ovilligt för då ville jag bara fortsätta men nu är jag helnöjd att jag tog det lugnt.

Det ska inte göra ont att töja, det känns ju såklart men när det gör ont så stannar man på den storleken du kommit upp till och låter örat vila tills det känns normalt igen och sen kan du fortsätta försiktigt till nästa storlek, lyssna på din kropp.

316L stål är godkännt eftersom det släpper så lite nickel så även nickelallergiker ska klara av det, men om du är osäker så är det bättre om du använder titan, plast går också bra om din kropp tillåter det. om din kropp säger ifrån emot något material så ska du genast byta och du märker när kroppen säger nej.

Liss
0

#5 Har jag aldrig hört, både trä och horn är ju såkallade naturliga ämnen.

#6 Alla dina frågor finns i artikeln, har du läst den?
Efter 20 mm går de inte tillbaka, 8-10mm kan fortfarande gå tillbaka men över 8 mm innebär de större risker när man töjer eftersom de då påverkar örat dessto mer.
Om du redan har hål kan du börja att töja till 1.6 mm ungefär och efter det 2 mm (står också i artikeln)
De ska inte göra ont när man töjer, så gör de det ska du stanna upp och låta de vara. Men gör de ont hela tiden bara av att ha i staven/töjen så kan du gå ner en stl igen och låta de läka mer först.

Men en stickande, varm känsla är vanligt. De ska som sagt inte göra ont men de spränger ju såklart lite i öronloben när man töjer.

316L stål är mycket vänligt och även titan.

Beafer
0

#6 om du är orolig att det inte ska dra ihop sig så tycker jag inte att du ska töja över 8mm. det är jätte olika från person till person hur kroppen reagerar. vissa säger över 8mm och vissa enda upp till 20mm men det jag märkt på dom flesta är att det inte går ihop helt när man kommer över 10mm. men som sagt, man kan inte alltid lita på dom måtten.

mjioo
0

#8 man kan vara allergisk emot olika träslag och om man har trä i ett oläkt hål så kan man utveckla allergier, ja det är naturliga ämnen men man kan fortfarande bli allergiska emot de och eftersom, vad jag vet, det inte finns några norgranna undersökningar på olika träslag så tar man en risk med att stoppa det i oläkta öron. men visst det kan gå jättebra men risken för allergier finns! har sett bilder och varningar på trä i oläkta hål om om jag orkar så ska jag försöka leta upp de(lite krångligt eftersom jag måste gå en omväg för att komma in på modblog)

mjioo
0

åh modblog funkar igen för mig! ska genast börja leta :)

mjioo
0

hittar inte det jag letade efter men hittade annan info,

" Because hardwoods are porous and readily absorb and release moisture, oil, and bacteria, hardwood plugs are best worn in healed piercings and dry areas of the body Because hardwood jewelry cannot be sterilized it should always be handled by clean hands and only worn by one person. Autoclaving hardwood jewelry may cause it to crack, split, and warp. Hardwood jewelry should be cleaned regularly with a non-chemical soap that is safe for the body. Tea Tree oil can also be used; prior to use a patch test is recommended to test for allergy. Hardwood jewelry should be oiled after cleaning to benefit the skin and aid insertion."

"Some people are allergic to certain hardwoods. A sensitivity to
hardwoods can also be acquired with exposure. The risk of developing a sensitivity to certain hardwoods is increased for those who work with the woods by way of the dust which is produced in the production process. The hardwoods likely to cause allergic reactions include all woods within the Dalbergia genera, or the rosewoods: African blackwoo (Dalbergia melanoxylon), Brazilian rosewood (Dalbergia nigra), Cocobolo (Dalbergia retusa), Indian rosewood, aka Bombay blackwood
(Dalbergia latifolia), Kingwood aka Violetwood (Dalbergia cearensis), Tulipwood (Dalbergia frutescus), Teak (Tectona grandis), Purpleheart aka Amaranth (Peltogyne spp.); and possibly Greenheart and Satinwood (Chloroxylon swietenia). Some woods may be very hard to identify; for example, African blackwood can masquerade as ebony. "

källa 

Nu blev det väldigt långt men vill bara at tman ska vara uppmärksam på att ta det försiktigt med trä!

mjioo
0

för de som är intresserade kan även gå in här och läsa om fler material

har inte gått in djupare för att se hur pålitlig denhär källan är men jag är hellre försiktig och tar varningar på allvar än testar helt random :)

Liss
0

Jo just trä har jag väl hört liten del och att de kanske inte är så skönt att töja med alla gånger. Men de jag reagera på mest var just horn!?

mjioo
0

#14 horn är det nog ingen risk med men det skadar ju inte att vara försiktig :) har aldrig läst något om horn så jag kan inget om just det

Liss
0

#15 Neh men de är ju samma sak med plast, de kan man också få allergi för. Visserligen ska man vara medveten om risker.. men jag tror inte man behöver överanalysera de heller. Men då kan man hålla sig helst till stål och titan helt enkelt:)

Michelleea
0

men man sover  väll med expandern i , ? Och jag undrar kan man töjja med ett töjnings smycke , min kompis gjorde det men är det bra det var ett vanligt sån böj ett svart plast/gummi töjnings smycke , ?

mjioo
0

#17 ja man sover med den i. och självklart kan man töja med ett töjningssmycke. det är ju det bästa för då är det enkelt att ta det lugnt