Blomdahl
Nu vill jag höra vad ni i allmänhet tycker om Blomdahl. De ska tydligen utföra öron-, näsa- och navelpiercingar. Nu rekomenderar jag inte pisoler, men det är ju min åsikt och skulle gärna höra vad andra tycker om dom. Smyckerna däremot tycker ja är snygga och bra.
Jag vill bara höra vad ni som sagt i allmenhet tycker om deras metoder och smycken. Så vad tycker ni? Är bara nyfiken.
Detta diskuteras även i tråden "Ny metod för piercing av navel" :o)
Jag hatar blomdahl. Så enkelt är det.

#1 Jaha okej såg det efter att du hade skrivit det. ;)
#2 Okej? Varför? Personligen tycker jag om deras smycken men inte mer än så.

Skulle aldrig bli kund hos dem. Dock så är mina i öronen gjorde med pistol, men då var jag typ 9 och mamma gick med mig, så det var inte mitt val. KOmmer hellre att pierca mina barns öron och andra kropsdelar (och mina egna) än med deras pistoler.
Smyckerna däremot är ganska fina, men jag skulle aldrig använda dem ialla fall, jag vill inte ge dem reklam :P
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#4 Okej nu förstår jag hur du tänker. ;) Nä här blir det inga piercade barn för min del, de ev. barn för mej får vänta till de blir 18 och kan de fixa att vänta kan de få något extra i piresent för det. Jag har gjort ett med pistol, var ej deras pistol och den blev faktiskt bättre helix av den än det blev hos piercaren, piercaren satte den mycket högre upp på insidan (typ snet uppåt så att baksidan syns på ett annat vis än med den jag gjorde med pistol). De hade kunnat ta del av varandra där, frisören piercarens grejor och piercare fisörens placering av piercingen.

#5 man kan ju säga till piercaren hur man vill ha placeringen. när min man gjorde helix så ville de sätta den som de gjorde på dig, men han sa hur han ville ha den och då gjorde piercaren den så, fast han inte ville. man får ju säga till lite själv också.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag tycker inte dom verkar veta vad dom pysslar med, med tanke på utrustningen dom har och den kunskap personalen inte får som skall utföra jobbet.
≧◔◡◔≦

#6 Jo visst, men jag troddde helix var helix o jag säger såger så (att det inte var någn skillnad mellan frisörer och piercare, om jag säger så). Men men. Så med tanke på det kan jag ändå tänka mej att ta fler med pistol i öronen. Dessumom läkte den jag gjorde med pistol mycket mycket bättre och på kortare tid än vad det gjorde med hålet från piercare.
#7 Jag har aldrig varit på Blomdahl själv, men vissa piercingar blir bättre utförda av frisörer än hon pierca har jag märkt (läs det so är till #6 så får du veta).
#9 allt är relativt, men rent generellt är risken för fel större när du har en frisör som tar hål i kroppen på dig.
Jag har ingen posetiv upplevelse av hålpistoler 2 av 4 pistoltagna hål har blivit kraftigt infekterade, man har inte fått skötselråd överhuvudtaget och tvättat med vad man nu har hemma.
≧◔◡◔≦
för att pistolerna är bara gjorda efter de som ska göra hålet och inte de som ska ha hålet. frisörer har inte lika mycket kunskap som en piercare och det är stor skillnad med hygienen.
pistolsmyckena är mindre än de man får hos en piercare oftast och det kan vara därför de läker snabbare på vissa.
jag skulle aldrig någonsin vilja bli piercad med en pistol även om jag blev det när jag var liten. nu har jag kunskapen och jag piercar mig hellre själv än låter nån göra det med pistol.

#10 Jo visst, nu menar jag ej att jag tycker om pistoler föör det hör jag ej och sen är det säkert olika från fisör till frisör hur de sätter den. Vad vet jag. Jag har inte haft några problem med de få jag tagit hos frisör, men det är just pistolens kragft jag är emot. Den krossar ju allt som kommer i dess väg.
Men som sagt tycker jag bättre om placeringen på frisörens helix än den som piercare gjorde och jag hade inga problem med den mer än att det var helt mitt eget fel att det slutade med problem då jag ej sköte den som jag borde och det är ju ej frisörens fel.
#12 snarare handlar det främst om hygien, en sådan går inte att autoklavera dvs sterilisera.
Och fundera på hur många människor den gått igenom innan den kom till ditt öra.
≧◔◡◔≦

#13 Nej jag vet att de inte ens kan bli 50% rena, men Blomdahl har en ny variant, visst jag har ej sett deras i verkligheten men läst endel om dom och då är den del som kommer att vara vid örat i engångsförpackningar. Jag säger nu ej att pistoler är bra då det är sån hemsk kraft så de förstör allt som kommer i dess väg vilket en kanyl ej kan göra. Men jag skulle gärna vilja se hur deras pistoler och så ser ut i verkligheten. Men tyvärr finns det ingen här i stan som tar hål och det är en bit till närmaste som tar hål och inte kan jag åka stadsbuss dit för det är för långt bort. Bara för jag vill kolla på den finns det ju inget som säger att jag ska ta något hål, men just att se hur deras ser ut och så.
Gammal tråd, men jag piercade mig för 2 veckor sen i näsvingen med Blomdahl, har inga problem, hålet är rent och fint och är jättenöjd. Hade engångsförpackning till näsan såklart, alltså är det rent och decificerat och allt sånt..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#15 hade dom pistolen i en engångförp?
för det är den som inte autoklaveras.
≧◔◡◔≦
#16 - Nej, kanylen eller vad det är och smycket.. Nej, jag vet att pistolen inte autoklaveras..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#17 det används ingen kanyl när man använder pistol det som är det dåliga. om jag inte minns fel så är det smykcet som det görs hål med som skjuts egenom näsvingen, örat eller navel och det river upp ett hål till skillnad ifrån en kanyl som inte har samma tryck och som skär upp istället.
#18 - Så kanske det är. Mitt smycke har iaf en väldigt vass spets.
Det som skrämmer mig när man tar hål hos frisörer med pistol är deras läkningsråd. Asolsprit..grattis. Mina hål i öronen är tagna med pistol(jag var 13 och tänkte inte mycket längre), broskknölarna är ett faktum och hålen är sneda.
#20 - Jag fick rådet vatten och flytande tvål, visserligen tog jag hos en guldsmed men ändå.. Har tagit hål i öronen 2 ggr med pistol, och tål det inte och har fortfarande broskknölar, 4 år sen senaste gången jag tog hål.
#21 Visserligen är det bättre än asolsprit.. men tvål torkar fortfarande ut. Mycket bättre med rengöring som är just till för sånt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#17 spelar det då någon roll om inte aparaten är steril? eller att den som utövar inte har handskar (?) för det hade dom då inte på mig…
≧◔◡◔≦

det här kanske är en dum fråga men vad menar ni med pistol? är det en sån som liknar en häftapparat fast med ett rakt stift som trycker i örhänget? vad använder en tattuerare för nått? har inga "extra hål" alls så jag vet inte hur det fungerar..
Qui dormit, non peccat
#23 - Här använde dom då handskar.. Jaja, allt som har kontakt med huden är sterilt iaf..
#24 ja så kan man nog säga, sök på blomdahl på google så hittar du deras hemsida där det finns bilder.
en tatuerare tatuerar men en piercare däremot som jobbar med att pierca använder sig av en kanyl, lltså en tjock nål(1.6mm) med hål igenom, den är slipad snett så att den är supervass i ena enden och då skär upp hålet och sliter inte upp så som blomdahl smycken gör.
#25 allt som har kontakt med huden och har kontakt med det som ska ha kontakt med huden ska vara sterilt eller så rengjort det kan bli(det som inte går tt sterilisera ska bytas ut varje gång en piercing görs). en piercer ska ta på sig handskar när man gör rent området som ska piercas och rita ut vart piercingen ska sitta, sen ska det bytas handskar och först då ska piercaren ta i sina redskap(kanyl mm) allt som har haft kontakt med dig ska steriliseras på nytt eller slängas på ett speciellt ställe som inte får röra. man ska dessutom få se steriliseringsummet och när piercaren plockar fram grejerna om man ber om det, ytan som redskapen ska läggas på ska vara riktigt ren och redskapen och smycke ska plockas fram helt slutna och med handskar sóm sedan byts. om piercaren lämnar rummet eller går utom synhåll så ska du ha rätt att kräva att h*n byter handskar och allt som vart utom synhåll.
när blomdahls grejer används däremot så plockar man fram pistolen som inte är streiliserad, plockar fram grejen som smycket sitter i som man sätter fast i pistolen och sedan skjuter man där piercingen ska sitta, det är många som inte använder handskar och det är sällan det är mer än just den grejen som smycket sitter i som är helt rent.

aha tack så mycket=)
Qui dormit, non peccat
#26 - Allt var sterilt, utom då själva pistolen, fick själv se när hon öppnade engångsförpackningen med handskar, tog fram pistolen, satte dit den sterila delen och allt däromkring.. Blev i vilket fall väldigt nöjd med min piercing.