Hur långt efter?
Jag skulle gärna ta en helix eller något i örat till (jag vet att pistol ej är det bästa men jag har haft bra erfarenhet av det än med kanyl så det är tanken att ta med pistol i så fall), men nu till frågan.
Hur långt efteråt bör man vänta med att bada i badhus efter att man tagit ett hål i örat (räknar med i bråsket då det lutar åt att bli det)?
Har nämligen börjat på simhopp och vill ej sluta med det när jag äntligen börjat.
eftersom att helix sitter i brosket så är det inte att rekommendera att ta med pistol! som jag skrivit i en tidigare tråd om en tjej som tog hål med pistol i helix, hennes öra blev infekterad och "ruttnade" ihop, det slutade med att hon hamnade på sjukhus och läkarna fick göra ett konstgjort öra på henne. Så tänk på det, är man villig att ta den risken? Visst händer det risker hos utbildade piercare oxå, men då har man ändå "gått den riktiga vägen".
Rekommenderat brukar vara att avstå från sol och bad minst två veckor. Men det bästa är ju såklart att vänta tills piercingen är läkt för att inte dra på sig onödiga infektioner.

#1 Min förra helix har jag tagit med pistol och det blev mycket kortare läkningstid än vad det blev med andra hål som är tagna i brosket på andra örat. Var inte förrän jag satte i läkningssmycket som jag fick av frisören som det läkte. Om jag jämför med min helix läkningstid så var det någon månad och de andra hålet i brosket hos piercare blev säkert 9 månder tills jag insåg att det inte skulle funka om jag ej bytte smycke. Det vätskade sej hela tiden och blev aldrig en sårskorpa på det så jag skulle ej ta något mer i hörat hos piercare, efter det där.
det kan vara så att du var känslig emot materialet i smycket som du fick hos din piercare.
när man pierar med pistol så får man ett annat smycke som är smalare och de brukar placera den anorlunda. en piercare gör oftast en piercing med 1.6mm kanyl och ett större hål tar ju längre tid att få läkt man kan får mindre smycken på en hel del ställen om man vill.
det finns inte heller några pistoler som är gjorde för att pierca i brosket, att pierca med något på ett ställe som det inte är tillverkat för är som att ta en säkerhetsnål. att man har tur en gång behöver dessutom inte betyda att du har tur en gång till men det är självklart ditt val.
du bör undvika klorbad sålänge piercingen läker eftersom det är lätt att få infektioner. men man kan ju göra undantag och chansa, att tejpa piercingen kan underlätta lite men då får man klura på hur man ska göra det, man ska ju undvika så mycket kontakt med vattnet som möjligt. sen är det viktigt att tvätta noga efteråt så att inget klor eller bakterier sitter kvar.

#3 Jag klarar materialet annars (har ju fått det materialet förut vid andra piercingar som jag gjort) men då har det ej varit så här. Jag trivs bra med att ta helix hos denna frisör som jag gjorde för 1,5 år sen så jag ser ingen anledning till att byta och dessutom så verkar min kropp hellre vilja ha dom plastsmyckerna man får hos frisören (även om jag som sagt inte reagerar på materialet vid andra fall) så varför inte.
#4 som sagt det är ditt val men att du är känslig för materialet var bara en gissning och bara det du svarade på..