Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 9574 ggr
jnua
1

Piercing. svara snabbt tack!

Hejsan!

Jag är 14 år gammal & piercade min naveln för typ 1-2 månader sen. & jag undrar när jag får bada eller sola i solarium?

MVH

Joana

Liss
0

Du borde vänta tills läkningen är över. I naveln kan de ta från 3 -12 månader att läka, man brukar märka när de är läkt. Innan dess bör du inte utsätta piercingen för solariumvärmen eller klor.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jnua
1

Jaha okej. Men problemet är att jag precis har börjat 8.an och vi kommer att ha massa dagar där vi ska bada med klassen. Och det får man betyg på. :(

Liss
0

Ja, du borde inte ha piercat dig som 14 åring heller:) Och för att inte riskera infektioner och annat bör man inte utsätta piercingen för något sådant innan den är läkt. Hur mycket klor påverkar vet jag inte exakt. Men solarium och värmen som blir gör att de gärna gror bakterier.

Zandra---83
0

Jag har en i navel som inte vill läka ordentligt (vätskar sej hela tiden och kommer emellan åt västke blandat var), men jag badar i klor eftersom jag går på simhopp nu och den har blivit lite mindre väska och mindre var blandning i piercingen sen jag börja med det. Men hur bra det är egentligen vet jag ej, men för min del funkar det väligt bra.

jnua
0

Haha vet att det är lite för ungt eller vad man ska säga att pierca sig som 14 åring. Men gjorde det för när jag blir äldre kanske jag inte vill ha piercing och ville ha piercing medans jag är smal. Men iallafall gjort är gjort. Får nog vänta i 3-12 månader. Synd ..

jnua
0

Juste läste en sak på en hemsida som heter ; barbarella.se
Det är tydligen en piercing studio. Men iaf det stod såhär ;

Kan jag sola och bada efter jag har piercat mig?

Det är bra om man undviker sol och bad de första två till fyra veckorna eftar man har piercat sig. Framförallt solarium och simbasänger, som är väldigt orena miljöer.

Har dom inte rätt eller? Jag vet ingenting. Är dirket inte expert. Men dom låter kunniga, dom verkar ju ha en piercing studio och så ..

Liss
0

#6 Jo, barbarella kan nog en del. Men deras råd är säkert mer överlag. Att sola solarium innan läkningen är över stör bara läkningen. Då tar det ännu längre tid tills de läker eller får sig en infektion. Tycker inte man behöver ta den risken. Solariumsolning lär du inte få betyg på;P

[Mova]
0

Du kan ju alltid prova att bada en gång och se hur hålet beter sig efter det, och blir det dåligt av badet, ja då får du ju bara ta ut det. Visst det är ju kanske lite onödigt att riskirea att hålet ska bli infekterat, men det är ännu VÄRRE att riskera att få sämre betyg. Bra betyg kommer man mycket längre med här i världen än vad man gör med en navelpiercing. Men som sagt, prova. Men glöm inte tvätta hålet direkt när du klivit upp ur badet. Lycka till och hoppas du satsar på bra betyg :)

[jenkass]
0

en fråga bara, fick du inte råd utan din piercare? Överlag ska dom alltid berätta riskerna med att pierca sig och vad man bör tänka på osv.

jnua
0

Alltså solarium kan jag skita i. Det är inget viktigit. Men badet med klassen är viktigt eftersom vi ska typ göra någon liv & räddning.
Ah, okej ska prova att bada. har inte badat på 2 månader, bara duschat. Men när jag duschar smetar jag in vaselin omkring piercingen så det inte ska hamna smuts eller sånt skit.

Har funkat bra iaf hos mig.

Men jag piercade mig i ryssland. Och det va en seriös studio och hon som piercade mig sa att jag skulle typ vänta i 2-4 veckor eller vare va. Men ändå när jag får ett svar så blir jag ändå orolig. Vill inte att det ska hända något med piercingen.

jnua
0

13 månader är ju fan nästa augusti 2009. Långt kvar innan det läker. men min piercing ser bra ut än så länge.

Liss
0

Ja men som sagt, testa att vara med på badet iaf:) Och direkt efter så tvättar du det noga så allt klor går bort ordentligt. Och så stuntar du i solariet tills de är rktigt läkt. Så blir de nog bra:)

Zandra---83
0

Som #12 sa så kan du testa men för säkerhet skull tvätta rent piercingen efteråt. Märker du att det inte går bra med piercingen så är det ett priblem du kan ta då, men jag hoppas du väljer att då sattsa på skolan. Piercing kan du trots allt ta om senare om det skulle vara så, men skolan är här och nu och den går inte göra om hur som helat. Men jag hoppas det går bra för dej.

jnua
0

Exakt skolan går inte att göra om hur som helst.

Men ska testa bada då .. (lite orolig)

Men annars kan jag snacka med min sura idrotts lärare om det går bra att jag hoppar över det.

Zandra---83
0

Risken är att om du hoppar över det så får du antingen ett sträck i betyget eller kanske till och med IG i det och det är inget jag skulle rekomendera, du kan ju som sagt göra om piercingen efter att du slutat skolan om det skulle vara så. Så sattsa på skolan du. Det är mitt råd.

Theres
0

Du kan väl tejpa över naveln med någon vattentät tejp när du badar?

golf.ifokus.se

jnua
0

jag tänker inte ta bort piercingen pågrund av de.

har jag piercat mig så har jag.

får nog tejpa över de me en såndär grej för piercing

Mischa
0

Min navel tog säkert över 1år på sig att läka helt.

Jag testade ett vattentätt plåster (ganska stora) med det lossnade för min del :/

≧◔◡◔≦

[jenkass]
0

läkningstiden är väldigt individuellt från person till person. Du märker själv om läkningen börjat lägga sig. Avstå från bad så länge piercingen varar/är sårigt

jnua
0

Okej. Men än så länge ser min piercing bra ut. Tack & lov!

Men efter att jag har duschat så är de lite var vid staven. Men det vanligt väl? Och när det blir pyttelite var så tar jag tops och tvättar piercingen med Klorhexidin. Och det funkar för min del!

[jenkass]
0

#20 bra att du tvättar rent piercingen. men om det fortfarande varar så borde du undvika klor

jnua
0

Okej. Något mer jag bör veta?

murderdolls
0

inget för att vara dum nu men om du är fjorton så borde du varken få pierca eller sola solarium för dina föräldrar. har för mig att det är 16års gräns på båda dessa saker. (18 utan målsman på piercing)

Liss
0

#23 Jo, som sagt borde hon inte ens vara piercad som 14åring. Och solarium är inte heller bra innan 18år eftersom pigmentet inte är ordentligt utvecklat förän då- vilket kan leda till pigmentfläckar osv. :)

jnua
0

Jag solar inte i solarium ens? Undrade bara när man får göra det om man har piercat sig. Haha men shit, det spelar väl ingen roll hur gammal man är? Jag är inte den första som piercat mig som 14 åring. finns till och me dom som är yngre än mig som piercar sig.

jnua
0

Och mina föräldrar lät mig inte pierca mig. Tjatade i två år och mamma orkade höra all tjat så hon gick till en piercing studio och fråga om man kunde pierca sig, och om de va dåligt eller bra och så.

& sola solariun får jag inte heller göra :)

Zandra---83
0

#25 Nej men om du vill reskera betygen för en piercing är det illa! Betyg på utbildningar är betydligt viktigare än en piercing som går att göra om om det skulle vara så, men förlorad skoltid går inte att göra om hur som helst.

jnua
0

Jo hos .. Eller asså om ja inte har vart med på badet får ja bada någon annan gång själv med läraren :)

Stinko
0

Att du rengör med Klorhexidin är inte så bra. Det är väl både uttorkande och ärrbildande.
Risken med det är väl att det blir uttorkat och i sin tur kan det även bli infekterat.

Det jag skulle föreslå är någon mild parfymfri  tvål.  Jag tycker att Lactacyd är en bra tvål, parfymfri och har ett bra pH-värde, alltså är den inte uttorkande, och lämnar inga tvålrester.
Sen finns det ju även "medel" speciellt framtagna för piercingar, för ansiktet och för piercingar under halsen och nedåt… :)
Koksaltlösning är också ett bra alternativ.
Tänkte väl bara tipsa om det, det är självklart upp till dig om du vill byta från klorhexidin.

jnua
0

Haha okej. Är absolut ingen expert på sånt. Men många förslog Klorhexidin och än så länge som jag har sagt tidigare har det funkat utmärkt på mig! Men kanske kan byta lite senare. :D