Bethanten?
Min tatuerare rekommenderar Bethanten att smörja tatueringen med, vet någon vad det är för skillnad på den och Helosan?
menar du bephanten? är egentligen till för blöjeksem men eftersom att det är en fetare salva om man t.ex. jämför med helosan, så håller den längre. Eftersom att den är drygare så torkar den inte ut så fort och minskar risken för skorpor/sprickor. Vi har ju alla olika hudtyper och därför fungerar salvorna olika oxå. Man märker ganska snart vilken salva som man själv föredrar, en del tycker tatueringen läker bäst med helosan och vissa tycker det läker bäst med någon annan sorts salva etc.
Bephanten är ju lite bakteiedödande också, om jag inte minns fel, helosan är bara fet. Jag använde Bepanthen och tycker det är en skitbra salva, använder den på myggbett, småsår och annat sånt där också och den är skitbra.
#2 Helosan är inte bara fet.. helosan är helande- alltså att den är antiseptisk, fukthetsbevarande och skyddar och hjälper också.
Bepahnten vet jag inte direkt mycket om. Testade dock jukon salva på senaste tatueringen också. Och tyckte väl sisådär, den helar inte alls utan bara mjukgör.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
helosan tycker inte jag är speciellt fet, den går ju bort med en gång och man måste smörja flera gånger om. Bephanten är mkt fetare och man behöver inte smeta på lika ofta som med exempelvis helosan.
Jag visste inte alls att man kunde använda bephanten.. Jag trodde att det var en "april-april"tråd först *hehe* med tanke på att vissa på ålderdomshemmet använder den mot exem..
Paulina
haha lite sent april-april skämt ;)
Apotekets hemsida säger detta om Bepanthen. "Bepanthen används vid behandling av lindriga hudirritationer, mindre ytliga brännsår, mindre, ej infekterade sår, rispor, skråmor, självsprickor, såriga bröstvårtor, blöjeksem och röd stjärt samt torr hud. Den verksamma beståndsdelen i Bepanthen anses kunna bidra till hudens uppbyggnad.
och detta om Helosan: "Klassisk hudsalva med mjukgörande, skyddande och antiseptiska egenskaper. Passar bra både som fot- och handsalva."
Jag fick rådet att använda Bepanthen på min tat, och det var jätteeffektivt. Otroligt dryg salva också, skitbra!
jag håller mig till jukonsalva både för att den inte behövs smörjas på så ofta och luktar underbart enligt mig.
det är svårt att säga att en salva är bättre än en annan, eller rättare sagt omöjligt. man får testa sig fram och hålla sig till det som funkar bäst på sig själv. :)
Japp, som sagt så använder man sig av det som funkar bäst för en själv. Alla är vi olika, även i huden..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Bethanten är fetare = bättre
* håller längre (drygare)
och är fetare, dvs bättre^^
Bephanten fick jag hos Doc Forrest när jag gjorde min, men den körde jag morgon o kväll och Helosan däremellan.
#12 precis, man känner ju själv vad man tycker e bäst.. Själv tycker jag det funkar bra för mig med idominsalva morgon + kväll å helosan där emellan. (om jag inte kör med våtläggning då.)
Jag kör med Bepanthen på min nya tatuering och jag tycker den den är superbra! Min tatuering har läkt mycket snabbare än den förra och då är ändå den här större och mer omfattande än den första jag gjorde. Så för mig är det Bepanthen som gäller, ska ta mig ner till apoteket och köpa mig en ny i morgon. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

På mina senaste två gaddningar har jag blivit rekomenderad att använda Tattoo Goo men är inte helt nöjd med hur den "jobbade".
Jag blev så otroligt torr i skinnet och fick på några ställen riktigt fula skorpor som tog med sig färgen lite och lämnade ett ärr kvar efter sig. Så nu måste jag fylla i lite små fläckar som blivit.
Den skall enligt tatueraren göra så att färgen hålls kvar under huden istället för att det blir upphöjda skorpor där färgen ligger ytligare. Men med facit i handen så kommer jag inte använda Tattoo Goo igen på kommande gaddningar utan kommer köra med Helosan eller Bepanthen som ni snackar om.
Jag använde Helosan på mina andra gaddningar och de fick inga djupa fula skorpor som drog med sig färgen och lämnade ärr när de lossnade…så no more Tattoo Goo :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jag anvander Tattoo aftercare. Den kommer pa en liten burk och innehaller bara naturliga ingredienser som solrosolja, olivolja, bivax, lavender, E-vitamin och tea tree-olja. Har funkat helt sjukt bra for mig. Behovde bara anvanda en tredjedel av burken (som ar pa 10 ml) pa hela min tatuering som stracker sig fran revbenen till hoften, och den lakte jattesnabbt och fint. Inget lossnat pigment, nastan ingen klada och sa luktar den gott :P
// Amanda
Bephanten använde jag också på min senaste.. Det värsta är dock att den är så fet att den lätt förstör kläderna.
Tror bara jag smörjde den 2 ggr per dag. Bra shit
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 iochmed att den är såpass fet är det t.ex. ett bra komplement till exempelvis helosan. Smörj med bephanten på kvällen innan man går och lägger sig så sitter det under natten, så har man helosan under dagen..
Var nyss och handlade in en ny Bepanthen. Känns så mycket bättre med den än med helosan. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus