Bemötande
Känner du att du någon gång blivit annorlunda bemött av människor pga dina bodymods, oavsett om det är piercing, tattuering eller annat?
Både negativt och positivt.
Paulina
Jag kommer från ett mindre ställe, där det inte har vart så vanligt, så folk har ju liksom hajjat till, även om jag bara hade min ögonbrynspiercing på den tiden.
Min mamma säger "jag får ju tänka på att det sitter på utsidan, så du inte blir en såndär" (vad hon syftar på vet jag faktiskt inte)
När jag började i östersund så var jag ute på krogen och träffade en tjej som jag pratade med ett tag, och tillslut frågade hon om jag var lesbisk, för det skulle ju vara pinsamt om hon skulle ragga på mig om jag var straight. När jag svarade att jag hade pojkvän så fick jag svaret att jag såg ut som att jag skulle vara det för jag hade ju tattueringar o piercingar, och en viss frisyr.
Sen har jag inte märkt så mycket. Men mina bodymods syns inte så väl, de är dolda under kläder eller hår, tills labretten kom då förstås.
Paulina

Min tatuering ar ju oftast dold av klader, men jag har bara fatt posetivt bemotande typ "Oj vad haftigt", "den passar jattebra pa dig", "vad kul att du vagade" och sadant :)
// Amanda
Numera är det såpass vanligt, men jag har både blivit uppläxad av tandsköterskor och pensionärer som minsann vet hur illa det kan sluta med piercingar och varför man har sånt….samt blivit berömd över hur "fint" tatuering jag har.
≧◔◡◔≦
Mina tatueringar har varit väl dolda under kläder fram tills fjärilarna på handleden. Men dem får jag enbart positivt om.. När jag jobbade i affär så var de en hel del som sa hur snygga dem var, eftersom dem syns väl när man ger pengarna tillbaka osv.
Men piercings är de värre med. Nån gång i affären var de en man som slängde ur sig "fan va mycket skit du har i ansiktet".. och då har jag ändå bara en septum och en off center i ansiktet.
De verkar lite som att folk tror man är hård också när man har piercings eller att man är svartrockare eller nåt liknande.
Annars har folk tyckt att de passar mig riktigt bra, båda piercingarna. Och vänner tycker de är skit snyggt just på mig.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag har inget synligt förutom mina töjingar. Men när jag jobbade så hade jag bara 10 mm i ena örat. fick inget negativt bemötand epå arbetsplatser utan kolleger var bara nyfikna. Folk man ha träffat på har antingen gillat det eller hatat det och tyct att det är äckligt.. :P
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

när man hälsar på äldre personer så hälsar de inte alltid tillbaka, innan mina piercingar i ansiktet så hälsade äldre personer alltid oavsätt om man kände varandra eller ej :)

Jag har fått mycket olika bemötanden. Lika många tycker det är hemskt som vackert. Hoppas det blir bättre i framtiden.
Ja, jag tror absolut att acceptansen ökat i samhället. Går du tillbaka en tid så var det inte alls vanligt, och då ofta speciella grupper av människor som bar tattueringar, så äldre har kanske därför lite mer problem med det.
Men det är kul när man får possitiva kommentarer med, som när man är på badhus så kan en vilt främmande människa gå fram och berömma ens tattuering. Även om jag själv tycker den är snygg så värmer det hjärteroten på en när det händer =)
Man kan även knyta lite band, någon som frågar lite om ens bodymods och vips har man något att prata om =)
Paulina