Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettproblem
Läst 8560 ggr
[Mova]
2008-10-10 23:04
0

Kliar??!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gojja är lite över en månad gammal nu, men den kliar ganska så mycket, eller ja, främst de lila prickarna i blommorna, jag har tilloch med råkat klia hål på prickarna så de blöder, (kliat bort dom?!) Men det är på 2-3 ställen/punkter som det alltid klias på.. Är jag alergisk eller något?Finns det nån info någonstans som förklarar hur "symptomen" nu är om man är allergisk.? Eller vad kan kliandet annars bero på?

Aviendha
2008-10-10 23:15
1

När huden läker så klias det, det är normalt. Händer även med piercingar och andra sår. Skulle gissa på att det är så enkelt =)

Jag skulle tro att en allerisk reaktion skule vara annorlunda, med irriterad hud osv. Vänta ett tag och se, det kan klia även ett tag efter att den ser läkt ut.

[jenkass]
2008-10-10 23:21
0

klia inte! jag hade samma på en utav mina tatueringar där det bara va just två "prickar" som klia. Smörj in med salva och försök undvika att pilla på det

Karmatarerskanise
2008-10-10 23:49
0

Mitt råd är att prata med din tatuerare! En månad är länge!

Aviendha
2008-10-10 23:59
0

Missade att det stod en månad.. Den optimistiska synen är ju att det är läkningen som kliar, och den fortsätter klia eftersom läkningen fördröjts av själva kliandet.

Men du kanske bör gå till tattueraren och visa den och fråga om råd. Det borde vara kostnadsfritt.

hus-musen
2008-10-11 01:46
0

min tatuering tog en månad innan den var helt läkt o den kliade mycket under de första 2 veckorna! prova o byt salva, de kan vara den du reagerar på där du har kliat sönder dig.

Qui dormit, non peccat

Elega
2008-10-11 04:03
0

En av mina tatueringar kliar fortfarande ibland. Får små plitor i den också. Konstigt. Men jag har inte brytt mig. Jag har ju inte mått dåligt av det! Kan tillägga att det var en dåligt gjort hemmatatuering, fast med riktig utrustning men tatueraren var nybörjare.

[Mova]
2008-10-11 10:31
1

Jag har inte kliat på tatueringen under de 2 första veckorna (då är det ju normalt att den kliar) men efter en hel månad? Visst så är huden inte helt återställd efter bara en månad, men texten som jag har på halsen kliar inte alls någon gång, utan det är ju de "lila" prickarna i blommorna (inte alla men några) . Men jag smörjer den inte längre, bara någon gång då och då.. kan det kanske vara för att den är torr eller nåt? fast då borde ju hela tatten klia ju och inte bara på några små ställen.?

[jenkass]
2008-10-11 12:06
0

#7 som jag sa tidigare, min ena tattoo var oxå så efter läkningen. men det gick över efter att jag sluta pilla och börja smörja på

Karmatarerskanise
2008-10-11 12:30
0

Håller fast vid att du bör kolla med din tatuerare.

murderdolls
2008-10-11 13:09
0

fråga din tatuerare om h*n kan rekommendera någon annan salva än helosan. helsosan är oerhört fett och det är inte alla hudtyper som "uppskattar" den. Det kan vara så att det är därför det kliar, för att din hud har blivit allt för fet just där. (jag fick små kliande prickar av helosanen efter lång tids användande (jag var nästan lite för duktig med att smörja), men sen slutade jag smörja och då försvann de)

Enligt vad jag förstått så yttrar sig en allergisk reaktion så att huden sticker ut  upp till o med 10cm pågrund av extrem svullnad och då är det dags att uppsöka läkare. Det är oerhört ovanligt att man reagerar så dock, men i de fallen så är det pågrund av färgen som har använts.

dima
2008-10-11 13:26
2

#7 Jag är känslig för olika färger! Dom flesta "rena" färgerna går bra men blir det blandat med vitt så reagerar jag.. Det är även dessa som sväller i kontakt med solljus sen också.. Sist åkte jag på infektion, det berodde på gammal färg. jag tycker också du ska försöka låta tatueringen vara och ev. höra med din tatuerare vilken färg han använder.. Det finns märken jag klarar och det är från den sidan jag tagit texten nedan.. 

"Många tatueringsfärger på marknaden innehåller mycket glyserol (Glyserin) detta kan leda till

klåda hos känsliga personer"

[Mova]
2008-10-11 20:43
0

#10 men jag använder inte helsoan jag använder bepanthen och ibland tattoo-goo.. och sen så smörjer jag inte så ofta heller, kanske var 2-3 dag eller nåt.. :S

#11 ja han använde vit färg på kantena av blommorna..