ordlista?
Skulle behöva hjälp med att göra en ordlista till min informationsfolder. Det jag är ute efter är tatueringars placeringar och vad det kallas då. T.ex.
Half sleeve - halva armen är tatuerad (någon som vet ifall det bara är axel och neråt eller om det heter det när det är handled och uppåt också)
Full sleeve - hela armen är tatuerad
Osv. Ni fattar? Kan ni hjälpa för jag kan inte så många :/
det är vad det heter är det enda jag kommer på. en tatuering placerad i svanken sitter just i svanken, en tatuering på överarmen är placerad just på överarmen osv.
vad gäller sleeves så är
- full sleeve hela armen, alltså från handled till axeln.
- halv sleeve går oftast från axeln ner till armbågen, men kan oxå gå från handleden till armbågen (och inte längre upp så att säga)
- 3/4 sleeve från axel till halva underarmen. ex: 75% är täckt
- Quarter sleeve, axel till biceps. ex. 25% täckt (en kvart av armen, som du hör på namnet)
tänk oxå på att sleeve är en benämning utav "tröjarm" så tatueringen går runt hela armen och inte bara på framsidan etc.
Flrutom sleeves så finns det väl inte så många andra "kategorier"? Det beror ju iofs på om man vill benämna dem på svenska eller engelska.
Ex facial är en kategori på BMEzine som står för just tattueringar i ansiktet. Men man säger ju att man har en tatt på vaden/ryggen/svanken osv. Sen kan jag givetvis ha missat en massa uttryck :p
Paulina