Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettallmänt
Läst 3782 ggr
Krycke
0

Desinfektion av begagnade piercingar.

Såg att folk säljer begagnade piercings här på forumet och kom att tänka på att jag hört att man kan få blodsmitta (HIV,Hepatit mm.) via användna piercings så jag mailade smittskyddsinstitutet för att få reda på om det stämde.

Såhär svarade dom:

Hej. Det är en ganska delikat hantering av smycken som man piercar. Det finns ju en okänd risk för blodsmitta( hepatit och HIV) och därför är det viktigt att man är noga. Först ska man tvätta med rengöringsmedel och vatten och sen sprita av. Gel är inte det bästa utan ta hellre klorin eller liknade som du har hemma. I vården använder vi en särskild sprit till instrument och ytor, för handspriten är inte gjord för det. I vården autoklaverar vi ju också alla instrument och nålar som ska genom huden, men det är inte möjligt hemma.

Kerstin Mannerquist Hygiensjuksköterska Infection Control Nurse Swedish Institute for Infectious Disease Control Smittskyddsinstitutet

bara något att tänka på när man köper begagnat.

(OBS! jag säger inte att personer som säljer/har sålt begagnat har blodsmitta men det kan du som köpare aldrig veta säkert eftersom det inte alltid finns symptom hos bäraren.)

ChristineL
0

Menar dom alltså att det inte räcker att koka smyckena?

Aviendha
0

Eftersom de inte nämnde detta så vet man ju inte vad de anser om det som metod. Men om man rengör synlig smuts noga och kokar, och köper desinfektionsmedel, dvs inte handgelen, utan desinfektion av ytor så borde det räcka gott och väl om jag får gissa.

hus-musen
0

#1 de räcker inte med att koka om de gäller HIV. man ska använda sprit till smycket oxå, alkoholhalten ,ska vara över 85% har jag hört iaf. klorin tar död på allt mer eller mindre så de skulle jag tipsa om=)

Qui dormit, non peccat

ChristineL
0

Då får man klorina i framtiden då :P

[slo]
0

Jag känner en som är smittad av hepC, genomgått behandlingar och grejer… Kan höra om han är intresserad av att skriva ihop en artikel om det hela?

Krycke
0

Som jag förstår det vill dom att man:

1: rengör smycket med rengöringsmedel (t.ex Klorin) +vatten.

+

2: Rengör smycket med desinfektions sprit avsett för ytor. (Den användes när jag jobbade som vaktmästare på ett laboratorium för några år sedan.) Den finns att köpa här. Apoteket direktlänk.

#3 För mycket sprit i rengöringsmedlet får motsatt effekt.

JossanH
0

Spriten man rengör med ska väl ligga på ca 75% om jag inte missminner mig från mina år som mejeriarbetare.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Krycke
0

~72% om du har handdesinfektion har jag för mig men över det blir det sämre effekt.

"DAX Ytdesinfektion Plus är avsedd för desinfektion av släta ytor, t.ex. undersökningsbritsar, bänkar, bord etc. Effektiv mot bakterier, svampar och olika typer av virus som t.ex. Hepatit B, C och HIV. Exempel på användningsområden är inom hälso-, sjuk- och tandvård samt hos veterinärkliniker. Produkten är även lämplig för användning inom livsmedelshantering och barnomsorg.

DAX Ytdesinfektion Plus är en färdig brukslösning som består av isopropylalkohol. Alkoholstyrkan är 45 volymprocent. DAX Ytdesinfektion Plus verkar snabbt och avdunstar utan att lämna spår efter sig på den behandlade ytan. Tillsatsen av tensid som smutslösare gör att ytan inte behöver förbehandlas. Produkten har även en god upplösande effekt på t.ex. spill av blod.

*DAX Ytdesinfektion Plus är CE-märkt och uppfyller de europeiska normerna för desinfektionsmedel EN 1276 och EN 1650."

Hade det varit effektivare med mer alkohol så hade det nog varit mer av det. =)

Aviendha
0

Undrar varför för mycket alkohol ger sämre effekt när alkoholen är bakteriedödande? Eller är det bara jag som är bakom det stora F? ;)

JossanH
0

#8 Vi köpte in kemisk sprit på 99%.. Vi mätte inte exakt utan blandade sedan ut med vatten så det blev ungefär 75%.. Och det var enligt livsmedelsverkets regler och var godkänt.. Sedan använde vi ju en hel del andra decinfektioner också- men avslutade alltid med spriten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jenkass]
0

bra info krycke

mjioo
0

Har en kompis som jobbar på sjukhus som berättade att de använder sig utav "absolut finsprit 99,5%" när de gör rent grejer på sjukhuset. Dock vet jag inte exakt hur de gör med det men att det är väldigt farligt att dricka rent :)