Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 10511 ggr
Roborovski
0

Pierca naveln?

jag funderar lite på att pierca mig i naveln, men tänkte fråga er lite först.. Jag vet att det är lite konstiga frågor, men jag vill iaf veta ;)

Finns det några "risker" med att pierca naveln?
min kompis läste att magen kunde spricka upp om man glev gravid och hade piercing i naveln, stämmer det?? Tyst
Sen de 2 sista frågorna, gör det ont att ta den? Hur lätt blir det inflamation ?

murderdolls
0

magen kommer inte att spricka på dig om du piercar naveln och blir gravid. Däremot så måste man ta ur sin navelpiercing om man blir gravid eftersom att magen blir väldigt spänd och annars kan huden spricka just där.

Det gör inte så ont att ta den och det går dessutom väldigt fort så  smycket hinner oftast på plats innan man hinner känna att det gör ont.

Sköter du din piercing och låter bli att pilla på den så slipper du förhoppningsvis infektion i den. Men tänk på att det kan ta väldigt lång tid innan den läker och att du bör undvika att bada och sola i början eftersom att den är lite känslig under läkningen.

Liss
0

Om man har ett för kort smycke i en navel som expanderar pågrund av graviditet så kan de spricka i kanterna av naveln och även bli fula strechmärken. Men de är ju bara att ta ut smycket eller byta till ett i acryl som är längre, så är det problemet löst.

Om de gör ont är så individuellt, så det kan ingen annan säga till dig egentligen:) Om du har hög smärttröskel eller låg smärttröskel kan bara du veta själv. Men alla piercings brukar jag säga, gör inte så himla ont ändå. Eftersom de går så fort, om man är hos en duktig piercare, så hinner man inte med att känna speciellt mycket. Visst gör det ont just under sticket, men de håller i några sekunder och sen är det över.

Infektion blir det endast som du missköter den eller om den blir utsatt för, för mycket tryck. En navelpiercing är yttlig och väldigt känslig. Att kläder går imot hela tiden kan då påverka. Men de är också att sköta den rätt. Tvättar du som du ska och tar de försiktigt med den under läkningstiden så ska de inte vara några problem.

Läs gärna artikeln om surface piercings eftersom naveln är en sån. Och så har du även en artikel om skötselråd för piercings. :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Roborovski
0

ok =) vet ni ungefär hur lång läketid det är?

Nicolina
0

Min navel som jag gjorde i Mars förra året läkte på ca. 3v. Då jag gick tillbaka till piercaren för att byta till ett kortare smyckte och för att kolla så att allt var bra sa han att den var helt läkt och att jag kunde sluta tvätta morg/kväll. Men sen tog det nog ända till Juni/Juli innan jag kände att allt var helt ok, inte strama eller ömma som den kunde göra litegrann nångång ibland. Nu är det som en del av min kropp - har alltid funnits där = )

Men har hört om andra som det tagit upp till 9-10 mån innan den läkt och att de haft massor av problem.

Aviendha
0

Läketiden är lite längre om jag inte minns fel på navel än ex. läpp. Jag upplevde den som mer svårläkt, mycket pga att den alltid rörs och kläderna skaver osv. Har för mig att min piercare sa ca. 4 månader, men det kan ta längre tid med. Min tog 10 månader på sig innan den var helt läkt.

Liss
0

3-12 månader brukar man säga. Så de är beroende på hur snabb din kropp är med läkning och hur du sköter den.

Roborovski
0

ok, tack för alla svar, asså jag är väldigt osäker på om jag ska göra det eller inte, har typ nålfobi, men det är ju bara så snyggt! sen är jag så rädd för att det ska bli inflamation.. är det ömt ända tills den är helt läkt?

Nicolina
0

#7 Du anar inte vad rädd jag var… hade bestämt mig redan när jag var 15-16 att när jag har fyllt 18 så ska jag pierca mig! Tog med mig en kompis och tur var väl det för jag var rätt chockad efteråt…. haha^^ 

Och visst är det snyggt, supersnyggt!

Liss
0

Ja, först och främst kan du ju gott vänta tills du är 18 år. Då är du mer säker på att du verkligen vill ha det också.

Men, nålar gillar inte jag heller. Har dock ingen fobi men jag måste titta bort när dem ska ta blodprov eller liknande. Är inte alls så med piercingkanyler enligt min mening. De går som sagt så fort och är över på några sekunder. Dessutom kan man berätta hur man känner för piercaren så vet dem om det och handskas därefter.
De är över innan du hinner reagera över kanylen.

pellskiii
0

Hej! Jag funderar på att pierca naveln. Jag har en liten "utåt navel", funkar det ändå?

Liss
0

#10 Det beror på hur din navel är formad. Är den ivägen för smycket så den ligger och trycker på naveln blir det ingen bra effekt. Men utan att se din navel kan jag inte veta.
Gå till en piercare och rådfråga, dem vet när dem får se den:)

pellskiii
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11. Ja, får göra det :). Den ser ut såhär :

Ser du nått på denna ?:P

Liss
0

#12 Ja du, jag är ingen piercar expert inte. Men enligt min mening ser de ut som om de skulle funka upptill med en piercing. Men de märker du när du kommer till piercaren, och han/hon säger ja eller nej:)