Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettleva-med-body-modification
Läst 6893 ggr
Liss
0

Jobbsituationer?!

Hur känner ni att de är med att få ett jobb och har piercings. Berätta gärna om eran uppfattning eller era upplevelser.

Får man inte jobbet för att man har piercing eller går de bra ändå?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[jenkass]
0

i ansiktet har jag bara i näsan och en lite diskret plupp i underläppen, har aldrig hört någonting om det men det är väl för att det är såpass diskret, sen står jag ju inte i något kök eller tar emot kunder heller…

Liss
0

Jag jobbar på Ica, på blomavdelningen. Jag piercade mig EFTER jag fick jobbet och endel har reagerat på att de helt plötsligt satt något i min läpp. Men dem verkar ta de bra och jag har nu också sett en ny tjej med mouche piercing!

Dock sökte jag garderobs jobb på Degeer här, dem har konserer och musiklarer osv. Hon titta väldigt mycket på min läpp och jag hörde aldrig av dem.

kerstinjoh
0

Inom mitt jobb (sjukvården) är det inte ok med piersingar pga smittorisken/infektionsrisken.  

Däremot har jag aldrig varit med om att personer med "dolda" piersingar (naveln t.ex.) har blivit tillsagda.

Karmatarerskanise
1

När jag jobbade i kök fick man egentligen inte ens ha hål i tungan, det fanns risk att man "tappade den i maten" hmm jag har då aldrig på snart 10 år tappar piercingen, någon gång kulan men den tappade jag inte ur munnen.

Men ansiktspiercingar förstår jag att man inte får ha.

LinLin
0

Jag pluggar till djursjukvårdare och då är lärare och handledare på oss rätt ofta om våra piercingar. Tycker det är otroligt löjligt eftersom det är okej med halsband och diverse hål i öronen.

Sen är det sällan prat om att det skulle vara någon infektionsrisk utan det är alltid deras "policy".

Så nu under utbildningen kommer jag fortsätta vägra ta bort den men sen i framtiden, om ett jobb står och faller med den, plockar jag ju bort den. Men, den dagen, den sorgen.

AnneN
0

Brukar ta ut piercingen i läppen om jag ska på intervju men den i tungan syns ju inte så mkt så den får sitta kvar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

#6 Usch vad jobbigt att skruva på den där jäkla grejen varje gång;P

mjioo
0

#4 jag har lyckats svälja en kula ifrån den i tungan en gång och upptäckt att den ena kulan suttit väldigt löst flera gånger så risken finns nog om man har öppen mun :)

Karmatarerskanise
0

Jag har tappat den flera gånger, men den håller sig i munnen. Kan faktiskt inte se att man skulle tappa den utanför munnen, om man inte sitter och gapar ner mot golvet då :)

mjioo
0

haha exakt det jag menade. eller om man pratar samtidigt.. det kan ju ske men väldigt liten risk enligt mig

Karmatarerskanise
0

Ja, och i ett kök ska man inte prata ;) hehe nä, men det känns som risken är väldigt liten ja :)

Liss
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är de inte fler som har uppleverlse eller bara åsikter?

Jag var lite nervös idag måste jag säga. Min chef (högsta) tittade en hel del på mig när jag hade staven.. och nu har jag ju bytt till något som syns mycket mer. Han kom inte idag, men fortfarande tittar folket på ica väldigt mycket:P

Börjar bli lite fundersam över de där.. Om de kommer påverka mitt jobb eller att FÅ jobb (iof har jag problem me de öht;P) så vet i tusan hur jag ska göra. Vill göra fler piercings i ansiktet, men kanske ska strunta i det då.

Lustigt att näsan är accepterat.. men inte andra piercings, är inte de diskreminering!

*jag på jobbet*:P

Telefonkontakt
0

#12 vilken ica jobbar du på?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Liss
0

Ica Maxi, men jobbar för blommbolaget som dem har. Så är bara på blommorna. Du är välkommen;) såg att du bodde i Norrköping.

Telefonkontakt
0

#14 jag har pratat med dig en gång då. Visste agtt jag kände igen dig. Hade kort rosa hår. var någon månad sedan :P

Liss
0

#15 Va? Någon med rosa hår borde man ju komma ihåg tycker jag ju.. men inget minne:P Är så många som frågar saker om dagarna. Vad frågade du?;D

Telefonkontakt
0

#16 det kommer jag inte ihåg ><

Liss
0

#17 Grejen är att jag faktist kommer ihåg någon rosahårig, men kommer inte alls ihåg hur du såg ut eller något sådant. hehe.. Jag var trevlig hoppas jag?:P

Telefonkontakt
0

#18 du var lika trevlig som mina tanter på konsum när jag bodde  utanför västerås, och de var jättetrevliga :)

Liss
0

#19 Haha! de lät ju bra det:) Lika trevlig som dina tanter;D

Telefonkontakt
0

#20 och det är jättetrev,ligt vill jag lova. Finns inga bättre

Liss
0

#21 Vilken komplimang:D (fast jag måste iof vara så där;P)

[jenkass]
0

#12 fast numera är det väl inte så ovanligt att ha piercing lixom? så det är inte lika "illa" som det var för 10 år sen typ..

Karmatarerskanise
0

Idag är det så klart mer vanligt, men sånna chefer som min pappa, som är födda på 50 talet är väldigt anti tatueringar och piercings, eller många är det :) Pappa tycker det är äckligt haha.

[jenkass]
0

#24 jo iosf.. det har du ju rätt i… De äldre är ju lite mer konservativa :P

Liss
0

Jo de är sant att de blir mer och mer.. Men man vet ju aldrig vad dem kan ha för tankar. Dem kanske anser att de inte är bra med piercing, eftersom jag i stort sätt är Icas ansikte utåt.. Men än så länge har dem inte sagt nått.. kanske för att ingen av cheferna såg mig.. haha! jag lyckades vrida huvudet hela tiden när jag möte henne;P Jag är en liten fegis tror jag.

Men som sagt, börjar bli lite fundersam över det där.. får väl ägna mig till tatueringar som man kan dölja iaf. Snyft! jag som ville ha en till labret precis bredvid och en earl!

LinLin
0

Jag tycker det är fånigt överlag, det där med att man måste se ut på ett visst sätt på jobben (såvida det inte handlar om tex hygien).

Men som han killen de skriver mycket om nu, som fick sparken pga att han färgade håret rött. Det är ju bara löjligt. Hur mycket av den personliga friheten ska man egentligen ge sig på??

Dessutom är det dags att de äldre konservativa vänjer sig. Tatueringar och piercingar är inte ett nytt påfund och är på extrem frammarsch numera.

Visst kanske man inte behöver knalla runt med trasiga jeans, 10cm nitar, rosa tuppkam och fjorton piercingar i ansiktet om man jobbar på… ja, en bank kanske.. Men å andra sidan, inte f*n skulle jag bry mig.

Men att börja gnälla på några små silverpärlor i ansiktet är ju bara rent otroligt patetiskt. Titta på människans kompetens istället.

Liss
0

Ja, jag håller fullständigt med dig LinLin! Men jag kunde faktist inte hålla mig för skratt när jag föreställde mig den där personen me rosa tuppkam på banken:P

Men de som är lite "roligt" är ju just hur dem tillåter VISSA piercingar men andra är inte okej. Eller som nu, en stav (lite plupp) i läppen funkade men nu med en ring med spetsar(koner) på så tittade dem anställde både två och tre gånger.

Medans en annan lite äldre tjej som jobbar där har piercing i näsan och de säger ingen något om?

Man är ansiktet utåt i butiker och affärer sådär.. varför inte då ha lite variation. ALLA ser väl faktist inte likadana ut?

Karmatarerskanise
0

LinLin, att vissa arbetsgivare tittar på utseende har ju att göra med att vissa kunder kan skrämmas. Kunden är viktigast :) Men ju fler år som går ju fler kommer inse att man inte är konstig bara för att man är piercad eller har tattar.

Liss
0

hihi. kunder blir skrämda? av en liten piercing?:) En tant (som man kan tänka sig inte är så van med sånt) tittade inte ens extra på mig på det viset.. utan hon frågade mig om en sak och jag hjälpte.. hon var sååå glad så:)

Karmatarerskanise
0

Jag har sett äcklade miner och sura miner när jag gått med vänner som har många ansikts piercingar :) fast som tur är hör et inte till det vanliga :) Nu pratar jag inte om en utan flera piercingar eller någon som har mycket tatueringar

LinLin
0

#28 Jag har paxat den banken Skrattande

#29 Ja, jo, det fattar jag. Men å andra sidan. Så som vi är klädda idag skulle ju aldrig vart okej för en sisådär 60år sen.

Jag menade bara att det är dags att vänja sig och sluta vara så jäkla bakåtsträvande. Man måste få se ut som man vill (i princip).

Det finns så mycket som är "fult", varför ska just tatueringar och piercingar hängas ut?

[tiiia]
0

När det gäller piercingar i ansiktet så tycker jag faktiskt att det är helt okej att ta ur dem under tiden som man jobbar. På mitt förrförra jobb fick jag inte ha i min piercing i läppen, så den tog jag ur typ 5min innan jag började jobba och satte i den så fort jag jobbat färdigt för dagen. Men chefen var snäll nog att säga till mig att jag inte behövde ta ut den om den hade varit precis nytagen, men då hade jag vart tvungen att ha ett plåster på läppen, och jaa då tog jag ju hellre ur den :)

Däremot när det gäller tatueringar och sånt så tycker jag att det beror lite på, jobbar man på ett "fint företag" så är man troligtvis lite mer uppklädda och då har man ju oftast lite längre ärmar och så på tröjorna och då syns ju inte tatueringarna iaf. Däremot kan jag förstå om de kanske inte skulle vara så pigga på att anställa ngn som har en gigantisk tatuering på halsen eller på handen. Men annars så är det ju faktiskt upp till var och en om man vill ha piercingar och tatueringar.

White_Trash
0

Där jag jobbade förut fick man inte ha synliga piercingar eller tatueringar. Skitjobbigt. Men nu jobbar jag inom barnomsorgen och där är det faktiskt ingen som sagt något. Dock har jag plockat ur min näspiercing nu, men funderar på att göra ett nytt hål.

Pimu
0

Har piercing i läppen o tungan .. jobbar inom vården .. de är olika hur dom reagerar .. som personlig assistent är de inga problem, men på äldrevården har jag blivit påpekad om de ..

Liss
0

Verkar lite som om de är helt olika, i olika städer dessutom.. konstigt de där

Linn
0

Jag jobbade på statoil innan. Där var jag tvungen att ta ur piercingen i läppen och näsan under tiden jag jobbade. men jag var också tvungen att ha keps för att ingen att mitt nästan obefintliga hår skulle tappas i korvlådan eller något.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

bubbelbubbel
0

jag var på anställningsintervju en gång för ett bemanningsföretag, och fnissade till när jag läste villkorspapprena " personen får ej ha synlig stötande utsmyckning"-nånting.

han tittade på mig och frågade vad jag fnissade åt, jag läste upp det, och han frågar
-tycker du själv att dina är stötande ?
-eh nej?
-nej, det tycker inte jag heller.

sen fick jag jobbet :D

Karmatarerskanise
0

#38 haha :)

tokage
0

Det här har jag tänkt på en massa, det är visserligen ett par år kvar innan jag måste skaffa jobb (ja är 15 nu). jag har piercing i näsan och underläppen. Och jag har funderat på om det kommer påverka något i framtiden, att jag inte kommer få jobb p.g.a dom. :/

Denna kommentar har tagits bort.
Mach1
0

Vad gäller tatueringarna, så har ingen på någon arbetsplats påpekat dom negativt. Däremot så har jag tagit ur piercingar vid vissa arbetssituationer där det krävs strikt hygien. (Nu gällde denna tråd piercings men slängde med lite om tatueringar). Vill gärna höra mer erfarenheter om tatueringar och jobb).

Stinko
0

Nu jobbar ju inte jag, men jag har haft praktik på ett äldreboende, bland annat…
Varken min lärare eller min handledare sa någonting innan praktiken om att jag inte får ha piercingsmycken i på arbetstid, så kom dit och såg ut som vanligt. Jag har en hel del synliga smycken i ansiktet och töjningar i öronen kan ju tilläggas.
Varken de anställda eller gamlingarna verkade inte alls tycka det var något negativt; många anställda var väl mer faschinerade av mina töjningar, dom frågade massor och tyckte det var rätt intressant. Gamlingarna gav mig inga konstiga blickar heller, det var några som frågade varför jag hade det osv, men sedan inget mer med det. Ja… Det var iofs en tant som satt och skrattade åt mig ;)
Men annars var dom mycket trevliga och verkade inte alls berörda av mina piercings, dom sa att jag var så söt osv. hehe.
Jag tror att många av den äldsta generationen ändå accepterar det mer än vad folk i 40-60 årsåldern gör. Det är uppfattningen jag fått av alla på äldreboenden i alla fall. Men det är ju säkert inte samma överallt. :)  Tänkte väl mer som att dom som är av den äldsta generationen nu har ju fått vara med om en hel del konstiga moden osv.

anaprincess
0

Fick ta ut alla mina piercingar när jag började jobba :( Det mest störda var att hon aldrig sa att jag måste ta ut piercingarna på intervjun, sen när jag kommer dit och tänkte att jag kanske inte måste ta ut dom, så säger dom det där får du inte ha kvar, och sen tittar hon på mina händer och säger du får inte ha nagellack heller! :/

Men tydligen får man ha piercingar i naveln och tungan :/

[jenkass]
0

nagellack? vad jobbar du med?

anaprincess
0

#46 Jobbar på en snabbmatskedja

svartsmurfan
0

Om de inte redan på intervjun förklarat att de har en policy (som ska finnas på papper) för piercings så kan de inte plötsligt komma och kräva att du ska ta ur dem. Det var inte den överenskommelse ni gjorde. Men givetvis finns det en massa arbetsgivare ändå, och de kan bete sig illa eftersom många behöver jobb.

Beafer
0

jag har två piercigar i läppen, töjda öron och tatuering på handleden. jag behöver inte ta bort/dölja någon av dom. jag jobbar på Coop forum. enda gången någon har sagt något var när jag satt i lunchrummet och en av cheferna frågade om det gjorde ont att töja öronen. då drog jag till i ena och sa "ja, det gör sjukt jäkla ont". då skrattade han bara ;) så där bryr dom sig inte alls. däremot så hade jag praktik på en fin inredningsbutik i gymnasiet och min handledare skojade och sa till mig att jag skulle ta ur piercingen i läppen annars skulle jag inte få jobba där. då var jag snäll bytte till en stav istället för ring. jag tror hon menade lite allvar i det hon sa. hon va inte direkt ett fan av piercingar.

anaprincess
0

#48 jo är just det att jag behöver jobbet så grymt mkt att jag har inte råd att stå upp för mig själv.

Skabbilusk
0

Jag kan nästan inte söka några jobb pågrund av mina piercingar.
Jag har 11 stycken i anisktet.
Just nu jobbar jag som telefonförsäljare med den lägsta lönen man kan tänka sig.
Jag har truckkort och man kan tänka sig att man borde få ett jobb även om man har piercingar på ett lager.
Men nej, fungerar det inte här i jönköping iallafall.

Alla säger givetvis att jag borde ta ut mina piercingar och skaffa mig ett riktigt jobb istället. Men jag vill verkligen inte ta ut dem. Jag är så trött på att man allt blir sedd som en krminell och oansvarig person bara för att man har piercingar.

Min största dröm sedan flera år tillbaka är att få börja som piercarlärling. Men alla är så rädda för att man ska konkurera ut dem när man är färdig utbildad. Så dom tar inte in någon pågrund av det.

Det känns som om det är den här staden som är så fördomsfull i grund och botten. Eller är det någon som upplever samma sak ?

Krycke
0

En arbetsgivare har ingen rätt att få dig att plocka ur dina piercingar om du skaffat dem efter du börjat jobba (om det nu inte är typ sjukvård, med mat,det står i kontraktet och dylikt).

Men de kan alltid låta bli att anställa dig p.g.a. dina piercings/tatueringar (även om det är diskriminering är det nog svårt att bevisa att det var just pga det du inte fick jobbet).

Detta är lagstiftat och går under diskriminering har jag för mig precis som att de inte får fråga om en tjej tänkt skaffa barn(vilket de trots allt gör iaf) eller sparka någon som blivit gravid typ.

Skabbilusk
0

Nej, det är jag medveten om.
Men nu har jag haft alla mina piercingar innan jag har sökt jobben.
Kanske om man tar ur alla på anställnings intervjun då.
Men det kanske är lite otroligt att inte ha några piercingar ena dagen och 11 dagen efter.

Och det är precis som du säger. Det måste vara nästan omöjligt att bevisa att det skulle vara pågrund av mina piercingar.

Jag är ganska medveten om att jag har varit mycket bättre kvalificerad till jobben än vissa andra som har fått dem. Jag var uppe och sökte jobb på ett lager för några veckor sedan. I jobbet ingick det att man skulle köra truck. Jag har privat betalt mitt truckkort och hade allt som krävdes för att få jobbet. Det var ingen annan som sökte med truckkort.

Utan dom skickade ivägen den nya anställda på utbildning istället. Det känns som om jag kanske borde ha fått jobbet med mitt redan tagna truckkort då.

Niini
0

Så länge piercingen går hud - hud är det ok att ha inom sjukvåden, smittorisken/infektionsrisken är inte större då än med vanliga örhängen. Däremot har vi blivit tillsagda i skolan att om man har en hud - slemhinnepiercing så ska man vara beredd att ta bort den om man vill jobba inom vården.

Aviendha
0

Det verkar tydligen vara skillnad på ställen.

I den folder som fans när jag jobbade inom äldrevården så fick man inte ha ringar, piercingar eller ens nagellack. Detta pga smittorisk. Dessutom fick man inte ha bara fötter i sandaler, utan skulle då ha strumpor.

Personalen sruntade högaktningsfullt i det med ringar, vilket jag kan se som mer smittospridande än en ögonbrynspiercing (som jag då hade) jag menar, hur ofta gnuggar jag ögonbrynet på en gamling?

Men chefen tillät den på just den platsen, men jag var den ende som följde de övriga reglerna.

En kompis på ett stort lager fick bara ha 2 örhängen (små pluppar) ett diskret halsband, och en ring när hon jobbade. Det var bara policy, vilket kan kännas skitnödigt när det handlar om att flytta saker med truck och packa upp varor i ett undanskymt lager som bara förvarar inför vidareutskick. Dvs inte har med kunder eller annat folk att göra.

Om jag blir djurskyddsinspektör vet jag inte hur det blir. Det har inte sagts något, mer än att man ska vara hel och ren, för att man ska vara proffessionell. Kanske sjunker min kompetens och bedömningsförmåga om min offcenter sitter i?

[Mova]
0

jag ska ev börja extra jobba på en välkänd smyckesaffär och där får man inte ha synliga piercings, det är ju litekonstigt tycker jag för det är ju ett slags smycke det med. Och min medusa ska jag ta ur det är inte hela världen, men mina dermals går ju inte att ta ur och det tänker jag inte göra heller för dom ska jag ha kvar så länge som det bara går. Dom  sitter på bröstet fast ganska högt upp så dom är väldigt synliga så jag funderar på att snurra fast 2 små kedjor i dom och då kan dom ju inte säga så mycket väl för då ser dom ju ut som halsband :D hihi!

Jenahbella
0

jag jobbar som montör på en fabrik.
jag har gjort alla mina tatueringar och piercingar medans jag jobbat där och har bara hört bra saker :)
min chef på avdelningen tyckte de va jätte tufft gjort av mig att pierca septum :) han frågade massor och sa att de va snyggt..

vart ja kommer jobba i framtiden vet ja inte än, men hittar ja ett jobb ja verkligen vill ha och de inte tycker om mina piercingar så får ja väl ta ut dom :P i värsta fall kan ja ju göra om dem sen :)

murderdolls
0

jag har börjat jobba inom äldrevården igen och byter då ut mina vanliga smycken till mindre smycken, dels för att slippa klagomål, dels för hygienen och dels för att jag inte vill fastna i nåt eller att nån skall dra till i min septum Obestämd Jag har inte blivit tillsagd om piercingarna utan har valt det själv, vet dock en annan tjej som jobbade på samma ställe ett tag som hade sina stora vanliga smycken när hon jobbade och henne sa de till många gånger.

Så min stackars septum får stå ut med en liten böjd stav, tyvärr skaver den lite så jag får lite näsblod ibland när jag jobbar, men hellre det än att behöva ta ur den helt. --> ni ser på bilden hur jag har mina smycken (har alltså så här när jag jobbar, brukar annars ha ring i septum och ring i läppen)

mandariiin
0

jobbar som dealer på ett casino just nu, och då får jag endast ha "ett hål i vardera öra". varav det är en del som påpekar mina töjningar, och jag citerar bara kontraktet, och påpekar att det står ingenstans HUR stora de två hålen får vara. Tungan ute

däremot måste jag plocka ur mina 10 andra ringar i öronen, två labretter, meduzan, nape, näsan och byta min smiley till en mini ring som inte syns. tungan tror jag inte att dom har reagerat på.

jag får endast ha en ring på fingret. inga armband eller liknande, för jag kan repa bords mattan. inga synliga halsband får jag ha. och ingen tatuering får synas. jag påpekade ganska fint att det kommer se helt idiotiskt ut om jag ska sätta plåster på mina tatueringar på handlederna. vad tror då gästerna om hur jag mår om jag har plåster på både ovan- och undersidan av båda handlederna? jag löste det ganska fint med att sätta på mej svarta svettband som sitter över, och hjälper till att hålla skjort ärmarna nere. dom har inte sagt något om det än iaf, så jag tror dte är godkänt.

men jag hatar dessa idiot ideér om att man inet får ha piercingar för det ser oanständigt ut. det är som om att jag skulel säga att de äldre damerna inte får permanenta håret, det är fult i mina ögon. (okay, det tycker jag inte, men de är ett exempel.)

Sofie-Jesper
0

Nått ställe som det är lite väl känslig är jhu inom Äldrevården , sjukdvården i allmänhet.. Inom sjukhus är det självklart i första hand för bakteri risken , och inom psyket (säger sig själv om man möter en aggresiv patient) .. men inom äldrevården är mer Kollegiorna som reagerar än dom man vårdar komiskt nog.. har 3 piercingar i läppen , så har väl valt fel yrke :P (l'ser te undersköterska)) Och stjärnan på halsen är väl heller kankse inte så diskret ^.¨

Niini
0

#60 Ja, det säger dom i skolan men ute i praktiken så är det något helt annat… Där jag var på praktik före julen (infektionsavdelning) så hade nästan alla sköterskor ringar på fingrarna, en hade hål både i näsa och tunga vilket de påstår i skolan är strängt förbjudet.

Så jaa, om man vill föregå med gott exempel så har man inte hud-slemhinna piercings men vad som verkligen finns där ute är en helt annan historia..

Sofie-Jesper
0

Jag vet … har jobbat inom hemtjänsten och inne på avdelning  och det är lite komiskt att man får så 2 olika syner på det..

Men så är det alltid , det handlar först och främst om regler , sen om dom ansvaraiga och deras syn på det. Gillar inte arbestgivaren Piercing/tatuering så klart han värderar dig efter det. Samma sak i skolan och diskussioner om sjukvård Mm. Man hör tydligt vilka som är för och emot.