Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettproblem
Läst 9359 ggr
krel
0

svullet öra efter hål

För några dagar sen fick jag för mig att göra hål i örat, bad en kompis att helt enkelt köra igenom en säkerhetsnål genom örsnibben, vi eldade nålen lite men tvättade inte ens örat eller liknande.

2dagar senare konstaterade vi att hålet nog faktiskt satt 0,5-1cm för mkt åt sidan, så jag tog ur säkerthetsnålen. (under dom här två dagarna har jag tvättat hålet med koksaltlösning morgon och kväll). Nu, 3dagar senare, har hålet ju växt igen typ, eller små sårskorpor på bägge sidor, men, de är nån sorts hård lite avlång klump i mitten av örat och de är lite svullet och ömt. Fick tjejen att klämma lite på de och tvätta de me nån sorts typ sårtvätt, och de kom ju då var ur örat också, men jag vet inte va jag ska göra, varet och liknande känns ju kanske inte så konstigt, men klumpen?!?

Vad bör jag göra?

Dojdan
0

Första gången jag piercade öronen så blev det infekterat och jag fick låta det läka ihop igen. Jag fick precis likadant… Jag kan tänka mig att det är brosk som bildas runt hålet.

krel
0

Jo jag har tänkt på den möjligheten också, jag tycker bara att de låter som att de gick ruskigt snabbt..

Men vad ska man göra åt de då?

Dojdan
0

jadu.. jag tror inte att det försvinner. Jag tog om mina hål efter 10 år och då kunde jag fortfarande känna det.

krel
0

Låter ju som att jag borde gå till vårdcentralen x'D

axilur
0

För många år sen hade jag tre hål i rad, tagna med pistol, i ena örat. Jag fick också klumpar runt hålen, men kunde ha dem kvar länge. Men efter ett tag blev klumpen (de liksom växte ihop) så stor att jag var tvungen att ta ut de två yttersta örhängena och tillslut kunde jag inte ens sova med det örat mot kudden för att det gjorde så ont. Så jag fick gå till vårdcentralen som lokalbedövade och helt enkelt opererade ut knölen. De skickade det till analys, men det var inget farligt, utan bara brosk. Smärtan försvann men jag har fortfarande tjockare öronsnibb på ena örat än på det andra (ärrvävnad och så antar jag), och har inte tagit nya hål där just därför.

Men så illa behöver det ju självklart inte gå för dig. På de flesta verkar det inte bli mer än en liten klump. Som man t.o.m kan klämma ut med jämna mellanrum, och som inte gör ont alls. Men om det börjar göra ont är det nog bra att gå till vårdcentralen.

/Anneli

axilur
0

(Knölen var alltså minst 1-1½ cm tjock då jag gick till vårdcentralen.)

/Anneli

krel
0

grejen är att jag är fast bestämd på att ta nytt hål i de örat :S och min knöl är omöjligt större än typ 0,5cm. men jag menar, de är ju så nyligen allt skett, tänk om de bara är lite packat var typ eller nåt (okej jag tror inte på de själv heller), men liksom, ska jag avvakta i några dagar eller ska jag försöka komma iväg till vårdcentralen direkt?

Dojdan
1

#7 Jag skulle råda dig till att inte ta nästa hål själv utan gå till en professionell.. De kan även råda dig till om du bör vänta eller inte.-

Aviendha
0

Man ska aldrig använda säkerhetsnålar i en piercing, och inte då hellet ta med en. Det är ett "dåligt" material, inte alls anpassat för att ha igenom huden. Det finns en anledning till att folk rekomenderar proffessionella piercare, och jag tycker absolut du ska gå dit för nästa hålv.

Vad gäller inflammationen du fått nu så kan det kanske gå över om du har tur, men går du till vårdcentralen så kan de hjälpa dig, kanske ge en salva eller liknande så det läker ihop fortare. Väljer du att inte gå dit så skulle jag råda dig att fortsätta tvätta med koksaltlösning. Men jaghade gått, speciellt när klumpen är så stor redan.

Lycka till!

[disembowel]
0

Vill inte låta som någon moralkärring men för i helvete, säkerhetsnål? Eldad? Inte tvätta något? Gå runt med en säkerhetsnål genom örsnibben i två dagar? Ta ur nålen och låta det växa igen när det finns risk för att det blivit infekterat? Hallå, korkat korkat KORKAT!

Har du otur så har du stängt inne en infektion i örat genom att låta hålet växa igen. Det kan lösa sig, det kan även få inte så roliga konsekvenser. Har du mer tur så är det "bara" ärrvävnad, vilket iofs inte är säkert att det försvinner någonsin men det är inte farligt i alla fall.
Du kan ju alltid testa att pierca om på samma ställe, men i så fall bör du gå till en riktig piercare eller använda dig av riktiga verktyg och nålar hursomhelst.

ChristineL
0

disembowel; Du skrev precis så som jag tänkte! Tack!

krel
0

Jag måste ju säga att jag håller med på alla punkter och jag förstod väl själv att de kanske inte va så smart, och tanken var också att jag bara skulle ha säkerhetsnålen i nån dag till och sedan bytte till ett läkeörhänge. Sen måste de sägas att en kompis hade tagit hål nån månad tidigare precis så här och allt hade gått bra så jag tänkte att de väl kanske inte va nån större fara.

Efter ännu en natt och med lite till sårtvätt är mitt öra inte lika svullet och ömt längre, de är egentligen bara den där knölen där inne. Däremot har jag ibland en svag känsla av att jag har lite lock i örat och de låter ju inte bra alls; Men jag ska gå till vårdcentralen nån gång den här veckan nu å se va dom tycker, antar att man borde kunna operera bort den förbaskade knölen om inte annat, och om jag nu har en infektion borde jag ju få penicillin?

Fast besluten att pierca mig igen är jag iallfall, och ja, denna gång på ett riktigt ställe :p

Aviendha
0

Huvudsaken är att du lärt dig något av det hela, och att du förhoppningsvis inte får några "men" av det. Lycka till!