Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 7920 ggr
jnua
0

Öronkant, svara snabbt

På tisdag ska jag ta hål i öronkanten, det jag vill veta är om ni har några tips för att hindra infektioner och sånt. När jag var 12 tog jag hål i öronkanten, men det bildades som en rund lila/blå kula/boll där uppe. Men ifall det händer igen vad ska man ha för att de ska infektionen ska gå ner igen? Kan man använda asolsprit?

Telefonkontakt
0

Sprit ska aldrig användas på piercings. Sen så hoppas jag att du inte ska göra med pistol. Om man får infektion så är det bästa att tvätta med saltlösning eller tvätt från riktig piercare.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

jnua
0

Va? Jo, jag ska göra med pistol. Men alla säger, har till och med hört piercare säga att man ska tvätta med aco asolsprit lösning. Kan man göra saltlösning? isåfall hur, kan ni typ skriva "recpetet"

Telefonkontakt
0

#2 man ska ALDRIG pierca sig med pistol. jag tror inte att en riktig piercare som gör med kanyl har sagt att man kan tvätta med asolsprit.

Kan inte receptet utantill på saltlösning dock.

jnua
0

Jag vet att man inte ska göra med pistol och att det inte är lika bra. men det är lite svårt att hitta piercare där jag bor. Vad är det för skillnad som jag tvättat piercingen rent med asolsprit om det är pistol eller nål?

Telefonkontakt
0

HÅLTAGNINGSPISTOLER

På en del studios och hårsalonger används en sk håltagningspistol för att utföra vissa piercings, oftast då i örat och näsan. Håltagningspistolen är egentligen framtagen för piercing i örats mjukdelar, eller den sk "snibben" av örat och kan lätt ställa till bekymmer när den istället används till håltagning i näsan eller i örats övriga delar då dess smycken inte är anpassade till något annat än just öronsnibben.

Även vid rätt användning så kan den åstadkomma problem. Detta pga att själva smycket kan vara för kort, de håller nämligen en generell längd på 6mm och ger inte utrymme för svullnad, de är svåra att effektivt kunna rengöra, de sk fjärilslåsen på baksidan är nästan omöjliga att fullständigt rengöra och kan lätt bli en grogrund för bakterier.

"Pistolens" pärla är slöare än en piercingnål och river bokstavligen ett hål genom kroppen. Det ställer till onödigt mycket skada på kroppen, vilket ökar risken för infektioner, problem och ärrvävnad. En piercingnål "skär" ett fint snitt genom kroppen och brukar underlätta läkningen avsevärt när det gäller både läkning och obehag.

En håltagningspistol kan heller inte steriliseras ordentligt, vilket gör det svårt att hålla en tillfredsställande hygien. Pistolen kan lätt bli förorenad av blod, hudrester och sårvätska när smycket "skjuts" genom kroppen."

exakta svar till varför du inte ska använda asolsprit låter jag någon anna svara på då jag inte kommer ihåg exakt varför.

Aviendha
0

Precis som Telefonkontakt säger så är inte pistolen ett bra alternativ. Du kan väl vänta tills du får tag på en riktig piercare, eller kan åka så du får tag i en?

Alsolsprit torkar ut området på ett helt annat sätt och brukar inte rekomenderas alls. Det går lätt att göra sin egna koksaltlösning hemma. Snabbt, billigt och bra. Receptet finns här.

ChristineL
0

#2 - Vill bara flika in att det är skillnad på alsolsprit och alsollösning. Men nej, sprit ska aldrig användas för att tvätta piercingar, det är för uttorkande.

jnua
0

Men om inte asolsprit funkar, vad kan ni annars rekomendera att jag tvättar med?

Telefonkontakt
0

Det har vi redan sagt - koksaltlösning. Annars så finns den här som är bra för piercings.

http://www.barbarella.se/Public/Store/showProduct?id=8967&from=59

Jag tycker personligen att saltlösning suger i jämförelse med den här.

mandariiin
0

ljummet vatten? har alltid funkat för mej i alla år Flört

jnua
0

koksaltlösning ska jag prova göra hemma. men finns det något man kan köpa på apotketet istället för att beställa massa saker från nätet.

peaches
0

Det finns även att köpa koksaltlösning på apoteket om man vill, men det är jättelätt att göra^^

Jag vet inte vad med som kan fungera, lactacyd tvål har jag använt med min off center, men då har jag ju haft ett munskölj också. Jag vet inte om endast lactacyd tvål funkar med öronen? Svårt att tro det dock.

jnua
0

Alltså kan jag använda koksaltlösning för att tvätta hålet i örat och förhindra den mot infektion?

men jag är jätte lat, kanske ändå köper koksaltlösning på apoteket ;P

Aviendha
0

#13 Ja det kan du. Koksaltlösningen använder man som tvätt, den löser ju upp ev var och skorpor som man kan få bort och dödar lite bakterier, och har man redan en infektion så drar den ut det.

Sofie-Jesper
0

Även om man är lat så det jhu knappast jobbigt att göra egen kosalt lösning.. Koka upp en Matsked salt med 1 liter vatten.. tvätta med det när de är ljummet.. Svårare än så är det jhu inte..

Men om du nu skulle gå till en "proffisionell Piercare" så hadde detta inte varit någet problem.. Dom vet jhu hur man ska göra och effektivast efterbehandling. Göra med en pistol på Frisör salongen är jhu bara uppbyggt för problem.

jnua
0

Men jag sa inte att jag inte skulle göra koksaltlösning. jag sa att jag kanske ändå köper färdig koksaltlösning. snacka om negativ? ….

Sofie-Jesper
0

Whatever.Jag vet vad du skrev och jag svarade bara efter det.

jnua
0

moget

Aviendha
0

Nu lugnar vi oss lite här inne. Ingen har förolämpat någon längre upp. Låt det vara så, ett missförstånd helt enkelt.

jnua
0

Nej, alltså jag vet. men det verkar som att enda sen jag skapa denna "tråd" har alla vart negativa mot mig? menar ju inget illa ju. frågade bara er lite saker.

Aviendha
0

Jo, men du fick svaren med faktiskt. Vi rådde dig till ett alternativ vi ansåg vara bäst efter vår erfarenhet, för din egen skull. Gav dig tips men du tolkade nog det hela lite fel, för jag anser inte att det är god ton du håller i #16 och #18.

I övrigt så tycker jag inte att någon har vart negativ, vi höll inte med om metoden eller tvätten, ,men gav dig tips på alternativ. Hade vi velat vara negativa hade vi inte svarat och låtit dig göra som du ville, vilket kanske kan leda till infektioner och andra problem.

Som sagt, det är mycket lätt hänt att man tolkar det hela lite fel på intrenet. Det är just därför som man ombeds läsa allt som skrivs som om det var skrivet i gott uppsåt. Dvs. man slänger själv in lite smileys i texten man läser. Allt som oftast är det faktiskt vänligt skrivet, mycket sällan det inte är det. =)

jnua
0

alla tolkar det på olika sätt, så är det faktiskt. =)

Aviendha
0

Absolut. Med lite "peace and love" i bakhuvudet och med tanken att de allra flesta inte menar illa så går det rikigt bra. Och kniper det så kan man alltid vända sig till de som håller i siten så kan de lösa det hela åt en ;)

jnua
0

exakt, men undrar också lite om ni kan ge några olika "läkemedel" man kan använda för att tvätta piercingen med och så?
ni har skrivit, koksaltlösning, men finns det något mer?

Telefonkontakt
0

#24 jag skickade en länk i #9.

jnua
0

Jo, jag vet. Men det var något man skulle beställa. Orkar inte med massa beställningar, finns det något man kan köpa i apotketet eller någona annanstans?

Aviendha
0

Jag kommer inte på rak arm på något på apoteket förutom kokasltlösningen som jag skulle köpa till en läkande piercing.

mandariiin
0

på piercing studio finns det både flytande rengöring och vanlig tvål rengöring.

eller om du klarra av att inte pilla på piercingen så fungerar ljummet vatten perfekt. men det är under förutsättning att man låter den vara och rör den endast vid tvättning.

jnua
0

Okej, tack så mycket! men jag ville bara fråga er vad ni tror de var. kolla jag hade hål i örat där förut, men de bildades en typ lila/blå bubbla där uppe, vad tror ni att de va? ja blev helt jäkla rädd, för ja trodde de va något jätte allvarligt. så vad tror ni att de kan ha vart

Aviendha
0

Inte en aning, så svårt när man inte sett det förr. Kan ha vart en bristning i huden, som hemorrojder fast i örat såklart :P Kan ha vart en infektion, brosk, ärr osv osv. Inte en endaste aning.

jnua
0

igår gick  ja till apoteket och fråga vad man ska köpa för koksaltlösning, och hon i kassan frågade vad ja ska använda det till och ja förklara allt. Så hon gav mig ett paket med koksaltlösning. Men asså de hon paket med koksaltlösning va typ någon koksaltlösning drop för ögonen. Men kan man använda de för öronen också eller? eller har hon gett mig fel, men de står koksaltlösning, men iallafall de ja undrar om ja kan använda dendära drop för ögonen på mina öron också?

Aviendha
0

Koksaltlösning är koksaltlösning i vilket fall. Att de ser ut att vara rill ögonen är antagligen för att de ofta säljs för att skölja ögonen mot smuts och liknande.

Har själv kört på det när linsvätskan vart slut, och det gör optiker med. Sen går det ju fortfarande att använda till öronen, för det är ju samma saker i, om jag inte har grovt fel då förstås. ;) Du kan ju läsa innehållsförteckningen, det ska väl vara destilerat vatten (kan stå dest. vatten) och salt, dvs NaCl (Natriumklorid) som är den kemiska beteckningen för salt.

jnua
0

Så det går ändå att använa även om det står att det är för ögonen?

Det står; Produkten innehåller en steril fysiologisk saltlösning utan konserveringsmedel med samma salthalt som naturligt finns i tårvätskan. Svider inte i ögonen.

Men hon på apotketet sa att det funkar bra. Men ändå blev ja osäker eftersom det stod ögon grej.

Juste, är det vanligt att det ska va lite svullet vid örat när man har tagit hål precis?

Aviendha
0

salthalten kanske inte är densamma i det du har som i den koksaltlösning vi har i artikeln, men det blir absolut inte sämre av det. För att vara helt säker på att få det optimalt så bör du faktiskt göra egen, salthalten i ögonvätskan är inte alls hög, men den är lite högre i de sårtvättar man rekomenderar.

På 30 sek har du satt allt på plattan. Inom några minuter så har det kokat. Ta av, och svalna, använd.

Det är helt vanligt att kroppen reagerar med svullnad när den penetreras, vilket sker vid en piercing.

jnua
0

Okej.

Asså ska man koka vatten, hälla typ en tesked salt och låta de svalna lite? efter de ska man typ lägga de dära saltlösningenn på en sån där grej man kan ta bort mascara med och låta den få va på stället där de e hål?

Aviendha
0

Allt står i vår artikel om koksaltlösning, läs den här.

Där står vad man ska ha, och hur mycket. Du häller i ingredienserna, kokar upp det, låter det svalna och använder. Endera genom att badda med en bomullsrondell, eller så kan du "bada" såret/piercingen genom att hälla koksaltlösningen i ett shotsglas och doppa/trycka mot stället i några minuter. Skölj med rent vatten efteråt för att få bort ev. saltrester.

jnua
0

haha hur skulle jag kunna doppa örat, asså öronkaten i glaset. låter litee svårt o omöjligt ut ;P

Sofie-Jesper
0

Den frågan kan du nog testa dej fram :P

Aviendha
0

Var kreativ, har du ett fullt shotsglas och är beredd på spill så går det. Tyrck fast det mot kroppen? Jag lyckades med läppen, in och utsida, och kan inte tänka mig att jag inte skulle lyckas med ett öra.

Eller så testar du inte alls och väljer en annan metod.

jnua
0

Haha okej. Måste fråga en till sak … det är väl vanligt att det känns lite vid örat där uppe? Asså att det gör lite ont, och om man råkar komma åt den så känns det också. Det är väl vanligt?

Förlåt om jag frågar en massa, men jag är den sortens tjejen som är jämt orolig för ALLT och då menar jag allt. Om jag har någon liten prick på armen exempel så kan jag flippa ut dirket och börja leta på internet. Fast det kanske bara är något sår eller något. Så ni får ursäkta mig med mina frågor. Och tack att ni svarar och ger mig massa bra svar!! :D

Aviendha
0

Haha, ingen fara ;)

Du menar att om du rör den översta delen av örat så ömmar det i såret/piercingen? Eller ömmar det på stället du tar på?

Eftersom örat är lite "styvt" så kan jag tänka mig att det gör ont i piercingen (om den är väldigt öm/irriterad) eftersom den rörs lite av att man rör själva örat. Jag fick en lätt inflammation när jag tog mina öronhål med pistol som 12åring, och då kände jag samma sak. Men med bra rengöring (dock inte övertvättning, kan ha motsatt effekt) så ska det lägga sig och börja läka.

KAGE
0

Klorhexidinlösning finns att köpa på apotek för typ 25 spänn eller nåt

funkar finfint!

Piercingar i örats brosk får lätt problem och kan ta låång tid att läka.

Men om de inte sitter i brosket så går det oftast jättesnabbt och problemfritt! :D

/Karoline.

jnua
0

svar till 41#, asså om jag råkar komma åt örat där uppe kan det kännas lite. men det är väl vanligt att det gör?

42#, klorhexidinlösning rekomenderade dom faktiskt inte till mig. dom sa att man bör använda asol sprit eller koksaltlösning för att göra så det läker fint. klorhexidinlösning gjorde allt bara värre sa dom. men funkar det för dig???

KAGE
0

#43: ja det funkar asbra för mig och alla jag vet använt det.

MEN det bästa ÄR koksaltlösning. Den ska helst vara varm, detta drar ut bakterier och skit ur piercingarna :)

/Karoline.

Aviendha
0

#43 Jag vet inte, det kan vara början till en infektion men antagligen är du bara extra öm. Klorhexidin har jag hört några säga att det torkar ut huden något enormt. Visst kan koksaltlösningen torka ut den med, men inte i samma utsträckning som det verkar.

KAGE
0

Vi får tänka på att det är ett simpelt hål i örat vi pratar om

/Karoline.

Aviendha
0

#46 Ja, medveten om det. Fortfarande en genomträngning om hud vi pratar om ;) Dessutom kan infon som skrivs vara andra till nytta i andra sammanhang med. (för jag antar att det var mig det var riktat till)

jnua
0

Kan jag ta kokat vatten, hälla så mycke salt de behövs och typ hälla det över örat?? haha

Aviendha
0

Läser du artikeln och ovanstående inlägg så vet du vad du ska göra ;)

Anett Lindbom
0

#48,  Jag gör så att jag tar en mugg och fyller på med vatten & sedan pyttsar jag på med lite salt & sedan in i micron med det och värmer upp det, sedan får det stå och svalna tills jag kan göra rent med topps eller sådana där platta bomullsgrejer(vad det nu heter?)där jag har piercat mig, snabbt, smidigt och enkelt..:)

jnua
0

ska blötlägga mitt öra nu. men asså man kan inte ha öronkaten i ett shotglas det är nästan omöjligt, har provat o de går inte eftersom piercingen är så långt uppe så de går ej. men ska ta såna bomullslappar(?) och hälla koksaltlösningen och hålla de i 5-10 minuter ;)

48# det skulle helst va lika varmt som när du dricker kaffe ;)

jnua
0

menar 50#, förlåt!

iallafall, sitter här med en bomullslapp(?) i öronkaten, hoppas på det bästa!!!!

Sofie-Jesper
0

Haha..Ursäkta mig nu men det verkar bli mer och mer en daglig "blogg" snarare än frågeställning om vad att göra…Som #46 skrev , det är hål i örat vi snackar om, inte en operation…

jnua
0

Du är verkligen negativ? Va är ditt problem?? låt mig fråga massa frågor om hålet i örat. nej, det är ingen "operation" men det är ändå ett farligt ställe att ta hål i. om du nu tycker så illa om alla frågor så kommentera inget och va bara tyst

Aviendha
0

#53 TS vill ha svar, då borde h*n få det med. Frågar man inget får man inte veta något heller. ;) Visst, i de allra felsta fall är det inget komplicerat alls, men jag förstår att folk vill veta allt och få tips på hur man ska göra saker så det blir så bra som möjligt.

Liss
0

Ni får hålla god ton här inne. Finns inga dumma frågor här inne heller för den delen. Vill man veta, får man fråga. Men de gäller att läsa ordentligt i svaren också så saker och ting slipper upprepas.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jnua
0

Hellre att man frågar en massa istället för att sitta och vara orolig över något. Jag vill inte ha en massa onödiga kommentarer i det inlägget jag gjorde angående hål i öronkanten, så dom som bara vill vara negativa kan skriva till någon annan. Och tack till er som har svarat på mina frågor. Kommern nog forsätta fråga en massa om det händer något.

KAGE
0

Det viktigaste är iaf

att aldrig

peta på en oläkt piercing

med smutsiga händer.

/Karoline.

Sofie-Jesper
0

Haha..jag är inte negativ eller otrevlig..Håller mycket väl med om att det är bättre att fråga en extra gång..Och frågar man inte får man heller inget veta ^^ . syftade mest på att samma fråga har besvarats ganska många gånger :P … Men jag hoppas det löser sig med ditt "hål i örat" ..:)

jnua
0

mm okej :)