Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: allmänt
Läst 1982 ggr
[Katteeen]
0

Piercingsmycken på Dollarstore

Var med mamma och kollade runt på en massa affärer idag, så åkte vi in på Dollarstore för att hon skulle köpa något. Jag fastnade vid halsbanden, och fick syn på… Piercingsmycken?!
Det fanns både för ögonbryn och naveln.
Blev lite paff att de skulle ha såna, men tydligen har de beställt in lite sånt nu :)
Jag tänkte att "Nämen det här är garanterat oäkta", så kollade jag närmare på lappen och där stod det att det var i kirurgiskt stål.
Jag köpte ett par bara för kul, de var inte speciellt dyra, så om jag inte kan ha dem gör inte det så mycket ;)

Är jag den enda som inte har märkt detta? :P
Och en fråga till, tror ni att det är något att ha? De var faktiskt ganska fina, och kostade bara 30 kronor styck, skulle vara kul om man kunde använda dem när man hittat på ett ställe som säljer så billigt :)

hus-musen
0

Jodå jag har kikat på dem i helgen och jg hade aldrig vågat köpa nån av dem.. Kirurgiskt stål innehåller nickel, och jag är inte säker på om det som dollar säljer håller sveriges krav på nickelfrihet.

Qui dormit, non peccat

[Katteeen]
0

#1: Okej, det var tråkigt.. Men måste bara fråga en sak, kommer säkert verka helt korkad, men iallafall. Är inte kirurgiskt stål samma sak som 316L-stål? Eller har jag fattat detta helt fel?
Trodde det var ett bra material.. Obestämd

cillisw
0

#1 Kirurgiskt stål innehåller väl inte nickel?

[Katteeen]
0

Här är ett exempel på information om ett smycke jag hittade inne på www.modeakuten.se

"Navel Piercing

hjärta + änglavingar

Storlek
stavens tjocklek: 1,6 mm
stavens längd: 10 mm
material: 316L kirurgiskt stål"

I princip alla smycken därinne är i kirurgiskt stål (förutom de som är acrylic och PTFE då), vore det inte lite konstigt om det materialet inte vore bra? Obestämd

hus-musen
0

Kirurgiskt stål innehåller en liten mängd nickel, tillräckligt för att man kan reagera om man är känslig. Läs tex här på sajten eller på wikipedia så ser ni själva hur det ligger till. eller bara googla "kirurgiskt stål nickel" så kan ni läsa mera.

Jag använder inte kirurgiskt stål då det inte är rent från nickel, jag använder enbart titan då det är rent från nickel.

Qui dormit, non peccat

[Katteeen]
0

#5: Okej..

Men eftersom jag inte är speciellt känslig emot något så kanske jag kan prova att ha dem iallafall, alla andra smycken jag har är i kirurgiskt stål, så jag tror det ska gå bra :)

hus-musen
0

#6 Ja du känner ju din kropp o vet vad du reagerar på=) Och oftast så går de ju bra, de är bara om man är känslig som jag är som man kan reagera=) Var ju därför titan började användas, det kan man ju inte vara allergisk mot!Glad

Qui dormit, non peccat

Liss
0

"Kirurgiskt stål innehåller alltså alltid nickel. 316L kirurgiskt stål beskrivs ibland som nickelfritt eftersom denna form av stål trots sin höga halt av nickel inte avger nämnvärda mängder, vilket är orsaken till att de flesta nickelallergiker kan använda 316L kirurgiskt stål utan att få problem."

Men som sagts, titan är det bästa.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Katteeen]
0

#8: Okej :)