ARGH!
ARGH nu har min läpppiercing blivit infekterad..
som tur va hade mamma bakteriedödande hemma..
så nu blir det till att tvätta varje dag
jobbigt
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Jobbigt! Been there done that.. Hoppas det läker ihop bra och fort.
Paulina

#1 ja det hoppas jag med

gör koksaltlösning och skölj/tvätta med annars. Fungerade asbra till alla mina piercingar :)
och tänk på att inte rengöra för mycket för det kan leda till infektion med

#3 jag spyr på koksalt.. skljde munnen med det flera ggr om dagen i 2 veckor när jag precis hade tagit den..
så jag prövar med det här.. annars får det väl bli koksalt iaf då..

ett tips jag har.
köp Pronaxen på apoteket och ta morgon och kväll i 5 dagar. Glöm inte att läsa bipacksedeln.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#6 pronaxen är smärstillande medicin!?!
varför ska hon köpa det när hon har en piercing som är infekterad / inte läkt? Det sliter som fan på lever, njurar och magen. Jag har haft sån medicin sen jag var sju år på grund av min migrän (visserligen den starkaste sorten) men jag rekommenderar verkligen inte att någon utan att ha ont går och proppar i sig sånna tabletter även om de är receptfria och med en lägre dos..
Bättre att hon äter massa frukt och får i sig vitaminer, tvättar sin piercing och låter bli att pilla på sin piercing i onödan.
För övrigt så är inte infektion och inflammation samma sak (kan iofs vara sammankopplat men inte troligt i detta fallet) och vid infektion så hjälper INTE sånna här tabletter, dock vid inflammation.. Men det dämpar bara symtom och tar inte bort problemet som finns.
Håller med murderdolls, ta inte tabletter som är ämnat för något annat. Till en infekterad piercing kan du hålla dig gott till koksaltlösning och möjligtvis hjälpa till med zinktabletter från hälsokost. Zinket gör så att läkningen kan gå fortare och bättre.
Men koksaltlösningen drar ur infektionen, så de är det bästa enligt min mening. Du behöver ju dock inte hålla på och skölja munnen med det/i munnen. Utan ha en bomullspad på utsidan i några minuter, om du är trött på smaken :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Och för att tillägga, så vet jag inte exakt vad du menar med "bakteriedödande" heller. De kan vara så att de är alldeles för starkt också. Så de dödar dem bakterier som är till för att hjälpa. Då torkas de ut och blir infekterat och irriterat pågrund av det i stället.
#9 En liten rättning. Bakterier bidrar inte till låäkningen. Dock finns ju de som inte gör oss någon skada, men ingen av dem tillför något positivt, mer än att ev ta upp plats så andra farligare bakterier inte får plats just där ;)
Uttorkningen skadar vävnaden som inte fungerar lika bra som innan och därför blir det svårare för immunförsvaret att läka en "skada" då. Dessutom kan bakterier dra nytta av skadad vävnad.
Paulina
Ja nu menade jag inte att bakterierna bidrar till just läkning, utan att de finns bakterier som gärna ska finnas kvar. Vad jag lärt mig så ska dem goda bakterierna vara till hjälp åtminstone.
Fast nu kanske vi pratar om olika saker också.
#11 Jag pratar om bakterier som kan komma till en piercing =) Sitter just nu och läser microbiologi och de enda goda bakterier som nämns är de som finns i tarmen (vissa fall även på andra ställen på kroppen) och magen för att förhindra kolonisation av andra, mer virulenta, bakterier.
Paulina
Ja där ser man. Jag vet inte om just "goda bakterier" är de missledande ordet då. De är väl inte just bakterier, eftersom som du säger, bakterier inte tillför något gott. Jag vet inte riktigt vad jag menar, för är inte bra på medicinska termer etc. Men att de finns "saker" i kroppen som tillför och hjälper och kan dö om man tar till för starka preperat trodde jag mig veta åtminstone.
I alla fall - De är inte bra att tvätta en piercing med för starka saker, eller alkohol eftersom den "naturliga floran" rubbas då.
#13 Ja, de olika vita blodkropparna tar nog skada av alldeles för starka preparat och det är ju inte bra för oss =) Jag vill gärna hålla liv i mina dendritiska celler, makrofager och monocyter hehe.
Även kemisk balans som också på sitt sätt är ett försvar kan nog rubbas om man använder för starka preparat.
Man vill ju ha ihjäl det onda, men man måste ju hålla en fin balans så det inte gör mer skada än nytta, vilket faktiskt kan hända om man har otur/är oförsiktig.
Paulina
#14 Tack. Vad svårt de var att få blodkroppar i munnen då! ;) Ja alltså, att komma på det. Så jo, goda bakterier är väl lite missledande när jag menar blodkroppar.
De var de jag menade med om vi ens pratade om samma sak. För bakterier lät fel mot vad ja menade :)

#9 det bakterie dödande är en typ tvål som jag fick av en piercing studio till att tvätta min piercing med

har nu även läst bipacksedeln lite extra noga. "Användningen av naproxen (som alla läkemedel vilka hämmar cyclooxygenas/prostaglandinsyntes) kan försvåra möjligheten att bli gravid." Ytterligare en anledning till att inte äta dessa utan god anledning :)

#7 jag har fått tipset av tre olika piercare och på mig så funkade det utmärkt och jag blev av med två infektioner jag hade gått med i minst 2 veckor.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se