Tungpiercing - infektion?
Hejsan!
Den 21 april gjorde jag Tungpiercing,
Undrar hur man ser om tungan bir infekterad?
Min tunga är lite grön/gul/svart typ i färgen och kom till för någon dag sen. Och känns lite bort donnad som den har gjort då sen piercingen. Är det normalt? Tänkte mest på färgen.
Det låter inte så normalt att den ska vara i den färgen, men har du ingen bild att lägga in på tungan så kankse man kan se vad det är? Är det den färgen över hela tungan eller just runt hålet?
Tyvärr så har jag igen bild. Men kan försöka o ordna en imorrn kanske.
nästan hela tungan.

Grön,gul och svart? Låter som den missfärgning man kan få av nickel eller av ett mycket rejält blåmärke.. Jag tycker att du ska ta ut staven om tungan även börjat domna!
Qui dormit, non peccat

det bästa e ju om du åker till nån piercingstudio lr där du piercade dig… lr om du inte vill det kan du ju ringa till sjukvårdsrådgivningen.. men det kanske kan vara någon missfärgning av staven som du har, (titan är bra) lr så kanske du har ätit något.. :/ för när jag gjorde min så blev min tunga missfärgad nästan jämt, det berodde på vad jag åt såklart, men nu e de över :D lr så kanske det är ett blåmärke, det kan man ju få av piercingar.
Mvh
Köp munskölj med klorhexidin på apoteket och kör några gånger per dag ett tag. Har det inte hjälpt på två dagar måste du ta ut staven. Det känns på något sätt som om du fått en riktig skitstav. Välj titan framför allt annat!
Säger som hus-musen de låter som någon missfärgning eller som ett blåmärke. Att piercingen gjort så de skapats blåmärken, vilket de ibland kan bli om den tas på en nerv eller så. Men de låter inget bra de där.
Gå som sagt till en piercare och fråga om råd. Dem kan titta på dig spcifikt och säga. Är svårt över internet också.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

har du bild på det föresten?

ParaKiss(min dotter) är till hälsovoårdscentralen just nu och kollar tungan, Så nu är det bara att vänta och se vad dom säger där,,
Nu komer negativa jag tillbaka och drar upp detta ännu en gång:
HUR kan ni sitta och ge råd som att skölj lite och det e nog bara blåmärke??
Att ett blåmärke ska dyka upp 2 veckor efter att det piercats e löjligt att tro. Möjligt kanske , men helt uppenbart inget man borde gissa på efter så lång tid.
Om tungan är SVART bland annat så kan det dessutom vara jävligt farligt.
Är det nån härinne som vet hur jävla farligt det faktiskt är att få en riktig infektion i tungan??
Domningar missfärgad tunga i ett hål som togs för 2 veckor sen = spring till vårdcentralen. Nått annat råd kan mycket väl vara FARLIGT!
Detta är ett problem jag sett flera ggr på denna sida. Folk som uttalar sig utan att ha ordentliga kunskaper om saken i fråga. Detta e såklart en av baksidorna med forum att det folk säger här bara är "deras gissning/åsikt/o.s.v" men på nått sätt blir det juh "sanning" för den som frågar eftersom den förväntar sig att de som svara verkligen VET att det de skriver är "sant".
Just my two cents…..
Och ja jag vet att jag dragit upp detta tidigare för nått år sen men denna gång var det så illa att jag kände mig tvingad att uttala mig.

Jag håller med SMMM. En infektion i en Tungpiercing är verkligen inget man vill ha. Om du är orolig gå till din piercare eller till en läkare.
# 9 Oj, vilken tur att du vet så mycket då!
#11 Tack!
Jag vet inte ut eller in.
var till hälso centralen. Men där fick man inte till mkt hjälp… Var nå nybörjare, praktikant eller något sånt.
Hon babblade om allt möjligt, dittan o dattan. Och ändrade sig o sånt. Så jag funderar på att beställa en ny tid. Fast hos en annan. Den jag var hos förklarade inge bra heller. Och ja, verkade inte så kunnig.
Det var inte infektion enligt henne. Först var det svamp, sen så gick hon o pratade med sin handledare som inte änns kom in o kollade på min tunga. Och då vare något på tungan, vad det nu hette, som dött o höll på o skulle ramla av eller vette 17. Men hade inte tillräckligt saliv där. Som sagt, hons förklarade så konstigt. Och jag fick inget emot det eller nåt. Så jag beställer en ny tid nästa vecka…
Bild har jag inte hunnit med ännu. Men ska försöka o fixa imorrn då man har en ledig dag.
#13 Du skulle ha haft full rätt att säga åt henne att du vill ha en annan läkare/sjukskötare/hälsovådare.. Det är patientens rättighet att få en läkare/vårdare som denne kan lita på!
Ok de sa svamp bland annat… Då e frågan hur tar du hand om din piercing? Sköljer du med nån spec munskölj och så ?
Andvänder Corsodyl munhålelösning. Som apoteket sa att man skulle använda…? Men me den gör det ont ibland. Är hemskt stark. Början var jag noga o ta den morgon i kväll. Men senaste tiden pga det gör så ont ibland me den så kör jag det mest en gång om dagen. antingen morgon eller kväll. Och ibland två gånger då.
när jag borstar tänderna brukar jag även borsta piercingen samtidigt.
O vatten sköljer jag med efter mat o annan dryck än vatten. så ofta jag minns. Men ibland så glömmer man bort det. Eller så är man någon stans där man inte kan skölja riktigt. ex man äter ute o sånt.
Aa kom på det att jag glömde bort o berätta en sak för dom på hälso centralen.
Det känns som att en tråd eller nåt drar åt under tungan så att jag inte kan sträcka ut tungan så långt utan att det känns. kanske är normalt? inte vet jag. min första tung piercing o allt som va efterlängtad ^^ Det är typ ifrån hålet och ut mot tungans top. känns som att det tar i typ :/

corsodyl ska bara användas i 5 dagar, inte längre då den är väldigt stark. en vanlig biverkning är missfärgning av tungans ovansida så där har du antagligen svaret!! den kan även ge allergiska reaktioner och och inflammationer i munslemhinnan..
Qui dormit, non peccat
ahaaa ok… Så bara sluta me det då? Men behöver jag inte hålla piercingen ren?
Eller räcker det bara med vatten o när jag borstar tänderna?
Hur länge ska men egentligen skölja munnen, med vatten o sånt, typ efter måltider osv?

Helt vanlig koksaltlösning är det bästa till det mesta skulle jag vilja påstå.
Så skölj med det istället!
Skölj tills de är rent, två minuter borde räcka gott o väl=)
Nu lovar jag dock inte att det faktiskt är corsodylen, men de är en mycket trolig orsak! För säkerhets skull så kan du ju kolla upp det ändå=)
Qui dormit, non peccat
Ok. Men koksaltlösning i munnen? ^^ Kan inte va gott det e

Nope de är lite småäckligt, men de är mycket bättre än kemiskt framställt skräp som oroväckande många får biverkningar av.. 
Qui dormit, non peccat

Man vänjer sig snabbt med saltsmaken! :P
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Har inte själv piercing i tungan, men många av mina vänner har å min syster har å dem har använt koksaltlösning, dentan eller plaqtive som munskölj å så till deras piercingar. Använd inte listerine bara! d e alldeles för starkt sa min piercare när jag frågade om man inte kunde ha d då vi hade det hemma. men d låter mest som en missfärgning eller ett blåmärke, men gå tillbaka till din piercare å fråga om råd. Dem vet ofta mycket bättre än vårdcentralen ^^
Jag tycker du ska gå till en piercare fortfarande. Eftersom dem har erfarenhet kan dem ge dig råd och se bättre.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆