Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 8175 ggr
cillisw
2009-02-06 14:54
0

Dermal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och hallå!

Jag har ju funderat på att göra en dermal mitt på bröstet om man säger, som på bilden jag hittade på google.

Nu är det så att jag fick det i present av min underbara pojkvän :) så jag tänkte eventuellt att jag skulle göra den någon gång nästa vecka. och jag undrar om det är någon här inne som har gjort dermals som kan säga om det gör super ont, och tar lång tid? Går det att jämnföra med att göra en piercing? Jag blir lite larvig sådär när jag ska göra något nytt.

Aviendha
2009-02-06 15:05
0

Åh, vad roligt! Nu har jag ingen, men är grymt sugen. Av det jag hört så är det inte så farligt alls, och en del verkar tycka att de läker lättare än en vanlig piercing. Ingreppet tar inte så lång tid, men det känns säkert som så med adrenalinet ;)

Hoppas någon med personlig erfarenhet kan svara bättre. Du får gärna berätta hur allt gick till sen och hur du upplevde det, det skulle nog uppskattas av fler än mig kan jag gissa.

LinnB
2009-02-06 15:19
0

Åh, precis en sån jag ska göra! Sparar till en nu :)
De jag pratat med som har dermals har upplevt att de läker lättare än andra piercingar, annars har jag ingen aning.
Du får berätta hur det gick sen! :)

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

cillisw
2009-02-06 15:22
0

Ja det är verkligen jätte roligt för jag tycker att det är så himla fint! :) Men nervös det är jag ju hihi! Tack för ditt svar, det känns lite bättre nu iaf! Självklart kommer jag med bilder och berättar allt om det hela när det är gjort. Glad

cillisw
2009-02-06 15:23
0

#2 Åh vad roligt, den är ju så fin! :)

Liss
2009-02-06 17:43
0

Du har en artikel om dermals här inne, ifall du vill läsa lite mer om det.

Sen vet jag att "Mova" har dermals, vid bröstet, här inne.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

mandariiin
2009-02-07 08:12
0

jag hade en dermal precis där du vill göra din. själva piercingen i sej är inte så jobbig att göra. (sen är dte ju oliak för alla) det gör i stort sett liak ont som en vanlig piercing, men tar något längre tid, och känns mer obehaglig.

jag blev väldigt irriterad på min piercing, så den plockades ur efter ett tag. den fastnade i allt och var allmänt ivägen med den placeringen. tyvärr, för den var fin.

men nästa gång jag gör en dermal så komme rjag placera den på ett smartare ställe….

cillisw
2009-02-07 12:29
0

#6 Tack för ditt svar! :) Tråkigt att du var tvungen att ta bort den pga att den var i vägen. :( Blev lite tveksam nu, är ju inte kul om jag fastnar med den i allt hela tiden… men samtidigt så vet jag inte något annat ställe som jag skulle vilja sätta den på som kan bli fint… något tips kanske? Hihi! :)

[Mova]
2009-02-07 14:22
0

Jag har sån som på bilden fast 2 stycken, och jag har aldrig upplevt att de har vart ivägen samt heller aldrig fastnat i dom, och jag har haft dom i ca ett år nu =) Men ibörjan tejpade jag mina på kvällen så att jag vekligen inte skulle fastna i dom!  go for it !

cillisw
2009-02-07 16:36
0

#8 Åh oki vad fint! :) Ja det får bli en dermal där jag har tänkt mig från början, får tejpa den i början så jag inte fastnar och sen är det väl så att man vänjer sig vid att ha den så man hela tiden tänker sig för så man inte råkar fastna med den. :) Det är ju lika dant med många piercingar, man vänjer sig och ser då till att inte fastna i kläder osv.

[Mova]
2009-02-07 18:47
0

Vad bra! Men tänk på att sätta fast en bit kompress under tejpen, så inte tejpen klibbar fast på smycket, då gör det nog ont att rycka bort den. ;) (köp vit papperstejp på apoteket) och ha bara en tejpdrag över så den kan andas=)

Aviendha
2009-02-07 18:49
0

Du vet ju inte hur det är för just dig innan du testat. Vi har ju alla så himla olika kroppsbyggnad, storlek, form osv. Det som funkar för en kanske inte funkar för en annan. Men i värsta fall så får du ta ut den, i bästa så sitter den där och ser snygg ut ;)

mandariiin
2009-02-08 06:46
0

men det är inte skönt att plocka ur den :P

cillisw
2009-02-08 12:59
0

#11 Jo precis :)

#12 Usch då, men gör man det hos en piercare då? Hoppas iaf att jag aldrig behöver ta ut min :P

mandariiin
2009-02-10 08:13
0

du kan aldrig ha en dermal i ifall du ska in och opereras, hamnar i en olucka eller likande. om du t.ex råkar ut för en bilolycka och hamnar på akuten, då kommer läkarna plock aur dina piercinbar direkt iom att det inte får finna metall i kroppen när dom opererar.

jag vill absolut inte avskräcka dej/er från dermals, men det är en ganska idiotisk piercing eftersom man inte kan plocka ur dem när man vill.

Aviendha
2009-02-10 09:14
0

#14 I det avseendet är den ju lite dum.. Men det beror ju på hur "illa" det är. De sliter ju inte ut en tandställning, och kan man prata med dem så kanske de nöjer sig med att ta bort kulan om man har tur. Annars är det ju att ta bort som gäller.

cillisw
2009-02-10 12:33
0

Jo det är jag fullt medveten om, men jag hoppas jag slipper opereras och skulle jag behöva göra det så är det ju inte mer med det, då får den tas bort helt enkelt.

Jag har iaf tänkt att göra min dermal denna vecka, den studio jag ska till har drop in så vi får se vilken dag det blir, har inte bestämt det än haha! :P

Joline
2009-02-10 14:49
0

Hm. Hur sätter man dit den… Tungan ute  (Hur sitter den?)   /JolineJolineJoline

Aviendha
2009-02-10 14:53
0

#17 HÄR hittar du en artikel i ämnet som kanske har lite svar på dina frågor =)

mandariiin
2009-02-10 22:18
0

#15 man måste ta bort hela smycket inför operation iom att det "bränner" never/ådror jag vet inte riktigt vad det är, och har man då metall i kroppen så får man kraftiga brännsår där. för det är som el som går genom hela kroppen när dom bränner.

fan va dålig jag är på att förklara. haha. jag pratade iaf med läkare innan jag gjorde min för jag ville veta hur det skulle bli om jag skulle opereras.

hus-musen
2009-02-10 22:29
0

#19 de är inte alltid man måste ta ut ett smycke just för risken att bli bränd, med dagens maskiner är risken väldigt liten faktiskt. ibland får man ha kvar smycken. men oftast vill läkare att man ska ta ut dem oxå pga hygienen.

Qui dormit, non peccat

Aviendha
2009-02-10 23:21
0

#19 Min kille skulle ju in för magnetröntgen och då ville de att han skulle ta ur alla piercings. Han har kvar en räls efter tandställningen men den fick ju vara kvar. Läkaren sade att de egentligen vill ha bort alla piercings, men det är en ren försiktighetsåtgärd. De opererar ju folk med svåra benbrott som har skruvar som går in i benen genom huden och sitter fästa i ställningar.

Saken var den att tungpiercingen inte gick loss, kulorna satt något grymt, men det skulle gå ändå sade den läkaren. Samma dag svängre han in till en piercare som till slut fick lös den så det löste sig ändå.

Men visst är det så att de vill ha ut dem, och att man säkert bör ta ut dem. Men förklarar man hur en dermal sitter så kanske de kan nöja sig med om man tar bort kulan dvs. så mycket som går utan att skära ut den om man har riktigt tur. Kan ju bero på placering och vad som läkarna ska göra med förstås.

Men jag vill inte dö utan ärr ;)

Satmaran
2009-02-10 23:45
0

Jag har ju också tänkt mig en dermal, men på ena tutten, så att den kikar ut i urringningen :)

Vet var jag ska ha den, vet var jag ska göra den, men jag vill inte ha silverfärgat… Jag väntar på att de ska få in något fint smycke i guld med en liten vit sten. Har letat överallt, men kan inte hitta någonstans där man kan köpa dem själv, annars skulle jag fixat smycket på egen hand.

Någon som vet var jag kan hitta själva smyckena???

Aviendha
2009-02-10 23:50
0

#22 Letat på utländska sidor? Kanske lite krångligare med frakt och tull(?) men det är ju värt det om du får smycket som verkligen passar dig =)

Denna kommentar har tagits bort.
Satmaran
2009-02-11 13:03
0

Underbart!!!

Tack så jättemycket!!! Jag har frossat därinne i evigheter nu och skrivit ut sidor som jag ska ta med till min piercare. Måste ju veta att det är samma mått på gängorna osv. Sen kan jag ju bara beställa, om min piercare inte själv har lust att ta in lite roligare smycken ;)

Tack än en gång för hjälpen :)

cillisw
2009-02-11 20:29
0

Ja nu måste jag säga att jag är lite arg. Jag tog bussen till Västerås idag för att gå till magic lines och göra min dermal. Jag ringde innan och kollade försäkerhetsskull så att piercaren var där idag så jag inte åker dit ionödan, men när jag väl är där så säger piercaren att han har slut på "plattan" till smycket som man använder till just det stället som jag skulle sätta min dermal på och han får ev hem nya tills på måndag. Så ja det blev ingen dermal denna vecka som jag hade tänkt. :( Men han hjälpte mig att byta smycke till min tragus som jag själv hade sådant himla problem med så det var ju bra iaf. :)

mandariiin
2009-02-11 20:59
0

#27 ante är underbar på ML :)

Aviendha
2009-02-11 21:03
0

#27 Nej tusan vad segt!

cillisw
2009-02-11 21:47
0

#28 Ja han verkar jätte trevlig och så. :)

#29 Ja det var ganska så segt kan jag lova, men men hoppas på att göra den nästa vecka hihi! :)

Aviendha
2009-02-11 21:55
0

#30 Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det ju ;)

cillisw
2009-02-11 22:08
0

#31 Hihi ja så är det ju! ;)

mandariiin
2009-02-12 01:47
0

om du annars väntar till typ mars så komem rinte ante jobba kvar, pga utlands resa under några månader. ev. kommer det då bli så att simon, från plain pain kommer vara där och pierca ibland. han är grymt duktig han oxå. Glad

cillisw
2009-02-12 12:49
0

#33 Jag hoppas på att få göra den nästa vecka. :) Simon gjorde min tragus och min piercing i naveln, han är jätte duktig och super trevlig. :)

[Mova]
2009-02-12 17:30
0

Du får lägga ut bild sen när du har gjort den :)

cillisw
2009-02-12 18:15
0

#35 Ja absolut! Glad

cj79
2009-02-15 16:41
0

Samma fråga verkar komma upp i många inlägg om piercingar o.dyl. - vad händer om man ska opereras, varför ska man ta ut dem osv. Skrev lite om hur det funkar i en annan tråd:

http://bodyart.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a9e948ec-c9df-4b4b-ac7f-205492021140

Inlägg 32

(jobbar på operation så jag vet vad jag talar om Tungan ute  )

Aviendha
2009-02-15 16:46
0

#37 Jättekul att någon verkligt insatt kan ge lite info =)
Vet du hur normalt förfarande då skulle vara med dermals? Som jag tolkade ditt inläg så är det av försiktighet man vill ha bort allt, dels för ström och för bakterieflora.

Men om man kommer in med en dermal, skär de verkligen ut den då? Jag fasar ju var alla ställen de skulle behöva rota piercingar efter på mig redan isf ;)

JMax
2009-02-16 00:04
0

Jag ska med göra en dermal eller tre! Men jag ska vänta tills bebbe tittat ut, har för mig att det inte är nått bra att göra tatueringar, piercings el dyl när man är gravid

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Elega
2009-02-16 01:13
0

Jag har tre dermals där.. jag tycker inte att dem är ivägen alls och dem är skit snygga.. läkte på två veckor och dem sitter fortfarande där dem ska =)

mandariiin
2009-02-16 01:29
0

läkarna ville absolut inte operera mej om jag ej plockade ur mina piercingar…. sen är det kanske upp till varje läkare….

cj79
2009-02-16 15:42
0

Det beror lite på var din dermal sitter. Sitter den precis där man ska operera finns risken att den måste bort. Man vill hålla ett avstånd på ca 15 cm till en piercing el dyl där man bränner med diatermin. Sen vill man inte att piercingen sitter "på vägen" där strömmen går från op område till diatermiplattan.

Har du exempelvis en dermal på armen och ska opereras i buken bör det inte vara nåt problem. Plattan sitter på låret och strömmen leds ut den vägen, och dessutom sitter armen så långt bort.

Ibland kommer patienter in med ringar som inte går att ta av. Gamla som haft vigselringen på i 50 år… inte klipper man loss dem. Det funkar bra ändå.

Hos en patient med omfattande piercingar/dermals lite överallt får man överväga att ta bort dem. Sen beror det som sagt helt på typen av ingrepp och vilken diatermi som ska användas.

Det jag vill få fram är att det finns ingen generell standard utan man får använda sunt förnuft från fall till fall. Och naturligtvis beror det på läkaren vad han tycker… det är ju han som bestämmer Flört Tyvärr tror jag inte det finns nån exakt vetenskap runt detta eftersom det är ett ganska nytt fenomen med patienter med kroppen full med skrot Skrattande. Har själv 2 dermals… kanske skulle forska i detta haha.

Aviendha
2009-02-16 17:32
0

#42 Tack för svaret =)

Ja, sjukvården borde ju ta fram något generellt, för jag kan tänka mig att en del läkare blir helt paffa när de inte sett eller hört om en sådan ;) och som du säger blir det ju allt vanligare.

cillisw
2009-02-17 23:20
0

#42 Åh man skulle inte få se en liten bild på dina dermals? ;)

cj79
2009-02-18 11:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#44 Såklart :) Den undre bilden är jättesuddig men är en liten ödla.

Tänkte komplettera den på bröstkorgen med en över och en under i samma färg, fast mindre stenar. Har man väl börjat verkar det vara svårt att sluta ;)

Joline
2009-02-18 15:11
0

Är plattan lika stor eller större än smycket?

cj79
2009-02-18 23:18
0

#46 Den är ju avlång så den blir ju större på längden…

IdaS-A
2009-02-18 23:54
0

Har inte läst de andra inläggen ovan.

Men hur sitter den fast egentligen? Ser ju bara en plupp..

[Mova]
2009-02-19 08:58
0

Den sitter fast med hjälp av en avlång platta under huden med borrade hål så vävnaden kan växa fast i smycket :)

Satmaran
2009-02-19 12:25
0

Undrar om någon här inne har erfarenhet av painfulpleasures?

Har någon beställt något därifrån och funkar det bra med frakt osv?

Skulle gärna vilja beställa eget dermalsmycke, så jag slipper gå i 2 månader med en trist titanplatta. Har fått klartecken från piercaren på villkor att det är fägad titan som går att sterilisera och utan bling. Bara jag kommer in med smycket dagen innan så de hinner sterilisera det. :)

Nu börjar det närma sig ;) Hoppas bara att det funkar att beställa från painful….

cj79
2009-02-19 13:39
0

#50 Det undrar jag också. Har tittat lite på deras grejer…finns mkt snyggt där. Men har hört att det är lite krångligt med frakt fr USA?Obestämd

DesireEsmeralda
2009-02-22 00:46
0

´#50 Jag kollade på sidan nu. Oj vad mycket snyggt! Cool

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Satmaran
2009-02-22 12:32
0

Jag gjorde ett tappert försök att beställa därifrån i fredags, men det gick inte alls, bara en massa strul. Försökte även kontakta dem, men det verkade inte funka det heller :(

Någon som vet något annat ställe som har dermal smycken? Kanske inom EU. Det kanske blir lite lättare då? ;)

axilur
2009-02-22 16:59
0

_Ett litet inflik bara:

#21 Jag gjorde en magnetröntgen på Löwenströmska i juni 08, och då var jag tvungen att ta ut alla piercings, plus att de var väldigt nära på att klippa av mina festivalarmband som jag väldigt gärna vill ha kvar som minne. Men de fick sitta kvar om jag "gömde" armen under röntgen._

Sedan gjorde jag en ny magnetröntgen för en månad sedan, och då hade de bytt ägare (och ev maskiner) och denna gång var det inga som helst problem att ha kvar alla piercings och armbanden, så det går nog framåt. :)

/Anneli

cillisw
2009-02-25 13:18
0

#45 Åh så fint!

Jag har varit och hälsat på i norrk i en vecka nu så än har det inte blivit någon dermal för mig och nu är jag sjuk. :( Men så fort jag mår bättre så ska jag göra min efterlängtade dermal hihi! :)

isolement
2009-03-17 04:03
0

Mina dermals gjorde inte så ont att göra, värre än en vanlig piercing men går mycket snabbare.

Inte lika ont efteråt heller.

Min äldre har dock blivit inflammerad nu och håller på att stötas ut, den blev "sjuk" när jag gjorde en ny…

Trist att dem är så besvärliga att ta ut bara.

Dessutom verkar det inte finnas många i Sverige som tar bort dem konstigt nog. (iallafall inte i södra Sverige.)

cillisw
2009-03-17 14:08
0

#56 Jaha vad tråkigt att den andra blev "sjuk"!

Kan man sätta dit dom tycker jag att man ska kunna ta bort dom med som piercare, men det är inte så alltså? Obestämd

hus-musen
2009-03-17 14:23
0

Den som sätter in den ska kunna ta ut den. Det är inte så svårt, man ska kunna vicka ut den liksom. M behöver inte skära.

Qui dormit, non peccat

DesireEsmeralda
2009-04-18 15:33
0

Hur blev det, har du gjort piercingen? Skulle va kul att höra hur det gick isåna fall och se lite bilder… Glad

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

dima
2009-04-19 02:38
0

#58 är den läkt är det inte bara att vicka ur dem! Sitter som sten, jag fick en urstötning på kinden av en dermal.. när ena änden var halvägs ut tyckte jag det va dax att hjälpa den ut men på andra sidan hade läkt ihop så fint att jag lära klippa upp vävnaden som växt ihop i det borrade hålet på plattan!! Skrikandes Löste ärret med en scarification sedan men ändå!

Sr-Siberia
2009-05-17 11:39
1

vad det gäller Surface anchors så finns det sagts redan här olika trådar och artiklar här om hur det fungerar och så…bara att söka;)

vad det gäller operation så ser läkarna helst att man inte har några smycken av metall i kroppen men det är inget absolut tvång på att ta ut precis alla piercingar, endast om dom råkar sitta i direkt anknytning till området som ska öppnas.

anledningen till att det inte är önskvärt att man har metall på kroppen är bla, om dom skulle behöva använda en Defibrillator ("paddlarna ni har sett på film som dom skjuter ström i kroppen med) vid ett hjärtestillestånd exempelvis så finns risken att strömmen kan göra metallen het och därigenom ge brännskador.

vad det gäller röntgen så spelar normala piercing smycken ingen större roll om dom inte råkar sitta exakt över området som ska röntgas enligt en röntgenläkare jag frågade om detta. min fråga gällde just anchors och röntgen eftersom det är många som frågar på studion.

så om du inte redan gjort din anchor så läs på lite mer och känn efter vart du vill ha den/dom och sen bara fixa;)

när det gäller just där mitt på bröstet och mellan brösten är det fruktansvärt svårt med en bra placering på kvinnor. Jag brukar säga åt mina kvinnliga kunder som vill göra där att gå hem och rita prickar på bröstet, ungefär där dom vill ha när dom är topless och sedan när pricken/prickarna sitter så prova igenom sina vanligast använda BHar och toppar och se vart prickarna hamnar. eftersom alla har olika storlek och form av byst vilket påverkar placeringen av en anchor i det området.

Stay safe //Faffa @ WiCK3D BodyMod

93/

// Sr. Siberia

Medarbetare Astrologi